2023-02-10, 10:43
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det fetade, "jag ringer och tipsar om någon jag såg i gränden då jag kutade förbi". Är det din egen teori om hur SE skall ha resonerat, eller är det åklagarens teori du förklarar här?

Jag avser nog hur det vanligen beskrivs i uppslaget, men man kan ju för all del ändra till "jag ringer och tipsar om det jag noterat i Rapport kl. 04".
Citera
2023-02-10, 10:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Hej.

Självklart försökte jag inte "bortförklara" något genom att diska alla uppgifter som kommer från väktarna. Jag är bara personligen väldigt försiktig med de uppgifterna av redan stipulerade anledningar. Det är helt enkelt svårt att känna sig trygg med det som sägs verkligen var saker som sades av Engström 23:40 - 00:00 28 feb 86. Med största sannolikhet har de pratat med honom x-antal gånger fram till juni. Som addering kan man utgå ifrån att de har blivit exponerade av hans medverkan i media.

Du nämner RB.

Det är möjligt att vissa av väktarnas ord korrelerar och får stöd av RB.
Det var ett tag sedan jag läste de förhören och jag har tyvärr inte tiden att sätta mig in materialet igen just nu.

Ja, det är nog så att väktarna kanske talat med honom under våren och framförallt även följt media.
Kan det vara förklaringen till alla uppgifter som är svåra att förena SE i rollen som GM?
Hur mycket jag än skulle vilja, så kan jag inte dra dom slutsatserna.

Ett exempel från RB är att SE även till honom nämner detta med framstupa sidoläge att han själv var delaktig och att det var "flera" som hjälpte till med detta.

Citat:
Men ska man använda en källa så borde man kanske använda allt de säger? Annars måste man ju jobba med något form av index för att avgöra vad som är objektivt sant och inte.
RB påstår att incitamentet för språngmarschen är att korrigera ett felaktigt signalement (Engströms).
Engström säger dock i förhör att det handlar om att berätta om den mörkblå jackan.

Vad säger det oss?
Hur många uttag på förtroendekontot får Engström göra innan man kommer till slutsatsen att det går helt enkelt inte att lita på honom?
Ja och det gäller åt andra hållet också. Ska man göra SE misstänkt så måste man såklart se till allt ,värdera och förklara. Det tycker jag saknas och framför allt var det mycket som inte kom fram på presskonferensen.
Ett exempel här är hur SE's ankomsttid till mordplatsen brukar beskrivas. Man bortser helt från uppgifter som talar om en senare ankomst och använder istället SE's egna tidsuppfattning.
Det finns så klart alla möjligheter att han uppfattat saker fel här.

Ser inte ditt exempel med incitamentet till språngmarschen som särskilt märkligt.
Det finns flera plausibla förklaringar till att RB's uppfattning skiljer sig med det som finns nedtecknat av Ali Lindholm. SE kan så klart ha uttryck sig på exakt samma sätt till båda, likväl som att han inte gjorde det.
I fallet med RB, får man uppfattningen av att han visste att det florerade fler signalement på mordplatsen. Möjligen en efterkonstruktion utifrån överhörningen av vittnet.
Så klart bör Lisbeths vara det mest tillförlitliga och eftersom han trodde vittnet iakttagit honom själv så är det "mörkblå täckjacka" som bör vara det korrekta.

Citat:
Jag håller med om att vi inte är överens.

I min värld har han lämnat så många tokiga uppgifter som jag bara inte kan acceptera som objektivt "sanna" i den bemärkelse att de rimligvis kan ha ägt rum. Och det inkluderar hans närvaro vid OP, hans samrörelse med poliser och språngmarsch, hans version(er).

När jag tar bort ovanstående ur hans utsago. Vad finns kvar?
En "lurker"? Stod han på avstånd? Var befann han sig egentligen under de där 20 min?

Jag tycker inte grunderna för att "plocka bort" utsagorna håller.
Placerar man SE som GM så kan man självklart inte acceptera hans utsagor, men förklaringarna blir då ett agerandet fullt av tur, chansningar genom ett otal lögner. Osannolik tur.

Citat:
När jag försöker ställa upp någon form av hypotes där han är ett vittne kommer jag alltid tillbaka till samma sak. Vad är det han ljuger om egentligen? Och varför påstår han sig själv vara förväxlad?

Vi har alltså en individ som påstår sig själv vara några sekunder bakom LOP, är är förväxlad med GM och gör en språngmarsch genom Tunnelgatan.

Du har nu 2 gånger tagit upp att du gärna vill ha en GM. Det vill jag med
Och med risk för att upprepa mig - Jag är inte övertygad om Engströms skuld.

Men jag har svårt att greppa och förstå varför mannen inte blev utredd ordentligt 86-87.

