2023-02-10, 21:30
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det verkar som du inte vågar förstå mitt inlägg.

En fråga eller ledtråd, har GS, Gedda eller Djurfedt sett gm? Nej, just det.

Börja därifrån...tänk

Menar du att AD har sett en herrhatt och inte en keps? Har jag förstått dig rätt då?
Citera
2023-02-10, 21:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Ok, sista gången jag kommenterar detta till dig.

Keps ÄR den initiala uppgiften från Delsborn. Polisen jagar ju en man med keps på mordnatten.
Detta stöds av Söderström, Gedda och Djurfeldt.

Därefter säger Delsborn "herrhatt", sedan säger han keps, typ av hatt, slags mössa.
Han beskriver huvudbonaden på flera sätt. Fattar du?

Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det verkar som du inte vågar förstå mitt inlägg.

En fråga eller ledtråd, har GS, Gedda eller Djurfedt sett gm? Nej, just det.

Börja därifrån...tänk

Jag tror det blir bättre om vi länkar källorna istället för att kasta ord på varandra.

Från Delsborn själv så har han aldrig sagt keps.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMM3cyUjBZTVFTV0E/view?resourcekey=0-3ESaMpctsBcbwfsB3YcWlw

Vi kan väl bara spekulera varifrån kepsen kommer?

Är det inte mer troligt att det kommer ifrån LJ?
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMdEVxeE1JYWdnbUE/view?resourcekey=0-QZm4XIOtONWLs4kp-IWVNA

Eller blir det en kombination av dessa två vittnesmål?
Citera
2023-02-10, 21:31
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Detta är hur jag tror det gått till. SE hade missuppfattat när bion slutade, han gick därför för tidigt, och missade när makarna kom ut. Av en slump stöter han på dem vid sari. Inte konstigare än så.

Fullt möjligt. Jag är också inne lite grann på att han inte haft full koll på tiden, vilket är vad som sedan skapar det möte han inte riktigt hade räknat med just precis då han kliver ut på Sveavägen.

Med andra ord något av ett mellanting av plan och slump.
Senast redigerad av quggel 2023-02-10 kl. 21:35.
Citera
2023-02-10, 21:34
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag tror det blir bättre om vi länkar källorna istället för att kasta ord på varandra.

Från Delsborn själv så har han aldrig sagt keps.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMM3cyUjBZTVFTV0E/view?resourcekey=0-3ESaMpctsBcbwfsB3YcWlw

Vi kan väl bara spekulera varifrån kepsen kommer?

Är det inte mer troligt att det kommer ifrån LJ?
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMdEVxeE1JYWdnbUE/view?resourcekey=0-QZm4XIOtONWLs4kp-IWVNA

Eller blir det en kombination av dessa två vittnesmål?

MOPspanaren.

Gösta Söderström sa i HR att det nya signalementet som larmades ut kom från taxichaffisen från Järfälla Taxi. Alltså Delsborn.
Citera
2023-02-10, 21:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Fullt möjligt. Jag är också inne lite grann på att han inte haft full koll på tiden, vilket är vad som sedan skapar det möte han inte riktigt hade räknat med.

Med andra ord något av ett mellanting av plan och slump.

Ja, det tror jag också. Jag är även inne på det Draifos skrev nyss, att han kan ha blåst av det hela, när han såg Mårten och Ingrid stå och prata efter bion. Kanske trodde SE att de skulle bege sig tillsammans någonstans, eller att de stod och väntade på taxi, eller på någon livvakt som skulle hämta upp dem. Att gå fram och försöka skjuta när ena sonen och hans flickvän var med kanske var magstarkt? Eller svårt att få träff. SE kanske inte ens såg att det var Olofs son Mårten ens, utan trodde (där och då) att det var just en livvakt, och att den unga kvinnan var en väljare/beundrare? Inte omöjligt.

