2026-04-23, 10:58
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Du verkar dåligt påläst. Den där ledningen och oljan har varit undantaget från sanktionerna. Och jag tror inte att Ungern och Slovakien köper för så många miljarde dollar...

Hans påståenden är väl fortfarande riktiga iofs? Att oljebojkotten läcker, genom att vissa köp/ledningar är undantagna. Varför har inte Tjeckien, Ungern och Slovakien lyckats bli av med sitt beroende av att köpa olja från Ryssland? Även om det bara är några miljarder de betalar, är de med och betalar för Rysslands krig i Ukraina, samtidigt som EU (där de är en del) stöder Ukraina. Känns lite bakvänt att stödja båda sidor och jag tycker EU borde hjälpt dem avsluta behovet att köpa rysk olja. Sen har ju både Ungern och Slovakien samtidigt stått på den ryska sidan och blockerat EU:s stöd. Hur som, jag ser det ändå som ett problem att Ryssland tillåts exporterna olja till EU-länder.
Citera
2026-04-23, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Hans påståenden är väl fortfarande riktiga iofs? Att oljebojkotten läcker, genom att vissa köp/ledningar är undantagna. Varför har inte Tjeckien, Ungern och Slovakien lyckats bli av med sitt beroende av att köpa olja från Ryssland? Även om det bara är några miljarder de betalar, är de med och betalar för Rysslands krig i Ukraina, samtidigt som EU (där de är en del) stöder Ukraina. Känns lite bakvänt att stödja båda sidor och jag tycker EU borde hjälpt dem avsluta behovet att köpa rysk olja. Sen har ju både Ungern och Slovakien samtidigt stått på den ryska sidan och blockerat EU:s stöd. Hur som, jag ser det ändå som ett problem att Ryssland tillåts exporterna olja till EU-länder.

Jag skulle hävda att det är fel att säga att den läcker eftersom det är kända undantag. Dessa har förhandlats fram i god demokratisk ordning eftersom det är så EU fungerar. I alla fall Ungern har hittills vägrat att ens överväga andra alternativ men det kan möjligen förändras nu; vi får se.

Som jag har förstått det så finns det olja och olja och om Ungerns raffinaderier är inställda på ryzzk olja så är det det de kan använda. En omställning skulle vara både dyr och tidskrävande. Det här kan vara helt fel; jag är ingen expert men så har jag förstått saken. Dessutom har Ungern ingen kust så transporterna skulle vara ett problem. Deras pipeline ligger där den ligger.

Ja, det är ett problem men EU kan inte lämna en (förvisso trilskande) medlemsstat i sticket så det finns en logik här. Undantaget är, såvitt jag vet, tidsbegränsat och i förlängningen kommer det att vara stopp för fossila bränslen från ryzzland. Slutmålet är ju ett totalstopp för fossila bränslen, oberoende av varifrån de kommer.
Citera
2026-04-23, 11:28
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:

Varför?
Här har du svaret.

https://youtu.be/dnPIWfECiNI
Citera
2026-04-23, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det blev bara ett kortvarigt stopp på den ryska oljan via Ukraina. Vad jag kommer ihåg så tillät Ukraina länge transporten. Men sedan stängdes den.
Nu verkar EU utpressa Ukraina att låta den ryska oljan flöda och Putin bli ännu rikare
Historien flyter. Allt är säkert Orbáns fel.
https://www.aljazeera.com/news/2026/4/21/ukraine-says-druzhba-pipeline-running-russian-oil-to-europe-can-resume-work

Du verkar inte ha hängt med. Orban pressade Ukraina gällande oljan i pipen som Ryssland hade sönder.
Citera
2026-04-23, 11:37
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Nej påståendena från ryssråttan är inte korrekta, det har ju fattats beslut om att den ryska energin ska fasas ut.. inte ett omedelbart stopp och förbud.
Citera
2026-04-23, 11:42
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Jag skulle hävda att det är fel att säga att den läcker eftersom det är kända undantag. Dessa har förhandlats fram i god demokratisk ordning eftersom det är så EU fungerar. I alla fall Ungern har hittills vägrat att ens överväga andra alternativ men det kan möjligen förändras nu; vi får se.

Som jag har förstått det så finns det olja och olja och om Ungerns raffinaderier är inställda på ryzzk olja så är det det de kan använda. En omställning skulle vara både dyr och tidskrävande. Det här kan vara helt fel; jag är ingen expert men så har jag förstått saken. Dessutom har Ungern ingen kust så transporterna skulle vara ett problem. Deras pipeline ligger där den ligger.

Ja, det är ett problem men EU kan inte lämna en (förvisso trilskande) medlemsstat i sticket så det finns en logik här. Undantaget är, såvitt jag vet, tidsbegränsat och i förlängningen kommer det att vara stopp för fossila bränslen från ryzzland. Slutmålet är ju ett totalstopp för fossila bränslen, oberoende av varifrån de kommer.

Svaret är, inte bara. Men marginalerna skulle minska för MOL, om de skulle köra på annan olja.
Annan väg finns.

olja via Croatiens hamn Omišalj. vidare genom Adria-pipelinen, in till Ungern/Slovakien

Marginalerna. Det finns beräkningar på att Ungern producerat med billig rysk olja och sålt färdiga produkter till nära europeiska priser.
Man har under 4 år tjänat mellan 7 och 10 miljarder …€!
Vart har dessa pengar tagit vägen?

Så, Ryssland och Orbán med maffia, har haft goda skäl att kräva att Ukraina lagar ledningen och rysk olja får strömma in.

