2023-02-13, 11:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja men tror du de "demokratiska nationerna i världen"* skulle rösta om USA var en terror state? Jag ser fram mot en stor utredning om NS2, som väl får ses som en del av kriget.

De är inte objektiva. De är motsatsen till objektiva, dvs väldigt partiska.

* det är bara en del av dem som röstat.
Om usa blev en diktatur och började invadera demokratiska länder så skulle de troligtvis göra det.

Tror du att de som sprängde NS2 lämnade visitkort? UAF erkänner inte ens när de uppenbart bombar i Ryssland.
Citera
2023-02-13, 12:02
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Fördubblat? Sett till hela konflikten? Per månad? Per vecka? Per dag? Per timme?

Sådana där saker går upp och ned beroende på kontext.

De högsta förlustsiffrorna per dag hade faktiskt ryssarna under krigets första två veckor då man förlorade över 1000 man per dag under vissa tider.

Under rekonsolideringen vid Donbass kröp siffrorna ned. I maj och juni (innan HIMARS) kunde ryssarna använda sitt artilleriövertag fullt ut, dessutom skedde stridsspaning nästan alltid med stridsfordon. Då handlade det om 2-300 man per dag.

Efter mobiliseringen och ankomsten av Wagnerförband bestående av fängelsekunder började siffrorna krypa upp igen. Skälet är väl att wagneriterna avancerar till fots och utan understöd, samt att de "mobiks" som allt mer ersätter utroterande "kontraktniks" inte är lika erfarna. Under hösten har det handlat om ca 400 per dag.

I samband med vad som väl får betraktas som "februarioffensiven" just nu, så kryper siffrorna återigen upp. Vissa dagar är det förluster på upp till 8-900 man och ibland, som igår, lägre siffror, typ 500 man.

Dessa siffror återspeglar egentligen bara aktiviteten på den ryska sidan, dvs mycket aktivitet = fler stupade; lite aktivitet = färre stupade.

Ytterligare en faktor är givetvis också vad ukrainarna håller på med. Om dessa är i färd med att dra bort styrkor från en viss position, så minskar givetvis förlusterna på den ryska sidan just där, eftersom ukrainarna sysslar med andra saker än att just skjuta tillbaka.
Citera
2023-02-13, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag fattar inte heller.

Får man panik så försöker man väl inte köra igenom minfältet vid sidan om stridsfordonet som precis blivit utslaget. Då är det väl full back som gäller alternativt så fryser man.

Detta är något annat. Det är självmordstankar i en vagnschef som beter sig på det sättet.

Observera också att det redan finns ett utslaget fordon på vägen när den första vagnen blir utslagen. Så de vet troligen att det är ett minfält men försöker att forcera ändå. Det går inte ihop någonstans.

Jag är övertygad om att soldaterna har givit upp, mer eller mindre.
Ser man inget hopp så skiter man till slut, i allt.

Att de skulle vara så korkade, att de inte begriper att det är ett minfält, köper jag inte.
De genomlider en psykisk brutal vardag, som de flesta av oss inte kan förstå.

Vem hade varit motiverad att bedriva ett ansvarslöst anfallskrig mot sitt grannland, inte jag iallafall?
Förmodar att kontakten med sina anhöriga får höra, att det bara blir sämre och sämre på hemmaplan också.
Citera
2023-02-13, 12:08
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Finns andra, som jag bedömer det, seriösa källor som hävdar det omvända förhållandet. De bygger sina resonemang i huvudsak på hur striderna förs och det mycket stora övertaget i artilleri hos ryssarna. Detta då sett över tid. Siffrorna är förstås osäkra, men även om förlusterna är likvärdiga, kanske till och med lite större hos ryssarna, så är ju utsikterna inte så goda för Ukraina eftersom de har ett lägre antal potentiella soldater att tillgå.

Vilka källor har du?
Citera
2023-02-13, 12:09
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Finns andra, som jag bedömer det, seriösa källor som hävdar det omvända förhållandet. De bygger sina resonemang i huvudsak på hur striderna förs och det mycket stora övertaget i artilleri hos ryssarna. Detta då sett över tid. Siffrorna är förstås osäkra, men även om förlusterna är likvärdiga, kanske till och med lite större hos ryssarna, så är ju utsikterna inte så goda för Ukraina eftersom de har ett lägre antal potentiella soldater att tillgå.
Ukraina för dock ett försvarskrig, Ryssland ett rätt meningslöst anfallskrig. Det påverkar moralen ganska mycket, Rysslands demografiska problem och enorma alkoholproblem bland män gör också att kvaliteten blir lidande.

Jag skulle gissa att ryssarna förlorat mer mannar men att många varit fångar/rekryter från Donbass etc som de egentligen skiter i. Just nu verkar Ryssland förlora enorma mängder materiel vilket såklart blir ett problem, särskilt när de nu för fram T-72 Ural som är originalversionen. Det tyder på att det börjar bli brist på nyare stridsvagnar.

