2023-02-13, 10:45
Medlem
attogs avatar
Yttrandefrihet/Pressfrihet
Förstår inte alls denna diskussion, i denna tråd. Totalt off topic.

Här på FB får alla uttrycka sig fritt, inom ramen för
Låt bli följande:

1) Inlägg som bara består av en länk - det ska framgå varför innehållet är relevant i diskussionen.
2) Trollanklagelser - bemöt varandra i sak.
3) Tillåtna språk är svenska, norska, danska samt engelska. Inlägg på andra språk är inte tillåtna.
4) Diskussioner om andra nutida eller historiska krig och konflikter

// mod

Samt alla grundregler.

Vad som är tillåtet eller inte tillåtet, i den verkliga världen, är så olika.
https://www.reportrarutangranser.se/pressfrihetsindex/

I ryssland är det starkt begränsat

Index 2022
Global score
1 Norway 92.65
2 Denmark 90.27
3 Sweden 88.84

Ryssland och Kina kommer en bra bit ner på lista.
Citera
2023-02-13, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det "ryska perspektivet" som sprids via den ryska statliga propagandan är inget verklighetsbaserat narrativ. Det är inte ens ett sammanhängande narrativ. Utan det är medvetna lögner och fria fantasier som sprids i syfte att förvilla och desinformera och dölja de egentliga orsakerna.

Den ryska staten (inkl. FSB) har tänkt ut vilka lögner som ska spridas. Och de lögner och den desinformation som sprids till väst går ut på att väst ska minska stödet till Ukraina. De här lögnerna och desinformationen sprids alltså av militära skäl och går ut på att hjälpa Ryssland att vinna kriget.

Och självklart måste väst svara på detta. Att låta lögnarna härja fritt och sprida sin desinformation, och låta dem initiera diskussioner om deras lögner, innebär att de vunnit en delseger. För dem räcker det att det ens blir en diskussion om deras lögn. Då åker lögnen upp lite grann i trovärdighetsskalan, eftersom den ens diskuteras.

Alla är nog överens om att det är bra med olika åsikter och att folk med olika åsikter ska få komma till tals. Men ska påhittade åsikter och påhittade narrativ från en främmande fientlig makt, som för krig mot den gemenskap som ens eget land tillhör, få komma till tals helt fritt?

Hmm okay, men vad var Operation Mockingbird då? Min känsla är att du snabbt håller på förlorar informationskriget, skyller det på ryska trollfabriker mm för att egna invånarna inte längre tror på anglosionistisk narrativ. Denna klipper summerar det:

https://www.youtube.com/watch?v=UwjjjlLFs_c
Citera
2023-02-13, 10:49
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag är säker på att de allra flesta vet att vi inte har total yttrandefrihet i västvärlden. Därför är det mer intressant när renommerade västerländska nyhetskanaler publicerar saker som går stick i stäv med mainstreamnarrativet hos oss än när ryska källor vevar på med sitt budskap till en redan välvilligt inställd publik (ser man på kommentarerna på RT:s webbsida är det alltid mycket "America stands with Russia").

Samtidigt ett varningens finger: i och med att många förväntar sig att västerländska media ska köra rigorösa bakgrundskontroller och vara allmänt restriktiva kan det hända att vissa låter sig luras av inte minst opinionsbildande texter. Redaktionella åsiktsalster publicerade i svenska tidningar, t.ex.

Egentligen ligger nog problemet hos läsaren. Större delen av befolkningen i alla världens länder är pöbel, varken mer eller mindre.
Har du några belägg för att ditt censurivrande ger det resultat som du påstår. Som jag ser det ger det bara de som är mot kriget argument för att väst inte är fritt och vi blivit lurade att gå med i kriget, vatten på sin kvarn. Det är diktatorsfasoner. Om du vill leva i en diktatur med informationsförbud, där bara en åsikt får framföras, finns förstås Ryssland att flytta till.

Men kan även se det på det här sättet. Om Sverige skulle gå med i ett icke rättfärdigt krig. Ska man förbjuda oss att ta till oss annan information som visar att vi gör det och istället fylla tidningarna med ren propaganda som hetsar till krig? Skulle du anse att det var rätt?
Citera
2023-02-13, 10:50
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag är säker på att de allra flesta vet att vi inte har total yttrandefrihet i västvärlden. Därför är det mer intressant när renommerade västerländska nyhetskanaler publicerar saker som går stick i stäv med mainstreamnarrativet hos oss än när ryska källor vevar på med sitt budskap till en redan välvilligt inställd publik (ser man på kommentarerna på RT:s webbsida är det alltid mycket "America stands with Russia").

Samtidigt ett varningens finger: i och med att många förväntar sig att västerländska media ska köra rigorösa bakgrundskontroller och vara allmänt restriktiva kan det hända att vissa låter sig luras av inte minst opinionsbildande texter. Redaktionella åsiktsalster publicerade i svenska tidningar, t.ex.

