Citat:
Ursprungligen postat av
HermanSerman
Jag håller med, SE hade jobbat på Skandia i drygt 18 år 1986, hans mor bodde på en adress några kvarter ifrån Skandiahuset under sjuttio- och åttiotalet. Så nog kunde området i sömnen.
Gällande bakingången, så lär butiken La Carterie ha arbetat denna sena kväll med att fylla på sitt lager, osv så det kan även vara dem som mixtrat med dörren 23:22 (och innan), det råder väl lite olika versioner kring detta. När jag och några till (även henrikofsweden i tråden) studerade ritningarna över Skandiahuset (som det såg ut 1986) fanns det fler in/utgångar på baksidan att ta sig in och ut, även en dörr på ena kortsidan (den norra, alltså inte långt ifrån Sari) om jag fattat det rätt (men det behöver jag inte ha gjort).
Svårt att veta vad SE (som gm) hade för planer. Personligen tror jag inte han hade någon plan, eftersom han bara dryga kvarten innan mordet hade blåst av, eftersom han missade LOP då han i mitt scenario återvände till Skandia ca 23:10. Hans plan var nog att skjuta LOP omkring Grand (eller kanske vid ABF-huset eller närmare Adolf Fredrik Kyrka), därefter springa in på Luntamakargatan bakom Skandia och smita in via bakdörren, därefter återhämta sig någon minut, sedan stämpla ut och önska eventuella väktare god natt, och åka hem till Täby.
Jag tror SE avbröt språngmarschen efter DBG, promenerade därpå i rask takt söder ut på Regeringsgatan, sedan västerut på Brunnsgatan, vidare ner på Apelbergsgatan så han hamnade på Sveavägen igen. Med rask promenadtakt bör han ha kunnat stå vid hörnet på fastigheten vid Sveavägen 32 strax före ambulanserna lämnat brottsplatsen. Han står även så pass nära att han både ser och hör bra vad som händer ett par tiotalet meter bort, när de åkt tror jag han närmar sig platsen, ser en slemsug nära blodpölen, överhör hur såväl poliser som åskådare pratar. Jag håller öppet för att han eventuellt återvände till platsen för att erkänna, överlämna sig. Men då ingen brydde sig om honom när han strök omkring på platsen, stärktes han och ångrade sig, efter ytterligare någon minut återvänder han till Skandias entré. Jag tror inte det är krångligare än så. Visst, han klarade sig med bondröta från att inte haffas minuterna efter mordet. Dessutom hade han ju 2-3 minuters försprång från poliserna, även om ett par bilar rörde sig uppe på åsen. Dock letade de nog efter en person som inte såg ut som SE, och det tog ju som sagt några minuter innan de visste vem offret var.
Om han var borta vid bion enligt din teori så måste hans planer varit ganska luddiga. Han kan ju inte ha vetat åt vilket håll paret Palme skulle ta vägen efter bion, vilket fortskaffningsmedel de skulle bruka eller vilka de skulle vara i sällskap med. Han kan ha spekulerat i att de skulle gå hemåt ensamma och tänkt att det var under de premisserna han skulle skjuta. Men de kunde tagit en bil på gatan och då hade hans plan gått upp i rök.
Jag tror alltså inte att hans plan var han skulle skjuta eller hur han skulle bete sig efteråt var jättetydliga utan att han tänkte hålla sig i närheten av bion och passa på om ett tillfälle uppenbarade sig. Att ta sig in igen på Skandia via bakdörren tror jag ingick i hans lösliga plan, eller kanske att han ställde upp den/larmade av den utifall att den skulle passa in i planen.
Sen hände nåt, han missade Palme vid bion men fick sen av en slump syn på honom på gatan. Då hade han dock redan stämplat ut och sagt adjö till väktarna. Hans ursprungliga tanke att smita in på Skandia efter mordet och låtsats ha jobbat vid tiden för mordet funkar alltså inte. Men tillfället är för bra, han kan inte hejda sig. Kanske är det halvt på impuls han skjuter Palme när han ”trillar ut” framför hans fötter. Det går på några tiotal sekunder att bestämma sig.
Eftersom det går så pass snabbt har han inte helt koll på platsen efter att han skjutit och sprungit därifrån. Han vet inte vilka som observerat vad. Han kan inte ha låtsats ha jobbat. Risken finns att väktarna under kommande dagar kommer tipsa polisen om att han gått från Skandia i ett tidssamband med mordet ifall det finns vittnen som kan ge ett bra signalement på mördaren. Jag tror att det är ganska spontant och improviserat som han ansluter till mordplatsen. Eventuellt kan han ha tänkt anmäla sig. När han märker att ingen intresserar sig för honom utan 100% tar honom för åskådare blir han plötsligt ”vittne”. Han lyssnar på de andras snack och inser att vittnesmålen spretar. Han inser att han kan leda bort intresset från sig själv om han placerar sig tidsmässigt på mordplatsen strax efter skotten fallit och kan hjälpa till med vittnesmål. Endera genom att själv ha sett mördaren eller genom att ha fått en uppgift från någon annan på platsen som med säkerhet sett mördaren. Lisbeth.