2023-02-10, 16:44
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Kollade på TV, läste böcker och tidskrifter, söp, boffade, hängde runt Femman och Centralen.
Ringde heta linjen. Slogs, knullade, raidade GP-kuverten på söndagsmornar. Typ.

Vad var det?
Citera
2023-02-10, 16:45
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Som student på KTH satt jag och tittade på TV kl 18-22, sedan stängde TV1 och TV2 sändningarna och man gick och la sig. När jag 1982 fick min första dator hem, den kostade 25000 kr då som en stor bil, så ändrades detta och jag kunde sitta uppe och programmera till 0100 och samtidigt lyssna på Radio Luxemburg som sände sina topplistor. Svensk radio sände ingenting så sent. Bio och McDonalds var lyx som man hade råd med en gång i kvartalet.
Radio Luxenburg + andra konstiga sändningar var fränt. Jag hade en urgammal radiomottagare med en stor ratt man kunde veva på alla frekvenser där det stod utmärkt London Berlin osv,.
Sen satt man ju och bandade musiktopplistan för att sedan om man hade dubbelbandare klippa bort pratet.
Polisradio kopplad till bilbatteri var också standard, det var jävligt spännande att följa alla händelser under dagen. De polisradiomelodier som fanns då har jag letat efter länge.
Det var lite innan 83 dock.
Senast redigerad av Giant Squid 2023-02-10 kl. 16:49.
Citera
2023-02-10, 17:00
Medlem
Beror på vilken ålder men såg barnprogram, följetong på radio eller musikprogram, heta linjen, cyklade omkring, Fritidsgårdar, disco, lekt ute, läste serietidningar, ringde och långpratade med kompisar, fikade, gick på bio (helger)
Just det! Hyrde filmer på videoaffären och tom box om man inte hade vhs spelare😊
Senast redigerad av popll 2023-02-10 kl. 17:02.
Citera
2023-02-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Vad var det?
Buntar med tidningar som låg i busskurer till utdelarna?
Citera
2023-02-10, 17:04
Medlem
Citat:
Många som svarade att man hade sex, var det verkligen skillnad från idag?
Vi hade ju regelbunden sex från ca 15 år å uppåt...alla tjejer hade ju piller från 15år..i stort sett alla hade sällskap då...har flera kompisar som fortfarande håller ihop 40 år senare.
Senast redigerad av chonard 2023-02-10 kl. 17:09.
Citera
2023-02-10, 17:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Radio Luxenburg + andra konstiga sändningar var fränt. Jag hade en urgammal radiomottagare med en stor ratt man kunde veva på alla frekvenser där det stod utmärkt London Berlin osv,.
Sen satt man ju och bandade musiktopplistan för att sedan om man hade dubbelbandare klippa bort pratet.
Polisradio kopplad till bilbatteri var också standard, det var jävligt spännande att följa alla händelser under dagen. De polisradiomelodier som fanns då har jag letat efter länge.
Det var lite innan 83 dock.
När de första mobilerna kom var det 1985 eller så kunde man tjuvlyssna även på grannens telefonsamtal.

Vi hade också en gammal rör-radio antagligen från 1950-talet men man köpte inte ny elektronik om det inte gick sönder. Makalöst ljud i en rör-radio med rejäl högtalare. Man hade en antenn som var en tråd som man drog över hela väggen med spikar så fick man icke-sprakande ljud från Radio Luxemburg som spelade topp 30 från UK och USA nästan varje kväll kl 22-24 med as-roliga och kunniga presentatörer. När Phil Lynott i Thin Lizzy dog så grät de på radio. Detta skedde alltså 1983, inte 1933.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-02-10 kl. 17:07.
Citera
2023-02-10, 17:08
Medlem
Minns när man drog spontant ner på stan för att se vem man stötte på..detta var i en storstad nostalgi😊
Tjuvrökte och testade sprit och öl, åkte till danmark
Senast redigerad av popll 2023-02-10 kl. 17:10.
Citera
2023-02-10, 17:13
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Citat:
Många som svarade att man hade sex, var det verkligen skillnad från idag?
Nej, det är nog samma in och ut😜
Men tjejerna släppte till lättare, man kunde träffas på ett disco lite halvfull gå hem med en tjej och sen inget mer.
Som om ingeting hänt.
Sexet var väl lite mer standard, ingen normal person tog ens upp analsex.
Rakat började komma, många tjejerna gillade när man klippte och rakade dom.
Det var ju egentligen farligt, man var i princip alltid berusad på första dejterna eftersom man gjorde upp att träffas på discot.
Oralsex började komma med, men mer i längre förhållanden
Citera
Medlem
Duvlorts avatar
Man satt och undrade hur gammal Hasse Carlsson egentligen kommer att bli.
Eller vem som kommer att tappa håret först, Philip Oakey eller Johan Kinde.
Sen satt man och väntade på att Casablanca med Hélène Benno skulle börja.
Citera
Medlem
Rullskriskodisco! Konserter
Citera
2023-02-10, 17:16
Medlem
Bluebeast72s avatar
Jag läste mkt serietidningar, kollade i källaren på dom stora grabbarnas mekande med brosans moppe.
Citera
2023-02-10, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
År 1983 dvs 40 år sedan fanns det knappt vhs eller Atari 2600 (om den kom så vet ej) men vet att game and watch fanns.

Jag förutom spel vad fan gjorde man en onsdag kväll på en februari som singel 30-åring? Läste man böcker? Mådde man bättre?

Något säger mig att man läste en sjulhelevetes massa serietidningar och magasiner typ Okej eller det man har intresserad av. Skulle gissa på att 30-40 åringar hade kanske 2-3 prenumerationer på olika tidningar och magasiner för att få veta om Michael Jackson eller vilka filmer som är påväg till Sverige.

Nämen allvarligt vad fan gjorde man på en Onsdagkväll efter jobbet 1983?

Knullades väl rätt mycket. Speciellt innan AIDS vart en snackis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in