Egentligen ligger nog problemet hos läsaren. Större delen av befolkningen i alla världens länder är pöbel, varken mer eller mindre.
Media är väl rätt irrelevant när det gäller att följa konflikten. För militära och ekonomiska analyser är det bättre att gå till forskare och experter. Kotkin, Martti Kari, Stubb, fd ryska ministrar etc. Eller panelsamtal med deltagare från olika bakgrunder. Olja, grödor, rysk ekonomi etc.

Vad som händer på slagfältet är svårare att bedöma men där finns twittrare och ett år in i kriget så får man en bild av vilka som är någorlunda trovärdiga även om ingen självklart har en helhetsbild.
Citera
2023-02-13, 10:56
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Fördubblat? Sett till hela konflikten? Per månad? Per vecka? Per dag? Per timme?
Jämfört med genomsnittet under hittillsvarande kriget så låter det rimligt att förlusterna (minst) fördubblades förra veckan. Detta eftersom den militära aktiviteten gått upp rejält från RU:s sida.
Citera
2023-02-13, 11:01
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jämfört med genomsnittet under hittillsvarande kriget så låter det rimligt att förlusterna (minst) fördubblades förra veckan. Detta eftersom den militära aktiviteten gått upp rejält från RU:s sida.

Försök gärna att uppskatta några siffror?
Citera
2023-02-13, 11:02
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Det finns bildbevis på att RuAF har förlorat över 1700 stridsvagnar, så nu används säkert allt som fungerar någorlunda.
Vad vi i varje fall vet är att Ryssland just nu håller på och armar ut sina lager från sovjettiden. De stridsfordon och ammunitionslager som funnits var/är antagligen enorma.

När detta kriget är slut så vet vi att Ryssland/Sovjets hot verkligen är borta från planeten.

I varje fall så har antalet T-72 och T-62 minskat rejält. Frågan är om det ens kommer att finnas några T-80 och T-90 kvar heller i särskilt stora lager.
Citera
2023-02-13, 11:03
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Försök gärna att uppskatta några siffror?
Det är omöjligt för oss som sitter så här långt på distans. Även om båda länderna bedriver propaganda, litar jag betydligt mer på UA än på RU, sanningen ligger nog någonstans mellan deras uppgifter (men alltså närmare UA:s uppgifter).
Citera
2023-02-13, 11:05
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vera.o
Låter rimligt?

Hur pass skyddade är besättningen vid en minsmäll?
Har inte läst mer än abstraktet ska erkännas, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001457511001199

Det här torde vara fordon som skyddar besättningen så cirkus 1% dödlighet.
Citera
2023-02-13, 11:05
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vera.o
Du behöver inte kringgå eller göra nåt om du har en operatör som ej stängt av RT.

Foliehattarna hävdar ju att det är en judisk konspiration och att judarna äger och kontrollerar all media inklusive internet mm.

EU har förbjudit Rysk media, detta har skrivits om flertalet ggr i tråden, på gränsen till OT kanske men i en tråd som handlar om kriget kanske info från båda sidor kan vara viktiga.

The sanction means EU operators will be prohibited from broadcasting, facilitating or otherwise contributing to the dissemination of any RT and Sputnik content.
Citera
2023-02-13, 11:08
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Har du några belägg för att ditt censurivrande ger det resultat som du påstår. Som jag ser det ger det bara de som är mot kriget argument för att väst inte är fritt och vi blivit lurade att gå med i kriget, vatten på sin kvarn. Det är diktatorsfasoner. Om du vill leva i en diktatur med informationsförbud, där bara en åsikt får framföras, finns förstås Ryssland att flytta till.

Men kan även se det på det här sättet. Om Sverige skulle gå med i ett icke rättfärdigt krig. Ska man förbjuda oss att ta till oss annan information som visar att vi gör det och istället fylla tidningarna med ren propaganda som hetsar till krig? Skulle du anse att det var rätt?
Haha, va...? Nu blir jag osäker på om jag faktiskt skrivit något som kan tolkas som att jag själv är anhängare av censur, men det är bekvämare att låta dig förklara hur du uppfattade mitt inlägg. Det jag skrev ska så klart läsas som en kommentar till rådande omständigheter.

Jag motsätter mig naturligtvis all krigshets. Det vore en absurd olycka om stora saker i görningen skulle dra in oss i ett krig absolut ingen behöver, utom möjligen en liten politisk elit i några länder.
Citera
2023-02-13, 11:11
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är omöjligt för oss som sitter så här långt på distans. Även om båda länderna bedriver propaganda, litar jag betydligt mer på UA än på RU, sanningen ligger nog någonstans mellan deras uppgifter (men alltså närmare UA:s uppgifter).

Jo jo, men att bara säga "dubbelt" säger ju inte så mycket. Det kan ju betyda 2 istället för 1, eller 200 000 istället för 100 000. Därefter kan man bedöma rimlighet och samtidigt grad av seriositet hos källan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in