Citat:
Ursprungligen postat av
HasseBanan
Det verkar som om psykologer har ett behov av bekräftelse, och vissa jag gått hos har reagerat med bestörtning och tillochmed rädsla när jag ifrågasatt en del av vad de säger. Precis som om de blir rädda för att bli av med sina jobb, eller något.
Jag hade en psykolog som många ansåg var en av de bästa. Ja, han var bra på många sätt, men jag upplevde inte att han kom med konkreta förslag på lösningar till de problem jag hade. Därför sa jag att jag ville byta behandlare, varpå han kände sig "kränkt" och frågade "Varför är du så arg?" Förklarade att jag inte var arg utan att jag endast ifrågasatte vissa saker han sa.
Min farsa brukar säga att "psykologer har själva problem, det är därför de söker sig till yrket". Jag börjar luta åt att det kan vara så. Jag har stött på samma reaktioner hos andra behandlare. När man börjar kritisera dem är det som att man trampar på en öm tå.
Därför har jag numer förstått att själv är bäste dräng och att man nog får se till att lösa sina egna problem.
Ofta måste man också upprepa samma saker gång på gång, för att de ska förstå hur man tänker. Man måste förklara saker i detalj, annars har de en tendens att inte förstå.
Någon mer som upplevt detta?
Ingen gillar väl att höra att man är kass på sitt jobb, oavsett yrke.
Men kan vara som tidigare nämnt, att det kan kännas hopplöst att komma med nya tankebanor personen redan tänkt, vilket kan vara frustrerande kan jag tro.
Min psykatriker (inte psykolog), är iaf duktig på att förstärka rätt tankar, vilket jag uppskattar och tyckt hjälper när jag sedan går därifrån. Visst är det segt när hon testar en, men det hade jag också gjort om jag hade min journal samt mig sittandes framför mig