Anledningen till att han kände sig förväxlad kan just vara så enkel som uppgifterna ger.
GM har "mörkblå täckjacka" enligt Lisbeth
Ett vittne står sedan och beskriver "mörk rock" och kanske "herr hatt".
Det kan självklart räcka för att person kan känna sig förväxlad.
Lägg där även till språngmarschen om den har ägt rum, så blir det väl än mer möjligt att uppfatta en förväxling.

Är detta så svårt att tänka sig egentligen?
Citera
2023-02-10, 10:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag avser nog hur det vanligen beskrivs i uppslaget, men man kan ju för all del ändra till "jag ringer och tipsar om det jag noterat i Rapport kl. 04".
Det blir jävligt rörigt med de här återkommande halmgubbarna. Kan du inte bara helt enkelt berätta hur du själv tror att det här har gått till?
Citera
2023-02-10, 10:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Dina fantasier tycks orubbliga, som hos en felmedicinerad mentalpatient.

I sektens värld är ord som bergfast alibi, avsaknad av motiv och utan tillgång till vapen ”fraser” som vissa stirrar sig blinda på.

Det skulle ju kunna vara Engström ändå!

Om något kom fram. ”Kanske på en bild.”

Lycka till med det.

Är det du eller jag som är Dreyfus på jakt efter Clouseau?

Alibit är ungefär lika bergfast som Klonarméns orddiarré. Ja, nu har ni konstaterat er ståndpunkt ett antal gånger, ni har förolämpat oss ett antal gånger. Vi tolkar uppenbarligen materialet och källorna annorlunda.

DNA, vapen, o.s.v. är inte lätt att finna så långt efteråt.

Är det inte dags att gå vidare? För egen del ser jag fram emot till exempel HoS ritningar och larmlistor ...

Blir det en analys av dem?

Istället för att veva samma utstämpling, eventuella väktar-samtal, keps on/off, o.s.v. i 37 år till kan vi försöka finna nya detaljer och vinklar vad gäller Skandiamannen?
Senast redigerad av Dalulven 2023-02-10 kl. 10:57.
Citera
2023-02-10, 11:09
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
För egen del ser jag fram emot till exempel HoS ritningar och larmlistor ...

Analysen av både kartor, larmlistor och besökslistor ger tyvärr inget stöd för SE i rollen som GM.
Den gröna larmande dörren har sannolikt inget med mordet att göra.
Citera
2023-02-10, 11:13
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är det du eller jag som är Dreyfus på jakt efter Clouseau?

Alibit är ungefär lika bergfast som Klonarméns orddiarré. Ja, nu har ni konstaterat er ståndpunkt ett antal gånger, ni har förolämpat oss ett antal gånger. Vi tolkar uppenbarligen materialet och källorna annorlunda.

DNA, vapen, o.s.v. är inte lätt att finna så långt efteråt.

Är det inte dags att gå vidare? För egen del ser jag fram emot till exempel HoS ritningar och larmlistor ...

Istället för att veva samma utstämpling, eventuella väktar-samtal, keps on/off, o.s.v. i 37 år till kan vi försöka finna nya detaljer och vinklar vad gäller Skandiamannen?

Var är den "vetenskapliga" approachen hos Er anhängare?

Tar man de samlade vittnesmålen runt mordplatsen så framkommer en helt annan gärningsman än kontoristen från Skandia.

Med extrem cherry pickning kan man förstås likt TP/FilterGöransson få till vilken gm som helst. Men det är väl inte det vi vill. Utan vi vill att vittnesmålen ska få bestämma så långt det går.
Senast redigerad av niokilometer 2023-02-10 kl. 11:19.
Citera
2023-02-10, 11:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det blir jävligt rörigt med de här återkommande halmgubbarna. Kan du inte bara helt enkelt berätta hur du själv tror att det här har gått till?

Det påståendet kommer verkligen inte från rätt person.
Som du klippt i mina inlägg, argumenterat mot saker jag aldrig påstått o.s.v.
Det är definitionen på halmgubbe
Citera
2023-02-10, 11:17
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Halmgubbar? Det är åtminstone inte min avsikt att måla upp något som inte påståtts.

Jag kan ha missförstått, men åklagaren menar väl att SE inte från mordplatsen kan ha gjort den observation av LJ han uppger, utan den måste ha skett längs flyktvägen (från krönet)? Är det en halmgubbe?

Angående din teori så verkar jag ha notoriskt svårt att begripa den, men som jag förstår inbegriper den Rapport kl. 04 och där förekommande täckjackeuppgift och tecknad bild. Och därtill har ju GM-SE kutat i gränden. Vilken är halmgubben här då?

Jag har ingen teori om GM-SE. Jag tycker dock att LJ-observationen är en relevant omständighet i detta uppslag och man kunde önska att förutsättningarna gällande att kunna göra den på olika sätt reddes ut bättre.
Citera
2023-02-10, 11:20
Avslutad
Citat:
Blir den här otrolige GM-SE som tänker femtio varv och beräknar och kalkylerar.