Kan tänka mig att Europas lastbilar som passerat nära eller igenom Ungern, har glatt tankat där.
Citera
2026-04-23, 11:46
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck

Du har såklart rätt i stort och även Vodkasomsnus. Jag är väl mer frusterad över att oljeexporten fortfarande pågår, undantag eller inte, och att det finns människor/länder som stödjer den ryska fasciststaten och dess övergrepp och att vi (EU) nu är inne på vårt 20(!) sanktionspaket. Borde slagit till hårdare och snabbare. Sen att tex internationella simförbundet ska tillåta ryssar och vitryssar att tävla igen och att fascistkramare som Per Frölander stödjer detta gör inte saken bättre. Han kocken, Daniel Höglander, dog ju rätt snabbt efter det att han kom ut som fascistkramare. Man kan inte må bra av det. Jag är rädd att Rysslands och dess övergrepp normaliseras, vilket kan ske på flera sätt.
Citera
2026-04-23, 14:07
Medlem
Den nödvändiga avmilitäriseringen av ryssland pågår i bra tempo.
SBU-drönare attackerar Gorkij-flygbasen i Ryssland – källor
Iryna Balachuk — 23 april, 13:08
Drönarattackerna mot den ryska oljepumpstationen "Gorky", som säkerställer driften av de viktigaste oljeledningarna, utfördes av SBU:s specialoperationscenter "Alpha", rapporterar UP-källor.

Källa : Ukrainska Pravdas samtalspartners i SBU

Direkt tal från publikationens samtalspartner : "Enligt preliminära uppgifter skadades tre oljetankar till följd av kollisionen. En storskalig brand utbröt med en yta på 20 tusen kvadratmeter."
Mer att läsa och se i länken:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/04/23/8031446/
Den ryska militära katastrofen fortsätter.
Det ryska luftförsvaret fungerar inte.
Citera
2026-04-23, 14:18
Medlem
Mer om avmilitäriseringen av ryssland från säker källa med bilder:

Missildepå, bränsletåg, radar och FSB-anläggning: Försvarsmakten träffar mål på TOT
Anastasia Prots — 23 april, 14:55

"De ukrainska försvarsmakterna attackerade ett antal ryska mål i de tillfälligt ockuperade territorierna och på Krim, inklusive en missildepå, en MTZ-depå, ett bränsletåg, en radarstation och en FSB-anläggning i Donetsk."

Källa: Generalstaben för Ukrainas väpnade styrkor, befälhavare för de obemannade systemstyrkorna Robert " Magyar" Brovdi på sociala medier

"Detaljer: Generalstaben rapporterade att enheter från Ukrainas försvarsmakt natten till den 23 april attackerade ett vapenlager för missiler och artilleri samt ett lager för materiell och teknisk utrustning i Sartana-området i den tillfälligt ockuperade delen av Donetsk-regionen."
Mer att läsa och se i länken:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/04/23/8031476/
Den ryska militärära katastrofen går vidare.
Citera
2026-04-23, 15:02
Medlem
EU har öppnat 90 miljarder euro för Ukraina och godkänt det 20:e sanktionspaketet mot Ryssland.
Tetyana Vysotska, Anastasia Prots — 23 april, 15:05.

Historisk händelse!
Omfattande nya sanktioner mot Ryssland och ansvariga ryssar.
Mycket stora kontanta belopp till Ukraina som aggressivt angripits.
EU enats ytterligare. Starka EUledare sätter tillsammans och beslutsamt stopp.
Den ryska propagandan och ryska lögner har förlorat.
De ryska marionetterna både här och där har misslyckats och förlorat.
Citera
2026-04-23, 15:11
Medlem
Zelenskyj: 90 miljarder euro från EU kommer att stärka Ukrainas armé och ekonomi
Nyheter — torsdagen den 23 april 2026, 15:08 — Ulyana Krychkovska

------------
"Idag är en viktig dag för vårt försvar och för våra relationer med Europeiska unionen. Ett europeiskt stödpaket till Ukraina har låsts upp – 90 miljarder euro under två år. Detta europeiska paket kommer att stärka vår armé, ge Ukraina mer stabilitet och göra det möjligt för oss att uppfylla våra sociala skyldigheter gentemot ukrainare enligt lag", sa den ukrainska presidenten.
---------
"Zelenskyj tillkännagav också ytterligare diskussioner med partners inom ramen för möten på Cypern och ytterligare sanktionstryck mot Ryssland."

"Det 20:e paketet har låsts upp och bör fortsätta med andra sanktionsåtgärder. Vi kommer att fortsätta arbeta med partners kring ett nytt samarbetsformat – Drone Deals, vilket har bekräftat dess effektivitet i Mellanöstern och Gulfstaterna", tillade den ukrainska presidenten.
Mer att läsa i länken:
https://www.eurointegration.com.ua/news/2026/04/23/7236112/
Ukrainas President Zelenskyi jobbar vidare för sitt folk!
Citera
2026-04-23, 16:31
Medlem
1) Om jag hade haft något inflytande i en ukrainsk Duma, skulle jag, så fort de 90 miljarderna är riktigt säkrade, yrkat på sprängning av alla pipelines där bögryzzk olja flödar.

Om ingen accepterat min ståndpunkt, hade jag bildat SHARIAINSTRUCTORS underjordiska motståndsrörelse som hade verkställt sprängningen.

2) Bögarna försöker mobilisera över 400.000 förbrytare till kriget i år men enligt osäkra rapporter har man svårt att nå detta mål, det talas om bara 800 nymobbade per dag. Lite negrer och nordkoreaner gör ingen större skillnad så jag antar att underskottet nu ligger på 200 förbrytare per dag och mellan 6000--6200 per månad.
Detta innebär att en stor bögkatastrof är på väg, det kommer inte att hjälpa att kommunister och RFSL stöder bögimperiet, jag tror att fler och fler inom bögimperiet börjar förstå att detta håller högst ett år till innan Putinröven saggar ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in