2023-02-12, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Två supersimpla tips som inte gör dig stenrik på 3 år men har god effekt på sikt;
-Gång-/cykelavstånd till kneget.
-Matlåda.

4000kr extra per månad gör ingen rik.
Citera
2023-02-12, 09:52
Medlem
Bostadskarriär eller starta eget.
Knega? Haha lägg ner.
Citera
2023-02-12, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Vilket mindset hade ni, samt vilka målsättningar och strategier använde ni er av?
Intresserade mig för aktiehandel väldigt tidigt. Mina föräldrar fick skriva på affärerna eftersom jag var under 18.
Jobbade i princip varje lördag och hela loven från 15 års ålder och när jag började jobba på riktigt blev det väldigt mycket övertid. Köpte sedan aktier för nästan allt.
Efter några år tyckte jag att den perioden i livet var slut så då började jag jobba normalt och ta använda pengarna i stället, så nu har jag bara lite normalt sparande kvar, ca 2 årslöner, ett hus och en gård och lite bilar och sånt.
Citera
2023-02-12, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag gick med i flashback. Efter jag gjorde det så blev jag mångmiljonär.
Ekonomiforum samlar ekonomiskt intresserade personer som antagligen har det lite bättre än genomsnittet eller också personer som har en totalt katastrofal ekonomi.

Lite samma om man går in på ett forum för mode där deltagarna köper tio gånger så mycket kläder som jag gör. De som
följer forum för båtar är tydligen ute på sjön mycket oftare än vad jag är. Det måste ju vara Fake....
Citera
2023-02-12, 10:15
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi

Jodå. Lägg 4000 i en SEB Sverigefond som historiskt har en utveckling på typ 10%/år.. Med ränta på ränta blir det intressant över säg, 10 år.

10% utveckling över 10 år ger ca 2.6 ggr pengarna.

Så, typ 500k insatt blir 1.3 mille.

Tiden är den bästa faktorn i all fondhandel.
Citera
2023-02-12, 10:28
Medlem
HomoDeuss avatar
När är man förmögen?

Hade 10.000 kr för 12 år sedan, ingenstans att bo, och var inte kreditvärdig.
Har idag 2 lägenheter på 100+ kvm styck (brf), 2 nybyggda hus utomlands och ca 2 mille på banken.
Har cashat allt. Inga lån. Familjen (fru + 2 barn) försörjda (frugan har aldrig jobbat). Varit ledig ungefär 4 år av dessa 12 år. Och rest utomlands varje år. Käkar kobebiff eller kungskrabba när jag har lust.

Inget arv och ingen lottovinst.

Är jag förmögen? Nej, det skulle jag nog inte säga. Lever ett rikt liv? Absolut!

Hur jag gjorde det? Driver eget och är duktig på något.
Citera
2023-02-12, 10:39
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi

Och då kommer ju den stora frågan:
När räknas man som rik?

Här på flashback är ju dom flesta ekonomiskt oberoende så det är kanske det som räknas att vara rik. Att man skulle kunna sluta jobba.
Citera
2023-02-12, 10:43
Medlem
Trakessons avatar
Jag började med att ta tag i mitt liv och med att lära mig uttrycka mig på ett adekvat sätt. Till exempel lärde jag mig att det heter er och inte eran. Sedan lossnade allt och min ekonomi exploderade.
Citera
2023-02-12, 10:56
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Och då kommer ju den stora frågan:
När räknas man som rik?

Här på flashback är ju dom flesta ekonomiskt oberoende så det är kanske det som räknas att vara rik. Att man skulle kunna sluta jobba.

Det ödmjukaste svaret är var och en bestämmer själv var gränsen går för när man är rik eller inte.

Jag kan inte svara på frågan åt någon annan, och det känns bara märkligt att någon annan skulle tala om mig om jag är rik eller ej.
Citera
2023-02-12, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Två supersimpla tips som inte gör dig stenrik på 3 år men har god effekt på sikt;
-Gång-/cykelavstånd till kneget.
-Matlåda.

Exactly - man måst sniiiikaa för att få ihop lite (pengar).

Matlåda med gårdagens mat är skit o låågpris.

Själv åt jag varje dag en s k affärslunch på restaurang men så åt jag bara den som
lagad mat på dygnet - kostade en del men juste.

Indiska fruar lagar mat till mannen o kommer med den varm till hans jobb.

Har vi några lediga indiska damer - pma

Jobbavståndet är en braa grej för jobbresor har aldrig o kommer aldrig att betala sig om
man inte både får res- o restidsersättning.

Har ni glömt bögarna - de är beredda att lägga sin sista kronga för att tömma sina pungar-
de är helt desperata o kan zuugaaas av pengar o de gillar ungtuppar - t ex FinnMarkBög
o LetsDanceBögen/Bögarna

Indiska fruar
Citera
2023-02-12, 11:28
Medlem
Bostadskarriär.
Betala av alla lån.
Billigt boende.
Minimalism.
Citera
2023-02-12, 15:36
Medlem
Ett enkelt och basic knep är väl att alltid ha ett månadssparande. Handla på rea och köpa varor när det inte är säsong.
Köp vinter jacka och skor på våren tex.
Sedan är väl ett välbetalt jobb själva grunden om du vill ha en förmögenhet.
Jag är 39år de flesta som jag känner som tjänat större pengar är via bostadsaffärer.
Köpte man lägenhet för 20 årsedan så har den gått upp gansk mycket nu.
I Sverige är det ju väldigt svårt att jobba ihop en förmögenhet tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in