Ukraina behöver materiel så att de lättare kan och kostnadseffektivare kan slå ut ryssarna.
Citera
2023-02-13, 12:09
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Nu var ju frågan egentligen om offensive börjat. Eftersom rapporteringen gått upp så kan man anse att den börjat.

Fördelen med mitt sätt att räkna Ukrainska förluster är att de baserar sig på ukrainska siffror. Även om Ukrainas beräkningar inte är exakta så har de visat sig konsekventa. De går upp och ner i linje med stridandet.

Ryssland slumpar mest ut siffror i propaganda syfte. Enligt dem så är Ukrainas siffror högre i samband med Ryska fiaskon eller vid gnäll från hemma opinionen. Givetvis så är det nästan alltid utländska legosoldater som stupar också. På grund av detta så kan man inte bakvägen räkna ut ryska förluster på något tillförlitligt sätt.
Citera
2023-02-13, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
EU har förbjudit Rysk media, detta har skrivits om flertalet ggr i tråden, på gränsen till OT kanske men i en tråd som handlar om kriget kanske info från båda sidor kan vara viktiga.

The sanction means EU operators will be prohibited from broadcasting, facilitating or otherwise contributing to the dissemination of any RT and Sputnik content.

EU har ingalunda förbjudit all rysk media. Enbart vissa propagandakanaler har fått begränsningar, t ex RT. Det ryska officiella stats- och ljugarorganet TASS är fullt tillgängligt.

Det tankefel man kan göra är att tro att ett renodlat propagandaorgan som RT sprider "information om kriget". De kommer alltid till 99 % sprida förvrängd information/ propaganda om kriget. 1 % kan väl vara hyfsat neutral information, typ "Lavrov är på statsbesök i Afrika" m m. Men det kan du även läsa om på TASS samt i internationell media.

Personligen är jag av princip emot begränsningar i yttrandefriheten. Vad gäller Ryssland (och till viss del Kina) står man dock inför ett närmast övermäktigt problem med statligt styrd och driven desinformation, bl a via s k trollfabriker. I denna tråd finns ett antal deltagare som följer ryska trollmanus till punkt och pricka. Deras kommentarer, samt omfattande kommenterande, återfinns (fast på andra språk) även i andra länder. Identiska argument och formuleringar. Vi har också sett hur ryssen helt öppet blåljuger inför hela världen (typ: "vi ska inte anfalla Ukraina imorgon") samt hur officiella ryska personer förvrider sanning på samma nivå som en 3-åring. Att ge sig in i diskussioner med sådan motpart förstör konstruktiva viktiga samtal och förskjuter tyngdpunkten från avgörande viktiga frågor. Ryssland använder sig även av tekniken att överbelasta det offentliga samtalet med trams och lögner vilket även det försvårar relevanta diskussioner. Med tanke på det exceptionella ljugandet och påverkansoperationer med trollfabriker från Ryssland har jag landat i att en fri diskussion gällande Ukrainakriget kräver aktiv hantering av Rysslands försök att krossa fri och givande debatt. Det går inte att brottas med en informationshydra av detta slag som Ryssland nu blivit. Jag har dock lyssnat på motpartens synpunkter, värderat dem samt underkänt dem. Rysslands agerande mot Ukraina saknar all rimlighet och är ett vidrigt och uppenbart försök till land-grab medelst sedvanliga brutala ryska metoder.
Citera
2023-02-13, 12:19
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

Fördelen med mitt sätt att räkna Ukrainska förluster är att de baserar sig på ukrainska siffror. Även om Ukrainas beräkningar inte är exakta så har de visat sig konsekventa. De går upp och ner i linje med stridandet.

För egen del fäster jag inte så stor vikt vid ukrainska siffror. Det är möjligt att det finns vissa poster som stämmer, men exempelvis hur de anger hur många raketer de skjuter ned vid de stora raketattackerna är ju inte trovärdiga när man ser till de faktiska kosekvenserna för elnätet som verkar vara ett av många mål. Om dessa siffror förefaller osannolika, varför skulle andra vara mer sannolika? Det får ju bli en personlig bedömning i slutändan.
Citera
2023-02-13, 12:20
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
EU har ingalunda förbjudit all rysk media. Enbart vissa propagandakanaler har fått begränsningar, t ex RT. Det ryska officiella stats- och ljugarorganet TASS är fullt tillgängligt.

Det tankefel man kan göra är att tro att ett renodlat propagandaorgan som RT sprider "information om kriget". De kommer alltid till 99 % sprida förvrängd information/ propaganda om kriget. 1 % kan väl vara hyfsat neutral information, typ "Lavrov är på statsbesök i Afrika" m m. Men det kan du även läsa om på TASS samt i internationell media.

