Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Angående tillförlitligheten i väktarnas utsagor några månader efter mordet.
Jag tycker att man får anse den som ganska hög. Åtminstone betydligt högre än vid förhör om vilken kväll som helst när SE passerat ut?
Det framhålls ofta att väktarna sett SE passera ut och in massor med gånger, att de säkert diskuterat kvällen med honom i efterhand och att väktarna sett Rapport osv. Och därmed minskar tillförlitligheten.
Förvisso. Men i detta fall rör det sig om ett mycket speciellt tillfälle och händelse. Jag tror att väktarna minns ganska bra vad SE sagt och i lägre grad än annars blandar ihop tillfället med alla hundratals vanliga passager då inget särskilt hänt.
Den meningens inneboende logik kan man fundera på som ett fredagsnöje.
Gott, ja jag anser liknande. Att väktarna åtminstone minns några av uppgifter korrekt.
Och det räcker för att så tvivel kring SE-hypotesen.
Vill man däremot hävda att SE är GM så måste man som bekant stryka en de flesta av uppgifterna.
Förklaringen är dessa 3 månader och allt som kan ha tillkommit under denna tid.
Räcker det?
Det blir väl valda strykningar om vi ser till diskussionerna här och även om man tittar på TP och Filter.
Saker som väktarna minns korrekt:
Att väktarna minns SE's kläder (har diskuterats här)
Att Palme såg liten ut enligt SE (TP som förklarar detta med "spinal chock" vilket SE som GM hann att se)
o.s.v.
Att SE till väktarna sa att det var en man som nämnt Palmes identitet, men där han ändrar det i förhören till "en tjej". (används för att beslå SE för att ändra sina utsagor utan att beakta att det ena är andrahandskälla)
....