Lite beroende på när SE (eventuellt) blåste av det hela, när de fyra stod och samtalade några minuter, är ju om SE verkligen skulle hinna tillbaks till Skandia, gå in bakvägen, stämpla ut, önska väktarna god natt och stöta på LOP utanför? Jag är lite skeptisk.
Citera
2023-02-10, 21:50
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Den här tråden handlar om en mördare, utan vapen och motiv, som ringer till jobbet dagen efter mordet för att fastställa vilken tid som han stämplade ut.

En mördare som kontaktade tv och tidningar.

En mördare som var bitter över att han inte fick vara med på mordrekonstruktionen.

En glad kille som gillade att hålla låda och med så hög moral att han gick emot sitt parti i en skolfråga i hemkommunen. Skolan står fortfarande kvar.

"Utan vapen" vet du inte.

Motiv fanns. Han stod till höger politiskt och vid den tidpunkten vet alla vi som då inte gick i blöjor att Palmehatet var utbrett och tog sig ofta extrema proportioner.

Han kontaktade tv och tidningar för att bygga sin profil som vittne, precis som han lärt sig göra under sina studier på IHR: https://www.resume.se/alla-nyheter/opinion/engstrom-koden-kommunikationsknepen-som-lurade-en-nation/

Ja, han gick emot sitt parti och bytte kanske till ett annat? EAP var mycket aktiva på den tiden och han hade väl "kollega X" som var medlem?

"Moral" är subjektivt. Många på högerkanten talade om Palme som någon slags landsförrädare.
Senast redigerad av quggel 2023-02-10 kl. 22:00.
Citera
2023-02-10, 21:54
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Fascinerande med Småland! Nej, jag är ursprungligen från Norrland, men har bott i Sthlm sedan ungdomen.

Attans Men var har du snappat upp ordet "jämte" då? Resterande av Sverige använder ju sig primärt av "bredvid".

Citat:
Även jag har svårt att se honom formulera tankarna över tid, dock tror jag han fick idén tillbaka på kontoret efter middagen. Han var ju lite rykig då (sannolikt), kanske hade han även naggat på en värktablett? Jag tror att han såg sin chans, chans att bli något, bli någon det pratades om på bridgekvällarna i Täby, där skulle han sitta och höra vännernas prat, där de berömde mördaren, som befriat Sverige från sin onda ande, och tänka - det var jag som gjorde det.

Som sagt har jag aldrig ställt upp en "Engström som GM hypotes" och jag måste nog fundera vidare på det. Av någon anledning finns det ett motstånd i mig att se Engström ens fundera på dådet. Jag har sedan länge landat i en variant där det är väldigt impulsivt.
Men du har gett mig lite att tänka på

Trevlig helg!
Citera
2023-02-10, 21:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
MOPspanaren.

Gösta Söderström sa i HR att det nya signalementet som larmades ut kom från taxichaffisen från Järfälla Taxi. Alltså Delsborn.

Ja och vad jag sett av materialet så var det Windén som både fick signalementet och larmade ut det som kom från Delsborn.
Källa: https://drive.google.com/file/d/1VnkRoDmXwxmUaTyMAgyTwerqzdVq_5lu/view

Men Delsborn säger aldrig keps eller gubbkeps i sina förhör. Herrhatt och sedan Sherlock Holmes-mössa.
Det var anledningen till min kommentar.

Har vi att göra med polisernas tolkning av vad han sa? Eller är det din tolkning som påstår keps?

(Du kan givetvis ha rätt, men det är en tolkning.)
Citera
2023-02-10, 21:58
Medlem
quggels avatar
Citat:
Men då tänker du alltså att SE även var en av de sk. grandmännen som av någon Grand-besökare också identifierats?
Även att han skulle ha sådan koll på tiden samt även att paret Palme skulle gå hem och just den vägen?

Hur visste han vart paret Palme var? Antingen så är det någon form av konspiration? Eller så är det en slump att han springer rakt in i famnen på paret tänker jag.

