Min pappa brukade säga att man aldrig ska ha mindre än en årslön på sparkontot
Detta är nåt jag levt efter sen jag började arbeta vid 18 år ålder och sparade från början alltid minst 50% av nettolönen varje månad vilket på den tiden motsvarade omkring 10.000 kr. Det gav en årslön på kontot på mindre än två år. Att jag inte betalade någon skatt de typ fem första åren av mitt arbetsliv hjälpte naturligtvis också en hel del 😁
Nu är jag 34 år och lever fortfarande efter detta mindset och sparar fortfarande minst 10.000 kr per månad, vilket idag motsvarar ungefär bara 20% av nettolönen.
Så jag har kunnat bibehålla samma sparande i alla år och ändå kunnat höja min levnadsstandard i takt med att lönen ökat.
Detta i samband med ett antal väl valda investeringar i investmentbolag har medfört att jag idag har cirka två och en halv årslön på kontot.
Allt handlar om prioritering och att börja så tidigt som möjligt. Lever man upp lönen från månad till månad så känns det som en mycket stor försämring av levnadsstandard om man börjar med ett så offensivt sparande. Om man vant sig att leva snålt från början har man gott om pengar på sparkontot och kan fortsätta spara och ändå leva gott senare i livet