Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
//
Har egentligen inge lust att diskutera det mer för oavsett SE i rollen som GM eller vittne så står det för mig klart att han sett LJ.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Ja, det är ur GM-SE:s perspektiv. Teorin om rapporteringen om observationen är den gängse och åklagarens, dvs att SE gjort denna av LJ längs gula linjen (som GM eller ej GM). Jag framför inte någon personlig teori här.
//
Det verkar finnas ett tydligt samband mellan dels hur man står i frågan om vem som är gärningsmannen, och dels hur man ser på denna
"SE:s iakttagelse av Lars J". Och det verkar vara de som förordar en helt annan gärningsman än SE som samtidigt är de som hårdast håller fast vid att en sådan observation helt enkelt måste ha gjorts. Det här är en naturlig utveckling tror jag, och som kan ha att göra med att synen på
"SE:s iakttagelse av Lars J" blir lite annorlunda när det nu har visat sig att SE i själva verket pekade ut mannen i mörkblå täckjacka som den flyende mördaren dagen efter mordet.
I teorin om att SE inte själv är mördaren innebär inte det här något större problem. Det är ju bara att hävda/tänka att SE felaktigt uppfattade Lars J som mördaren, och att han i ett senare skede på något sätt måste ha förstått (eller vid något tillfälle ha blivit informerad av någon om) att det i själva verket var vittnet Lars J han hade sett.
Men hur blir det i åklagarens teori, där SE är gärningsmannen som har sett vittnet Lars J? Skall man då tänka sig att SE först försökte skylla mordet på Lars J, och då i någon märklig förhoppning om att Lars J aldrig skulle komma att ge sig tillkänna som vittnet som befann sig inne i gränden i mörkblå täckjacka?
Jag tror att åklagaren krånglade till det lite där, när han på pressträffen slog fast att SE måste ha sett vittnet Lars J. Och som man kunde se i SVT:s "Palmemördaren" sedan så var ju inte försvararna sena att utnyttja det här till SE:s fördel. Det var väl i princip
"SE:s iakttagelse av Lars J" som försvaret byggde på där (förutom kanske det här med att SE var en helt snäll människa, och att han inte alls skulle ha varit in på Skandia på måndagen den 3/3).