Gällande vapnet så är det en hel historia för sig, men om vi bortser från det och säger att han hade ett vapen denna kväll, så kvarstår ändå ovan frågor.

Han kan ha stått och spanat vid Grand, ja, och han kan ha haft en vag plan på vad han vill göra men inte exakt när. Sedan tar han sig tillbaka till Skandia och tänker inte så mycket mer på det annat än att han tar med sig revolvern utifall han skulle stöta på dem, vilket han också gör.
Citera
2023-02-10, 22:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Attans Men var har du snappat upp ordet "jämte" då? Resterande av Sverige använder ju sig primärt av "bredvid".

Som sagt har jag aldrig ställt upp en "Engström som GM hypotes" och jag måste nog fundera vidare på det. Av någon anledning finns det ett motstånd i mig att se Engström ens fundera på dådet. Jag har sedan länge landat i en variant där det är väldigt impulsivt.
Men du har gett mig lite att tänka på

Trevlig helg!

Hmm...jag vet inte vart jag snappat upp jämte, kanske i några dammiga böcker, eller från någon författare av småländsk börd? Undrar om man inte säger jämte i Norrland också?

Förstår vad du menar, även jag är allergisk mot Engström som planerande av dådet. Jag vet att somliga misstänker att han planerade/funderade på det över tid, att han skuggat eller letat efter Palme många sena kvällar utan resultat, eller att tillfälle getts, därav de många sena kvällarna. Det är dock inte den Engström jag känner. Dock tror jag fan flög i honom, när/om han såg Palme på kvällen utanför biografen.

Att Engström skulle ha gått beväpnad samtliga sena kvällar (för skydd/trygghet), och att han av en slump skulle springa in i makarna Palme (utan att ha sett dem tidigare under kvällen, eller fått information av någon, blivit tipsad) köper jag faktiskt inte, inte till fullo. Av en tillfällighet ser han LOP typ 23:20-21, han var beväpnad den sena kvällen, tog chansen, peppad av alkohol. Kanske. Men det känns ändå lite too much? Möjligen om han sökt kontakt, blivit ignorerad eller avsnäst längs ströget vid Skandiahuset, då kanske? Men, å andra sidan var Palmehatet så djupt förankrat i många människor, det fanns verkligen människor som såg rött, så fort hans namn fördes på tal, eller när han skymtade förbi i teve/radio, det minns jag själv från uppväxten. Jag har varken före eller efter stött på detta hat mot en kändis (knappt någon öht). Otäckt.

Trevlig helg!
Citera
2023-02-10, 22:16
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ja och vad jag sett av materialet så var det Windén som både fick signalementet och larmade ut det som kom från Delsborn.
Källa: https://drive.google.com/file/d/1VnkRoDmXwxmUaTyMAgyTwerqzdVq_5lu/view

Men Delsborn säger aldrig keps eller gubbkeps i sina förhör. Herrhatt och sedan Sherlock Holmes-mössa.
Det var anledningen till min kommentar.

Har vi att göra med polisernas tolkning av vad han sa? Eller är det din tolkning som påstår keps?

(Du kan givetvis ha rätt, men det är en tolkning.)

Delsborn säger keps med öronlappar i förhör i TR och HR.

Söderström säger att man under mordnatten jagar en man med mössa/keps med öronlappar. Den uppgiften kommer otvetydigt från Delsborn.
Citera
2023-02-10, 23:17
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Delsborn säger keps med öronlappar i förhör i TR och HR.

Söderström säger att man under mordnatten jagar en man med mössa/keps med öronlappar. Den uppgiften kommer otvetydigt från Delsborn.

Känns som man slösat bort tiden med att diskutera med högstadieelever eller förståndshandikappade.

...du tycker inte det är konstigt att man jagar en gm utifrån AD:s vittnesmål? (herrhatt/tveksam keps)

När alla andra (tio?) mordplatsvittnen säger barhuvad mörkhårig/mörk mössa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in