Citat:
Ursprungligen postat av
fsck
Jag skulle hävda att det är fel att säga att den läcker eftersom det är kända undantag. Dessa har förhandlats fram i god demokratisk ordning eftersom det är så EU fungerar. I alla fall Ungern har hittills vägrat att ens överväga andra alternativ men det kan möjligen förändras nu; vi får se.
Som jag har förstått det så finns det olja och olja och om Ungerns raffinaderier är inställda på ryzzk olja så är det det de kan använda. En omställning skulle vara både dyr och tidskrävande. Det här kan vara helt fel; jag är ingen expert men så har jag förstått saken. Dessutom har Ungern ingen kust så transporterna skulle vara ett problem. Deras pipeline ligger där den ligger.
Ja, det är ett problem men EU kan inte lämna en (förvisso trilskande) medlemsstat i sticket så det finns en logik här. Undantaget är, såvitt jag vet, tidsbegränsat och i förlängningen kommer det att vara stopp för fossila bränslen från ryzzland. Slutmålet är ju ett totalstopp för fossila bränslen, oberoende av varifrån de kommer.
Svaret är, inte bara. Men marginalerna skulle minska för MOL, om de skulle köra på annan olja.
Annan väg finns.
olja via Croatiens hamn Omišalj. vidare genom Adria-pipelinen, in till Ungern/Slovakien
Marginalerna. Det finns beräkningar på att Ungern producerat med billig rysk olja och sålt färdiga produkter till nära europeiska priser.
Man har under 4 år tjänat mellan 7 och 10 miljarder …€!
Vart har dessa pengar tagit vägen?
Så, Ryssland och Orbán med maffia, har haft goda skäl att kräva att Ukraina lagar ledningen och rysk olja får strömma in.
Kan tänka mig att Europas lastbilar som passerat nära eller igenom Ungern, har glatt tankat där.