2023-02-12, 10:56
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starstuck55
Tack för grävet, alla ni som har bidragit. Det är så sjukt. Jag hoppas att hon inte kommer att kunna gå vidare helt utan konsekvenser.
Är det något jag lärt mig av dubbelmordet i Linköping och detta mord är att sanningen oftast inte är svårare än vad man behöver göra det till.

Båda GM har levt i staden vid tidpunkten för brottet och levt där tills de åkt fast och helt enkelt bara varit tysta om sina gärningar alternativt glömt bort dom. Alla dessa löjliga teorier om att det funnits en relation mellan GM och offer eller att GM flytt landet visade sig vara överdrivna teorier.

Palmemordets lösning ligger där också. Sluta krångla till saker i onödan. Mord av dessa slag sker oftast av en ren slump utan någon relation mellan GM och BO.
Citera
2023-02-12, 10:56
Medlem
atskitvlasovits avatar
I domarna som finns på Lexbase så nämns minst en person till vid namn som hon umgåtts med. Någon som följt upp denne/dessa?
Citera
2023-02-12, 10:57
Medlem
Bra att vi ändå vet namnet på X nu. Jag undrar egentligen om hon ens har något samvete? hon har fortsatt sin kriminella bana efter mordet. Jag tror att vi har och göra med en kvinna med allvarliga psykiska problem och missbruk, kanske benzomissbrukare. Jag får dem vibbarna. Det hon utsatte Marie för är fullständigt vedervärdigt, sånt övervåld och oprovocerat för lite pengar i kassan, kusligt att hon stått kvar länge i butiken också. Synd att en sån kriminell alban kan gå fri helt ostraffat för vårat rättssystem är så mesigt.

På den tiden när det skedde så var ju mord inte lika "vanligt" idag, vi minns ju mordet på utrikesminister Anna Lindh t.ex eller dubbelmordet i Linköping som är från ungefär samma tidslinje. Idag rapporteras det ju om mord och rån varje vecka.

Vad hade hon ens fått för straff idag tror ni om hon fälldes?
Citera
2023-02-12, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atskitvlasovit
I domarna som finns på Lexbase så nämns minst en person till vid namn som hon umgåtts med. Någon som följt upp denne/dessa?
Inte vad jag vet! Har den personen inte skyddat id ser jag det inte som regelbrott att diskutera.
Citera
2023-02-12, 10:59
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksabbath87
Bra att vi ändå vet namnet på X nu. Jag undrar egentligen om hon ens har något samvete? hon har fortsatt sin kriminella bana efter mordet. Jag tror att vi har och göra med en kvinna med allvarliga psykiska problem och missbruk, kanske benzomissbrukare. Jag får dem vibbarna. Det hon utsatte Marie för är fullständigt vedervärdigt, sånt övervåld och oprovocerat för lite pengar i kassan, kusligt att hon stått kvar länge i butiken också. Synd att en sån kriminell alban kan gå fri helt ostraffat för vårat rättssystem är så mesigt.

På den tiden när det skedde så var ju mord inte lika "vanligt" idag, vi minns ju mordet på utrikesminister Anna Lindh t.ex eller dubbelmordet i Linköping som är från ungefär samma tidslinje. Idag rapporteras det ju om mord och rån varje vecka.

Vad hade hon ens fått för straff idag tror ni om hon fälldes?
Personer under 18 år får straffrabatt. Hon hade nog fått 8 års fängelse och ute efter 5 år. Alternativt ungdomsvård.
Citera
2023-02-12, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
Är det något jag lärt mig av dubbelmordet i Linköping och detta mord är att sanningen oftast inte är svårare än vad man behöver göra det till.

Båda GM har levt i staden vid tidpunkten för brottet och levt där tills de åkt fast och helt enkelt bara varit tysta om sina gärningar alternativt glömt bort dom. Alla dessa löjliga teorier om att det funnits en relation mellan GM och offer eller att GM flytt landet visade sig vara överdrivna teorier.

Palmemordets lösning ligger där också. Sluta krångla till saker i onödan. Mord av dessa slag sker oftast av en ren slump utan någon relation mellan GM och BO.
Och det är ofta slumpartade mord som i princip är helt omöjliga att utreda. Allt som oftast går man på statistik men slumpen går inte att jämföra eller kategorisera. Mycket möjligt att det är så.
Citera
2023-02-12, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
Personer under 18 år får straffrabatt. Hon hade nog fått 8 års fängelse och ute efter 5 år. Alternativt ungdomsvård.

Ok tack för info, alldeles för klent i motsvarighet till brottet. 20 år minst hade vart bättre.
Citera
2023-02-12, 11:04
Medlem
rigbos avatar
Jag kan fortfarande inte släppa att det inte löstes före det blev preskriberat.

