2023-02-12, 22:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nä, det är sjukt hur många som missar det här. Det finns en förklaring som är så otroligt lätt och inte kräver några särskilda antaganden alls. Att SE är ett vittne.

Istället ska det krånglas in i fördärvet för att med skohorn och extra krämigt vaselin klämma in honom som gm.

Ingen vill någonsin diskutera vapenfrågorna, för de pekar bort från SE som gm. Inte heller gms ålder diskuteras. Det kan ingen veta nämligen. Men att någon har sett en keps och en annan en väska är obestridlig fakta. Att dom samtidigt såg en vältränad yngre man kan lätt förkastas.

Det ska jämt diskuteras små jävla detaljer som hurvida OP låg i framstupa sidoläge när två eller tre personer var därframme, eller om någon stod bakom en skylt eller 10 m därifrån. Små detaljer som är helt omöjliga att veta och som går att diskuteras i dödagar.

Klarar han en fotokonfrontation går han därifrån som mer skyldig. Har han fel om något är han en mastermind som placerar villospår. Har någon annan fel är de bara dåliga vittnen.

Ingen försöker ens komma på en rimlig förklaring till hur eller varför han återvände till brottsplatsen.

Det är helt obegripligt att den enda trovärdiga hypotesen: att SE är ett vittne måste bortförklaras gång efter gång. Samtalet med väktarna är när det hela kör i diket ordentligt för SE-kramarna.
Citera
2023-02-12, 22:49
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är helt obegripligt att den enda trovärdiga hypotesen: att SE är ett vittne måste bortförklaras gång efter gång. Samtalet med väktarna är när det hela kör i diket ordentligt för SE-kramarna.

Samtalet med väktarna är väl en piss i havet i jämförelse med LP😁 Hon nämns sällan här av någon anledning. Kanske för att hon som närmsta vittne såg en mörkblå täckjacka på en kompakt kropp i 40-årsåldern som inte direkt var sydländsk, men mörkare. Eller för att hon pekade ut CP, som inte direkt är SEs tvilling.
Citera
2023-02-12, 22:51
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Är det ännu ett bevis på att han är gm eller? LP säger ju att det är en mörkblå täckjacka som gäller. Det är även det signalementet som går ut från brottsplatsen. Så poliserna och flera andra måste ha hört det. Jag vet inte om någon får en direkt fråga om de hörde Lisbeths signalement heller.

Det andra signalementet kommer ju från taxiväxeln. Så nog sades det blå täckjacka på plats alltid.

Det är inget bevis. Du lägger ord i min mun. Bara en i raden av märkligheter runt Stickan.

Jag vet inte varför det först larmades ut blå täckjacka, eller vem som sade det.
Hursomhelst så råder det inga större tvivel alls om att mördaren hade ett 3/4 mörkt plagg på sig.
Citera
2023-02-12, 22:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Samtalet med väktarna är väl en piss i havet i jämförelse med LP😁 Hon nämns sällan här av någon anledning. Kanske för att hon som närmsta vittne såg en mörkblå täckjacka på en kompakt kropp i 40-årsåldern som inte direkt var sydländsk, men mörkare. Eller för att hon pekade ut CP, som inte direkt är SEs tvilling.

Helt rätt där. Men när SE-kramarna har kört i diket redan under samtalet med väktaren som inte får ha ägt rum, så är som du säger LPs beskrivning av GM också något som SE inte kan ha hört om vi lyssnar på dem i diket.

Du har helt rätt att LP pekat ut en man med få likheter med SE och som du redan konstaterat så saknar SE vapenanknytning. Inte ens anekdotisk beväpning tycks funka i skarpt läge i SEs fall.

Nej teorin att SE är GM får harva på i diket och med beundran titta upp på den lika enkla som eleganta "lösningen" att SE bara var ett vittne. Tesen att SE var ett vittne leder inte fram till en lösning på Palmemordet, men det hjälper oss i alla fall att ta bort en pusselbit som definitivt inte hör till pusslet.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-02-12 kl. 23:21.
Citera
2023-02-12, 22:59
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Många väljer att inte lyssna på LP. Att LP inte var tyst på mordplatsen finns det koncensus om. Att SE då hört LP säga att GM hade "mörkblå täckjacka" blir troligt eftersom det är just det han uppger själv. LP har inte dementerat att hon redan på mordplatsen uppgav det hon berättade för polisen på Sabbatsberg vilket också talar för att SE hörde henne säga "mörkblå täckjacka" på mordplatsen.

Att hitta något som kan kännas "märkligt" för någon som inte satt sig in i materialet gör inte SE till GM även om många här i tråden verkar tro att det är så logik fungerar.

I teorin om SE som gärningsman är att han har hört "mörk täckjacka, möjligen blå" på nyheterna och sedan uppgett att han pratat med Lisbeth och att hon sagt "mörkblå täckjacka", för att avleda sitt eget attribut.
Citera
2023-02-12, 23:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Det är inget bevis. Du lägger ord i min mun. Bara en i raden av märkligheter runt Stickan.

