Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Attans

Men var har du snappat upp ordet "jämte" då?

Resterande av Sverige använder ju sig primärt av "bredvid".
Som sagt har jag aldrig ställt upp en "Engström som GM hypotes" och jag måste nog fundera vidare på det. Av någon anledning finns det ett motstånd i mig att se Engström ens fundera på dådet. Jag har sedan länge landat i en variant där det är väldigt impulsivt.
Men du har gett mig lite att tänka på
Trevlig helg!
Hmm...jag vet inte vart jag snappat upp jämte, kanske i några dammiga böcker, eller från någon författare av småländsk börd? Undrar om man inte säger jämte i Norrland också?
Förstår vad du menar, även jag är allergisk mot Engström som planerande av dådet. Jag vet att somliga misstänker att han planerade/funderade på det över tid, att han skuggat eller letat efter Palme många sena kvällar utan resultat, eller att tillfälle getts, därav de många sena kvällarna. Det är dock inte den Engström jag känner. Dock tror jag fan flög i honom, när/om han såg Palme på kvällen utanför biografen.
Att Engström skulle ha gått beväpnad samtliga sena kvällar (för skydd/trygghet), och att han av en slump skulle springa in i makarna Palme (utan att ha sett dem tidigare under kvällen, eller fått information av någon, blivit tipsad) köper jag faktiskt inte, inte till fullo. Av en tillfällighet ser han LOP typ 23:20-21, han var beväpnad den sena kvällen, tog chansen, peppad av alkohol. Kanske. Men det känns ändå lite too much? Möjligen om han sökt kontakt, blivit ignorerad eller avsnäst längs ströget vid Skandiahuset, då kanske? Men, å andra sidan var Palmehatet så djupt förankrat i många människor, det fanns verkligen människor som såg rött, så fort hans namn fördes på tal, eller när han skymtade förbi i teve/radio, det minns jag själv från uppväxten. Jag har varken före eller efter stött på detta hat mot en kändis (knappt någon öht). Otäckt.
Trevlig helg!