• En av hennes systersöner dömdes av hovrätten tidigt 2020 för medhjälp till mord. Han var bara 15 år gammal när mordet skedde och fick sluten ungdomsvård. Efter avtjänat straff är han nu på nytt misstänkt för medhjälp till mord och riskerar livstids fängelse.
  • En bror till henne dömdes 2020 (före preskription inträtt) för grovt narkotikabrott. En av hennes systersöner dömdes för samma brott i samma mål.
  • En annan systerson (yngre bror till den som dömdes för grovt narkotikabrott) åtalades för ett mord med friades. Han blev istället dömd för grovt vapenbrott. Mordet skedde när han bara var 15 år gammal. Han delgavs misstanke för dessa brott 2020 före tygaffärsmordet preskriberades.

4 mars skrev GT att polisen börjat söka efter liknande DNA-träffar gällande detta mordet. https://www.expressen.se/gt/nya-dna-metoden-kan-leda-polisen-till-maries-mordare/

Matchas inte nya topsningar efter liknande DNA tidigare fall? Det känns så otroligt frustrerande att lösningen har varit så nära men av bla integritetsskäl inte kan leda till fällande dom.
Citera
2023-02-12, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastareborg
Tänk att först får skyddad identitet för att man känner sig så "hotad" och sen fortsätta sin kriminella bana. Jag tycker att det låter jävligt sannolikt att hon kan ha utnyttjat sin skyddade identitet när försökt gå fler brott. Bedrägeri till exempel som hon nyss fick strafföreläggande för. Det underlättar ju jävligt mycket för en person som begår bedrägeri om det inte går att kolla upp denna.

Så är det i dagens Sverige, allt för mycket fokus på gärningspersonens bästa kontra brottsoffrets perspektiv. Sunt förnuft existerar inte ofta längre även om det finns emellanåt.
Citera
2023-02-12, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Jag kan fortfarande inte släppa att det inte löstes före det blev preskriberat.

• En av hennes systersöner dömdes av hovrätten tidigt 2020 för medhjälp till mord. Han var bara 15 år gammal när mordet skedde och fick sluten ungdomsvård. Efter avtjänat straff är han nu på nytt misstänkt för medhjälp till mord och riskerar livstids fängelse.
  • En bror till henne dömdes 2020 (före preskription inträtt) för grovt narkotikabrott. En av hennes systersöner dömdes för samma brott i samma mål.
  • En annan systerson (yngre bror till den som dömdes för grovt narkotikabrott) åtalades för ett mord med friades. Han blev istället dömd för grovt vapenbrott. Mordet skedde när han bara var 15 år gammal. Han delgavs misstanke för dessa brott 2020 före tygaffärsmordet preskriberades.

4 mars skrev GT att polisen börjat söka efter liknande DNA-träffar gällande detta mordet. https://www.expressen.se/gt/nya-dna-metoden-kan-leda-polisen-till-maries-mordare/

Matchas inte nya topsningar efter liknande DNA tidigare fall? Det känns så otroligt frustrerande att lösningen har varit så nära men av bla integritetsskäl inte kan leda till fällande dom.

Ja precis hon har ju gått fri enbart pga polisen inte har gjort sitt arbete korrekt och jag hoppas verkligen att man kollar upp detta då hon gång på gång fastnat i deras system för olika brott och att man då inte topsat henne är under all kritik

Hade jag varit Maries anhörige så hade jag framfört väldigt tung kritik mot polisen i media för Kling och klang har schabblat här
Citera
2023-02-12, 11:10
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
Men varför kan inte Polisen höra henne som vittne? Det skulle ju teoretiskt kunnat vara ytterligare mördare som var över 18år.

Låt säga att säga att pappan till barnet i magen är samma person som är upphov att hon har skyddad identitet. Då är det ju inte otroligt att han är så dum i huvudet att han är med på att de ska mörda butiksinnehavaren. Då är det ju medhjälp till mord som man skulle kunna döma till idag om medhjälparen är över 18år.

Eller har jag fattat fel med preskriptionstider mm?

Ungefär så. Men gränsen går vid 21 år, så en eventuell medhjälpare måste varit 21 år fyllda för att ett åtal ska kunna väckas. Jag tror inte hon hade medhjälp, men visst bör hon höras.

Mannen som gav upphov till skyddade personuppgifter är inte pappa till de äldsta barnen.
Citera
2023-02-12, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ungefär så. Men gränsen går vid 21 år, så en eventuell medhjälpare måste varit 21 år fyllda för att ett åtal ska kunna väckas. Jag tror inte hon hade medhjälp, men visst bör hon höras.

Mannen som gav upphov till skyddade personuppgifter är inte pappa till de äldsta barnen.

Vet vi om pappan till hennes första barn är samma person hon skilde sig ifrån 2010?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in