2023-02-11, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
I fonder, (aktiefonder, blandfonder, räntefonder och ETF) så har man inte aktier utan man har andelar.

Antalet andelar är precis som antalet aktier är helt ointressant om man inte samtidigt anger kursen. Exempelvis kostar AstraZeneca 1400 kr/st medan SAS kostar 46 öre/st.
1000 st Astra är 1,4 miljoner kronor medan 1000 st SAS är 460 kr.

Tack då vet jag det i dagens läge har jag ungefär 4000 ANDELAR med et samlat värde på 600 000 kronor. Det ger i år en avkastning på 26 000 kronor jag är jättenöjd har små utgifter och inga arvingar. Planerar en liten semester för första gången på många år.
Senast redigerad av ButtButter 2023-02-11 kl. 20:25.
Citera
2023-02-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
För enkelhetens skull antar vi att du sätter in 240k 1jan varje år i portföljen, och har gjort så senaste 20 åren, sedan 1jan 2003. Du skulle då haft ca 9,4 mille ungefär (räknade som hastigast på mobilkalkylatorn, så kan vara något felaktig), om du följt index.

PÅ ETT BANKONTO - jag har uppenbarligen misslyckats totalt
Citera
2023-02-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter
Tack då vet jag det i dagens läge har jag ungefär 4000 ANDELAR med et samlat värde på 600 000 kronor. Det ger i år en avkastning på 26 000 kronor jag är jättenöjd har små utgifter och inga arvingar. Planerar en liten semester för första gången på många år.
Med avkastning, är det aktiefonder som har utdelning?

Schysst med 4,6% direktavkastning :-)
Vilken fond?

Grattis till en bra investering!
Citera
2023-02-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Bra jobbat, går bara snabbare och snabbare!

Men hade allt varit bättre med 6000 st Berkshire ändå!

Men han har ju för helvetes jävlar inget liiv säger han - bättre att leva juste
o bara ha få miljoner men bra boende o justa bilar möbler mm
Citera
2023-02-11, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Med avkastning, är det aktiefonder som har utdelning?

Schysst med 4,6% direktavkastning :-)
Vilken fond?

Grattis till en bra investering!

Tack.

Det är billiga globala indexfonder och lite Japan fonder jag har. USA Growth ger bäst avkastning men har fallit mycket i värde sen jag köpte.
Citera
2023-02-11, 20:43
Medlem
Min pappa brukade säga att man aldrig ska ha mindre än en årslön på sparkontot
Detta är nåt jag levt efter sen jag började arbeta vid 18 år ålder och sparade från början alltid minst 50% av nettolönen varje månad vilket på den tiden motsvarade omkring 10.000 kr. Det gav en årslön på kontot på mindre än två år. Att jag inte betalade någon skatt de typ fem första åren av mitt arbetsliv hjälpte naturligtvis också en hel del 😁

Nu är jag 34 år och lever fortfarande efter detta mindset och sparar fortfarande minst 10.000 kr per månad, vilket idag motsvarar ungefär bara 20% av nettolönen.
Så jag har kunnat bibehålla samma sparande i alla år och ändå kunnat höja min levnadsstandard i takt med att lönen ökat.
Detta i samband med ett antal väl valda investeringar i investmentbolag har medfört att jag idag har cirka två och en halv årslön på kontot.

Allt handlar om prioritering och att börja så tidigt som möjligt. Lever man upp lönen från månad till månad så känns det som en mycket stor försämring av levnadsstandard om man börjar med ett så offensivt sparande. Om man vant sig att leva snålt från början har man gott om pengar på sparkontot och kan fortsätta spara och ändå leva gott senare i livet
Citera
2023-02-11, 21:06
Medlem
sfrges avatar
Jag gick med i flashback. Efter jag gjorde det så blev jag mångmiljonär.
Citera
2023-02-11, 23:43
Medlem
Homo-fils avatar
Spara varten nda krona. Istället för att torka sig med papper, duscha.
Citera
2023-02-12, 05:50
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag gick med i flashback. Efter jag gjorde det så blev jag mångmiljonär.

ja det verkar funka så nästan.
Citera
2023-02-12, 08:30
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homo-fil
Spara varten nda krona. Istället för att torka sig med papper, duscha.

Om man inte har gratis el så är det billigare med toalettpapper än att duscha. Eller tom blötlappar eller vad de nu heter som man har till barnen.
Citera
2023-02-12, 08:33
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyi
Min pappa brukade säga att man aldrig ska ha mindre än en årslön på sparkontot
Detta är nåt jag levt efter sen jag började arbeta vid 18 år ålder och sparade från början alltid minst 50% av nettolönen varje månad vilket på den tiden motsvarade omkring 10.000 kr. Det gav en årslön på kontot på mindre än två år. Att jag inte betalade någon skatt de typ fem första åren av mitt arbetsliv hjälpte naturligtvis också en hel del 😁

Nu är jag 34 år och lever fortfarande efter detta mindset och sparar fortfarande minst 10.000 kr per månad, vilket idag motsvarar ungefär bara 20% av nettolönen.
Så jag har kunnat bibehålla samma sparande i alla år och ändå kunnat höja min levnadsstandard i takt med att lönen ökat.
Detta i samband med ett antal väl valda investeringar i investmentbolag har medfört att jag idag har cirka två och en halv årslön på kontot.

Allt handlar om prioritering och att börja så tidigt som möjligt. Lever man upp lönen från månad till månad så känns det som en mycket stor försämring av levnadsstandard om man börjar med ett så offensivt sparande. Om man vant sig att leva snålt från början har man gott om pengar på sparkontot och kan fortsätta spara och ändå leva gott senare i livet

Tjänar man 50tkr efter skatt så kan man så klart spara en hel del. Mer än 90-95% av alla svenskar.

Varför sparar du inte mer än 20% av din nettolön?
Citera
2023-02-12, 08:36
Avslutad
Ärvde. Jag är en riktig gris. However så försöker jag att inte förhäva mig eftersom pengarna är oförtjänta och mitt liv är mer att likna vid en dröm eller ängsdimma innan det försvinner i solsken.

Jag drömmer om att göra bra för de som inte har det så bra med de pengarna. Världen ser ut som skit, visste ni det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in