"Jag återvänder till mordplatsen och "etablerar mig som vittne", jag ringer och tipsar om någon jag såg i gränden då jag kutade förbi, jag röjer mitt utseende i SvD dagen efter så värdet av eventuella utpekanden förtas, jag kutar i Rapport, men på ett annat sätt än jag sprang efter impulsskottet."

Osv osv.

Blir en hel del att pussla med i ateljén.

Kan det inte ha handlat om att GM ville lägga sig i, infiltrera utredningen och lägga ut villospår m.m.? Som gmp tog upp. Därför SE var med i media m.m.

Dessutom kan det ha varit så att SE kom tillbaka till mordområdet, Skandia efter mordet för att erkänna, ge upp. Men ångrade sig när han märkte att han kunde komma undan. Spekulationer- men Lars Larsson tog väl upp det i sin bok.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/garningsmannaprofilen-sa-ratt-hade-fbi

Infiltrerade utredningen

"Den så kallade Skandiamannen pekas alltså nu ut som Olof Palmes mördare. Och på flera punkter anser åklagaren att gärningsmannaprofilen träffade rätt.

Bland punkterna som stämmer in är att Stig Engström hade vana vid skjutvapen, hade synfel, var äldre än 30 år – och infiltrerade utredningen för att få mer information och samtidigt vilseleda."
Citera
2023-02-10, 11:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Mer detaljer än så.

Du springer ner för David Bagares gata. Du har sett LJ från trappen. Du ser inte YN och AZ.

Du kommer ner till Regeringsgatan.

Vad gör du nu ?

Jag hade raskt fortsatt mot nordost, mot Valhallavägen, upp i och genom Lill-Jansskogen och kanske tagit buss eller Roslagsbanan vid Universitet/Albano. Hade ingen väntat på mig hemma hade jag tagit mig hem till fots.

Men du far efter vad jag förnuftsmässigt borde ha gjort? Jag hade nog inte varit i stånd till att agera rationellt, men jag antar du far efter att kuta till Skandia och bli vittne.

Citat:
Ser inget problem med det. Skulle det vara han som är GM så lyckades han väldigt bra med taktiken.

Detta menar jag är ett MOP:skt feltänk. Saker bör inte bedömas efter utfall, utan efter hur föreslagen GM rimligen kan ha tänkt på förhand.
Citera
2023-02-10, 11:26
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Oj vilken otrevlig ton du har.

Fungerar det för dig?

Om man har läst/lyssnat på vissa intervjuer med TP förstår man vilka aspekter och personer han troligtvis pratar om. I princip alla är döda.

Man får/kan tycka vad man vill om TP, men jag personligen har aldrig hört honom säga att man kan tala med de döda.
Ja även den misstänkte är död, LGWP ansåg möjligheterna att binda Engström till mordet som mycket små. "Om han hade varit vid liv hade det varit en helt annan sak, då hade man åtminstone haft nån att prata med".

https://www.youtube.com/watch?v=RbT5KuhrU38

I klippet uttrycker han sig positivt om den senaste utredningen, "det är poliser ska tänka". Sedan fick han som bekant tokspel ett par år senare eftersom KP inte lyckats uträtta ett mirakel, som till exempel att prata med de döda, men det är en annan femma.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-02-10 kl. 11:28.
Citera
2023-02-10, 11:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Halmgubbar? Det är åtminstone inte min avsikt att måla upp något som inte påståtts.

/..../

Angående din teori så verkar jag ha notoriskt svårt att begripa den, men som jag förstår inbegriper den Rapport kl. 04 och där förekommande täckjackeuppgift och tecknad bild. Och därtill har ju GM-SE kutat i gränden. Vilken är halmgubben här då?
Det är väl just det här jag menar. Du beskriver det du menar är min teori, men du reducerar det samtidigt till något som bygger på en "täckjackeuppgift och tecknad bild" i Rapport kl. 04:00. Min egen uppfattning är att det finns hur mycket information som helst i det där inslaget, och att SE troligen har hämtat mycket av sin berättelse just därifrån:
- Den förmodade gärningsmannens relativt låga ålder
- Den mörkblå täckjackan han skall ha haft på sig
- Den upplysta väggen längs flyktvägen som zoomas in med teleobjektivet
- De rödvita banden, som SE sedan skriver om i brevet till Sven Anér
- Den kvarglömda slemsugen som SE berättar om i hovrätten
- De två flickorna, som i en av versionerna skall ha varit först framme

Första sändningen efter mordet på Olof Palme | SVT
https://www.youtube.com/watch?v=ijogMH-YDxA
Finns säkert mer där också för den som är intresserad av att leta. Däremot den där teckningen som visas i inslaget, den teckning som du och MOPspanaren ofta återkommer till, just den tror jag alltså inte har haft någon avgörande betydelse för uppbyggnaden av SE:s rövarhistorier.
Senast redigerad av Draifos 2023-02-10 kl. 11:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in