Personligen är jag av princip emot begränsningar i yttrandefriheten. Vad gäller Ryssland (och till viss del Kina) står man dock inför ett närmast övermäktigt problem med statligt styrd och driven desinformation, bl a via s k trollfabriker. I denna tråd finns ett antal deltagare som följer ryska trollmanus till punkt och pricka. Deras kommentarer, samt omfattande kommenterande, återfinns (fast på andra språk) även i andra länder. Identiska argument och formuleringar. Vi har också sett hur ryssen helt öppet blåljuger inför hela världen (typ: "vi ska inte anfalla Ukraina imorgon") samt hur officiella ryska personer förvrider sanning på samma nivå som en 3-åring. Att ge sig in i diskussioner med sådan motpart förstör konstruktiva viktiga samtal och förskjuter tyngdpunkten från avgörande viktiga frågor. Ryssland använder sig även av tekniken att överbelasta det offentliga samtalet med trams och lögner vilket även det försvårar relevanta diskussioner. Med tanke på det exceptionella ljugandet och påverkansoperationer med trollfabriker från Ryssland har jag landat i att en fri diskussion gällande Ukrainakriget kräver aktiv hantering av Rysslands försök att krossa fri och givande debatt. Det går inte att brottas med en informationshydra av detta slag som Ryssland nu blivit. Jag har dock lyssnat på motpartens synpunkter, värderat dem samt underkänt dem. Rysslands agerande mot Ukraina saknar all rimlighet och är ett vidrigt och uppenbart försök till land-grab medelst sedvanliga brutala ryska metoder.

Intressanta klipp om rysk sanning. Först Dugin om Rysslands relativa sanning och sedan Martti Kari om Ryssland generellt och hur de hanterar propaganda.
https://youtu.be/GGunRKWtWBs

https://youtu.be/kF9KretXqJw
Citera
2023-02-13, 12:22
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Sådana där saker går upp och ned beroende på kontext.

De högsta förlustsiffrorna per dag hade faktiskt ryssarna under krigets första två veckor då man förlorade över 1000 man per dag under vissa tider.

Under rekonsolideringen vid Donbass kröp siffrorna ned. I maj och juni (innan HIMARS) kunde ryssarna använda sitt artilleriövertag fullt ut, dessutom skedde stridsspaning nästan alltid med stridsfordon. Då handlade det om 2-300 man per dag.

Efter mobiliseringen och ankomsten av Wagnerförband bestående av fängelsekunder började siffrorna krypa upp igen. Skälet är väl att wagneriterna avancerar till fots och utan understöd, samt att de "mobiks" som allt mer ersätter utroterande "kontraktniks" inte är lika erfarna. Under hösten har det handlat om ca 400 per dag.

I samband med vad som väl får betraktas som "februarioffensiven" just nu, så kryper siffrorna återigen upp. Vissa dagar är det förluster på upp till 8-900 man och ibland, som igår, lägre siffror, typ 500 man.

Dessa siffror återspeglar egentligen bara aktiviteten på den ryska sidan, dvs mycket aktivitet = fler stupade; lite aktivitet = färre stupade.

Ytterligare en faktor är givetvis också vad ukrainarna håller på med. Om dessa är i färd med att dra bort styrkor från en viss position, så minskar givetvis förlusterna på den ryska sidan just där, eftersom ukrainarna sysslar med andra saker än att just skjuta tillbaka.

Det spelar bara roll rent "akademiskt" och inte för själva kriget. Men vad är din källa på att man förlorade 1000 man per dag i starten? (Jag antar då att du menade döda? Jag tror nog att ryssarna haft någon dag nu det senaste kvartalet där man kommit upp i 1000 KIA+WIA)
Citera
2023-02-13, 12:22
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
För egen del fäster jag inte så stor vikt vid ukrainska siffror. Det är möjligt att det finns vissa poster som stämmer, men exempelvis hur de anger hur många raketer de skjuter ned vid de stora raketattackerna är ju inte trovärdiga när man ser till de faktiska kosekvenserna för elnätet som verkar vara ett av många mål. Om dessa siffror förefaller osannolika, varför skulle andra vara mer sannolika? Det får ju bli en personlig bedömning i slutändan.
Konsekvenserna har dock gått ned betydligt, problemet var att de blev överrumplade av de första attackerna och de stora skadorna uppstod då. I år har de skett flera större attacker utan att de fått några större konsekvenser.

De första större attackerna slog dock ut stora anläggningar som kommer ta åratal att ersätta.
Citera
2023-02-13, 12:23
Medlem
RealTides avatar
Citat:

Var är dina källor frågar jag igern, du sa du hade objektiva tillförlitliga källor som sa att Ukrainas förluster är högre än ryssens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in