2023-02-12, 11:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Vet vi om pappan till hennes första barn är samma person hon skilde sig ifrån 2010?

Jag vet i alla fall inte.
Citera
2023-02-12, 11:18
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Jag kan fortfarande inte släppa att det inte löstes före det blev preskriberat.

• En av hennes systersöner dömdes av hovrätten tidigt 2020 för medhjälp till mord. Han var bara 15 år gammal när mordet skedde och fick sluten ungdomsvård. Efter avtjänat straff är han nu på nytt misstänkt för medhjälp till mord och riskerar livstids fängelse.
  • En bror till henne dömdes 2020 (före preskription inträtt) för grovt narkotikabrott. En av hennes systersöner dömdes för samma brott i samma mål.
  • En annan systerson (yngre bror till den som dömdes för grovt narkotikabrott) åtalades för ett mord med friades. Han blev istället dömd för grovt vapenbrott. Mordet skedde när han bara var 15 år gammal. Han delgavs misstanke för dessa brott 2020 före tygaffärsmordet preskriberades.

4 mars skrev GT att polisen börjat söka efter liknande DNA-träffar gällande detta mordet. https://www.expressen.se/gt/nya-dna-metoden-kan-leda-polisen-till-maries-mordare/

Matchas inte nya topsningar efter liknande DNA tidigare fall? Det känns så otroligt frustrerande att lösningen har varit så nära men av bla integritetsskäl inte kan leda till fällande dom.
Vilka idioter till poliser. Här har man alltså DNA och över 100 namn att jobba på, men istället lägger man resurserna på Malin som dödades vid kyrkogården där det inte finns spår alls.

Fan vad trött man blir på detta.
Citera
2023-02-12, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Hon själv misstänktes för ringa narkotikabrott (friades sedan) i början av 2020. Rent flyt att hon inte testades.

Skulle jag inte säga. En registertopsning ska inte ske om det förväntas att påföljden stannar vid böter. Påföljden för ringa narkotikabrott blir alltid, vad jag vet, just böter.

Du kan läsa vidare i Regeringens proposition 2005/06:29 om vad som sägs om "rena bagatellbrott".
Citera
2023-02-12, 11:25
Medlem
Troians avatar
Citat:

• En av hennes systersöner dömdes av hovrätten tidigt 2020 för medhjälp till mord. Han var bara 15 år gammal när mordet skedde och fick sluten ungdomsvård. Efter avtjänat straff är han nu på nytt misstänkt för medhjälp till mord och riskerar livstids fängelse.
  • En bror till henne dömdes 2020 (före preskription inträtt) för grovt narkotikabrott. En av hennes systersöner dömdes för samma brott i samma mål.
  • En annan systerson (yngre bror till den som dömdes för grovt narkotikabrott) åtalades för ett mord med friades. Han blev istället dömd för grovt vapenbrott. Mordet skedde när han bara var 15 år gammal. Han delgavs misstanke för dessa brott 2020 före tygaffärsmordet preskriberades.

4 mars skrev GT att polisen börjat söka efter liknande DNA-träffar gällande detta mordet. https://www.expressen.se/gt/nya-dna-metoden-kan-leda-polisen-till-maries-mordare/

Matchas inte nya topsningar efter liknande DNA tidigare fall? Det känns så otroligt frustrerande att lösningen har varit så nära men av bla integritetsskäl inte kan leda till fällande dom.

Kan det vara så att det är åldern som ställer till det? Att de bestämde sig för att avgränsa sig till de som vid tillfälle för mordet var, säg, mellan 20 och 50 år gamla.
Citera
2023-02-12, 11:25
Medlem
Enligt folkbokföringen så bodde de endast 800 meter ifrån varandra.

Detta kan inte vara den slump !

Göteborg är stort och oddsen för att de bor så nära varandra är en ren slump finns inte

Scholandersgatan vs fyrklövergatan

Jag tror de har stött på varandra innan och då i nära anslutning till bostadsplatsen. De kanske t om åkte samma vagn in till skola/arbetsplats
Citera
2023-02-12, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Skulle jag inte säga. En registertopsning ska inte ske om det förväntas att påföljden stannar vid böter. Påföljden för ringa narkotikabrott blir alltid, vad jag vet, just böter.

Du kan läsa vidare i Regeringens proposition 2005/06:29 om vad som sägs om "rena bagatellbrott".
Men sexköpare topsar man ju hejvilt trots att de endast förväntas få böter?
Citera
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
Problemet är att man vet att ärendet är preskriberat då man har GM identitet. Då kan man inte göra något mer i utredningen. Frågan är som sagt om man rent teoretiskt ändå kan kalla henne som vittne. Min bedömning är att man kan det eftersom en åklagare rent teoretiskt faktiskt kan åtala henne även om man vet att domstolen kommer fria henne pga preskription.

Utredningen är fortfarande öppen och åklagaren har inte lagt ner den än. Jag tror nog att man försöker hitta på något och försöka vidta utredningsåtgärder. Det borde gå att kalla henne som vittne i fallet då det rent teoretiskt går att hon anger någon anstiftare eller medhjälpare.

Fast vet man verkligen att man har GM:s identitet? Är det inte så att man har identiteten på en person som lämnade sitt dna (och förmodligen blod) på brottsplatsen och alltså är knuten dit. Det räcker ju inte för att säga att det var hon som utdelade det dödande hugget?
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad

Men det hon nu dömdes för stannade ju vid strafföreläggande. Har inte så mycket vidare detaljer, men tror inte att det förväntades ge fängelse.
Citera
2023-02-12, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Fast vet man verkligen att man har GM:s identitet? Är det inte så att man har identiteten på en person som lämnade sitt dna (och förmodligen blod) på brottsplatsen och alltså är knuten dit. Det räcker ju inte för att säga att det var hon som utdelade det dödande hugget?
Fanns ju inte DNA från någon annan än från denna mgm och Marie Johansson.

Vem skulle annars ha gjort det menar du?
Citera
2023-02-12, 11:30
Medlem
Citat:

Kan polisen ha väntat med flit på att det skulle preskriberas innan de ”löste” det. Med tanke på att hela släkten är kriminell och man haft deras dna. Polisen orkade kanske inte med att gå hela vägen med ett gammalt fall och väntade
Citera
2023-02-12, 11:30
Medlem
Citat:
Men det hon nu dömdes för stannade ju vid strafföreläggande. Har inte så mycket vidare detaljer, men tror inte att det förväntades ge fängelse.
Topsning får ske om det finns fängelse i straffskalan.

Det är bara förarbetena som rekommenderar att man inte ska topsa folk som förväntas få böter.

Men sexköpare har man topsat hela tiden trots att de bara förväntas få böter. Men eftersom fängelse finns på straffskalan för sexköp så får polisen topsa sexköpare.
Citera
2023-02-12, 11:31
Medlem
Citat:

Jag har ingen uppfattning om vad hon nu misstänktes för, i en av de första artiklarna stod det att hon topsades i "flera utredningar". Vad jag däremot vet är att påföljden för ringa narkotikabrott blir böter, känner inte till att någon har fått fänglse för ett sånt brott. Eftersom det är så uppenbart mängdbrott så finns det knappt utrymme för tolkningar. Det kan det göra när det gäller andra brott som är mindre frekventa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in