Ursprungligen postat av Urbizzo
Psykologin är en v-e-t-e-n-s-k-a-p Dvs de tror att man kan dissekera, rekonstruera med f-ö-r-n-u-f-t-e-t. Det är vad de har fått lära sig.
Och i deras indoktrinering saknas vissa komponenter som annars vanligtvis hör till människa. En sak som saknas i deras värld är KÄNSLOR.
Så självklart är de osäkra. Och de är så indoktrinerade och följer mönster som de fått lära sig.
Det var ju osäkerhet som han visade.
Citat:
Ursprungligen postat av
HasseBanan
Ja, det verkade lite som att hans "mask föll" när jag kritiserade. Att hans bild av sig själv som en bra och välrenommerad behandlare höll på att krackelera. Jag bad givetvis om ursäkt gången därpå och sade att min negativa inställning då hade med det tillfälliga måendet att göra. Han var en bra psykolog i övrigt, men jag tyckte ibland det verkade hopplöst att gång på gång försöka förklara saker, som han sedan frågade om igen, fast han borde ha noterat i sin journal vad jag hade sagt.
Ja, de går ju ofta bara efter vad deras utbildning lärt dem, ibland glömmer de bort den mänskliga aspekten, och det är flera jag pratat med som vittnat om samma sak. De säger "Jag förstår", fast de kanske inte alls gör det ur individens perspektiv.
Ja så är det. Och vilket knepigt problem att försöka få psykologer förstå sin begränsning. De tror förstås det är de som förstår bäst. De är tyvärr hjärntvättade i sin vetenskap- kunnande. De blir rejält begränsade /handikappade när det gäller förstå en större bild.
Att han upprepar sina frågor, är nog ett tecken på det. Hans världsbild är begränsad. Det är ju lite som att prata med någon från en sekt-rörelse.
Hur svårt det kan vara kan jag beskriva genom ett samtal jag hade idag. Jag försökte beskriva att vi människor alla har en inre grund som vi står på. Redan som barn behöver vi grunder. Och vi får dem från vår omgivning, från föräldrarna främst. Vi har något inom oss som är grunden för vår uppfattning om livet. Det vi tror på. Men inte i betydelsen en yttre tro eller lära som påtvingats oss. Utan en inre referens-punkt. Jag lyckades till slut få fram den distinktionen. Men det satt långt inne, på grund av begreppsförvirringen kring ordet tro. Alltså vi använder ordet tro på TRE sätt. Det vanliga säga "tro" när vi är vaga i vår uppfattning. Det andra är att använda det om religiösa doktriner. Och så det tredje som jag menar, den inre grunden referensen som vi måste ha.
Att prata med någon som är indoktrinerad är verkligen svårt. Som att få dem att upptäcka en annan värld.
Jag vet inte hur man får en indoktrinerad person att "öppna upp sig"?
Ett sätt kan vara att lirka med den personens uppfattning. Inte säga emot, följa med och visa att man förstår, och att man även förstår något mer. Och så småningom kommer polletten trilla ner. Förhoppningsvis.