Jag vet inte varför det först larmades ut blå täckjacka, eller vem som sade det.
Hursomhelst så råder det inga större tvivel alls om att mördaren hade ett 3/4 mörkt plagg på sig.

Det larmades ut blå täckjacka för att det var det som sades på brottsplatsen. Av LP och SE bland annat. Hur det blir till något som blir märkligt angående stickan förstår jag inte. Det jag får ut av det är att GM troligtvis hade blå täckjacka.

Varför är det inte märkligare att han var beväpnad på väg hem från kontoret med metal piercing-ammunition?
Citera
2023-02-12, 23:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

LP sade "blå täckjacka" på mordplatsen så att SE hörde det. Sedan upprepade hon det på Sabbatsberg för ÅR. Att blå täckjacka var med i larmet berodde nog på att LP sagt det.

Det råder inte heller någon tvivel om att SE inte var den enda personen i Stockholms innerstad som hade en 3/4 mörk rock/jacka på sig på mordnatten om det var så mördaren var klädd.
Citera
2023-02-12, 23:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
I teorin om SE som gärningsman är att han har hört "mörk täckjacka, möjligen blå" på nyheterna och sedan uppgett att han pratat med Lisbeth och att hon sagt "mörkblå täckjacka", för att avleda sitt eget attribut.

I teorin att SE är ett vittne har han hört LP säga det på mordplatsen. LP upprepar sedan samma sak på Sabb.

Det är sedan upp till var och en att fundera på vad som låter mest rimligt...
Citera
2023-02-12, 23:17
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Det larmades ut blå täckjacka för att det var det som sades på brottsplatsen. Av LP och SE bland annat. Hur det blir till något som blir märkligt angående stickan förstår jag inte. Det jag får ut av det är att GM troligtvis hade blå täckjacka.

Varför är det inte märkligare att han var beväpnad på väg hem från kontoret med metal piercing-ammunition?

Nu har jag räknat ihop att 13 vittnen säger knälång rock, flera säger att den fladdrade när han sprang iväg.

Bl a Anna Hage som är "säker på att mannen bar en 3/4 lång rock. Hon styrker detta med att ange att hon såg ljuset mellan hans vader men inte mellan låren när han sprang".
Citera
2023-02-12, 23:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

SE hade vapen enligt SE-vurmarna eftersom han:

1. Hade gjort lumpen på 60-talet
2. Hade jobbat på tygförvaltningen och vapen ingick i förvaltningens verksamhetsområde.
3. SEs pappa hade smugglat in ett vapen från Indien.
4. SE hade fått vapnet från sin exfru som hade en pappa som jobbade på Bofors.
5. SE hade lånat vapnet av sin vapensamlande granne, utan att denne visste något.
6. SE var ansvarig för Stay Behinds hemliga vapenlager på Skandia (=låst dörr).

Om punkterna 1-4 gäller uppstår frågan var ammunitionen som tillverkades efter 1-3 införskaffades.

Ingen av punkterna 1-6 är mer än substanslösa spekulationer i verkligheten. Men från diket ser de både trovärdiga och realistiska ut.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-02-12 kl. 23:23.
Citera
2023-02-12, 23:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, det är du som krånglar till det.
Tvärtom, det faller mycket lättare på plats om man skippar det där om att SE skall ha sett Lars J:
1. SE befinner sig på mordplatsen, och springer i gränden.

2. Senare under natten när SE har kommit hem sänder TV sitt första inslag om mordet, och av inslaget förstår tittaren att vittnen som befann sig på mordplatsen strax efter mordet bör ha kunnat se en flyende och relativt ung gärningsman i mörkblå täckjacka mot den upplysta väggen på det sk. kulturhuset.

3. Sedan under dagen ringer SE, som gärna vill framstå som ett vittne, och berättar för polis och journalister att han minsann också skall ha gjort just en sådan här iakttagelse av mördaren.
En enkel och bra teori. Dessutom neutral i den känsliga sk. skuldfrågan, vilket gör att alla kan ta till sig den här förklaringsmodellen oavsett vem man nu tror att gärningsmannen är.
Senast redigerad av Draifos 2023-02-12 kl. 23:58.
Citera
2023-02-12, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Du nämner skeenden i en groteskt förljugen Netflix-serie men verkar helt oinsatt i dokumentärfilmen ”Palmemördaren?” (SVT) där reportern från ”Skydd & Säkerhet” berättar att Engström sparat kläderna från mordkvällen.

Nä, GM-SE skulle aldrig gjort det…
Där ser man hur svart/vitt du resonerar.

Ingenting är intressant med Netflixserien.

Jag kan räkna upp många fel enligt mig i den serien. Men det var inte poängen.

Det var om jag får upprepa.

Det rimliga i att GM-SE gjorde sig av med sina kläder från kvällen och uppvisade nått liknande som det han hade.

Förstår du rimligheten att göra det som GM?

Jag har sett den dokumentären och tycker den är välgjord.

Visar TP bok att SE är skyldig: NEJ

Visar palmemördaren att han inte är skyldig: Nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in