Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Ja, det är nog så att väktarna kanske talat med honom under våren och framförallt även följt media.
Kan det vara förklaringen till alla uppgifter som är svåra att förena SE i rollen som GM?
Hur mycket jag än skulle vilja, så kan jag inte dra dom slutsatserna.
Jag drar inte heller de slutsatserna.
Jag säger bara att jag ser problem med att använda uppgifterna. Oavsett vad man vill hävda.
Tex är jag inte övertygad om att Engström faktiskt sa just den kvällen att han var förhörd av polis.
Det kunde han likaväl sagt vid ett annat tillfälle.
Jag litar som sagt på att han var chockad och det var lite "kaosartad" stämning, men på detaljnivå är jag försiktig.
Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Ett exempel från RB är att SE även till honom nämner detta med framstupa sidoläge att han själv var delaktig och att det var "flera" som hjälpte till med detta.
Här måste jag nog citera TP.
Är det verkligen så konstigt att man kan dra slutsatsen att flera människor var framme och hjälpte till?
Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Ja och det gäller åt andra hållet också. Ska man göra SE misstänkt så måste man såklart se till allt ,värdera och förklara. Det tycker jag saknas och framför allt var det mycket som inte kom fram på presskonferensen.
Ett exempel här är hur SE's ankomsttid till mordplatsen brukar beskrivas. Man bortser helt från uppgifter som talar om en senare ankomst och använder istället SE's egna tidsuppfattning.
Det finns så klart alla möjligheter att han uppfattat saker fel här.
Min åsikt kring utsämplingen är att den skedde 23:19 - 23:19:59.
När han exakt var ute på gatan är omöjligt att reda ut idag.
Därmed kan man inte hävda att han har alibi eller påstå att han var ute vid tidpunkt X.
Vi vet inte helt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Ser inte ditt exempel med incitamentet till språngmarschen som särskilt märkligt.
Det finns flera plausibla förklaringar till att RB's uppfattning skiljer sig med det som finns nedtecknat av Ali Lindholm. SE kan så klart ha uttryck sig på exakt samma sätt till båda, likväl som att han inte gjorde det.
I fallet med RB, får man uppfattningen av att han visste att det florerade fler signalement på mordplatsen. Möjligen en efterkonstruktion utifrån överhörningen av vittnet.
Så klart bör Lisbeths vara det mest tillförlitliga och eftersom han trodde vittnet iakttagit honom själv så är det "mörkblå täckjacka" som bör vara det korrekta.
Då tycker vi olika
I min värld är det en gigantisk skillnad på att påstå att man sprang efter för att korrigera ett signalement (sitt eget) eller lämna någon annans uppgift.
Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Jag tycker inte grunderna för att "plocka bort" utsagorna håller.
Placerar man SE som GM så kan man självklart inte acceptera hans utsagor, men förklaringarna blir då ett agerandet fullt av tur, chansningar genom ett otal lögner. Osannolik tur.
Jag placerar inte Engström som GM.
Jag spenderade väldigt lång tid med materialet (detta är långt innan Larsson och TP - I'm old) och försökte bilda mig en egen uppfattning. För att kunna skapa ett någorlunda homogent händelseförlopp var jag hela tiden tvungen att bortse från Engström. Jag bokförde honom som en Alf Lundin. En tramspelle som ville ha uppmärksamhet. Min slutsats gällande att jag inte köper hans närvaro (eller insats) på brottsplatsen grundar inte sig i en övertygelse om hans skuld. Det handlar enbart om hans utsagor som både förändras över tid samt att i breda drag har de inte stöd i materialet. Bitvis är de enligt mig direkt orimliga. Tex språngmarschen.
Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Anledningen till att han kände sig förväxlad kan just vara så enkel som uppgifterna ger.
GM har "mörkblå täckjacka" enligt Lisbeth
Ett vittne står sedan och beskriver "mörk rock" och kanske "herr hatt".
Det kan självklart räcka för att person kan känna sig förväxlad.
Lägg där även till språngmarschen om den har ägt rum, så blir det väl än mer möjligt att uppfatta en förväxling. Är detta så svårt att tänka sig egentligen?
Som sagt. Min övertygelse är att han inte har assisterat med OP, guidat poliser eller gjort en språngmarsch. Då blir "förväxlingsteorin" oerhört märklig.
Jag är väl medveten och införstådd med att alla vittnen kommer inte ihåg varandra. Inga konstigheter med det. Men om Engström talar sanning är det i min värld totalt orimligt att ingen minns honom. Han påstår ju sig vara den som är absolut mest aktiv på plats. Han har ju ett finger med i egentligen allt.
1. Han är tidigt framme och hjälper till med OP.
2. Det är han som skriker ut vilket håll GM sprang.
3. Han är den enda som får ett signalement av LP.
4. Han springer in på Tunnelgatan. I en annan version gör han även en löprunda till Kungsgatan och tillbaka.
5. Enligt ME och kollegor har han till och med sprungit efter GM.
Som avrundning vill jag återigen poängtera att inget av ovanstående gör honom till en mördare.
Men min slutsats (som grundar sig på det arbetet jag gjorde av materialet för många år sedan) är att i breda drag är det väldigt lite av det han påstår som har någon grund i verkligheten. Tyvärr blir jag inte imponerad av de "detaljer" som listas upp som ska befästa honom på brottsplatsen. Det är så otroligt mycket för mig som uppenbarligen inte stämmer så jag kan liksom inte riktigt förstå varför man blir upphetsad av att han säger att OP lades i framstupa sidoläge. Eller att det var någon annan som berättade för honom att det var Palme.
Poängen är väl att de "detaljerna" räcker inte för mig för att befästa honom vittne.
Precis som att många känner att det som talar
för honom som GM inte räcker.