2023-02-10, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Varför skulle den återhämta sig i reella termer? Hela resan upp har byggt på sjunkande räntor och hävstång. För att den ska upp till samma nivå igen realt krävs att en ny bubbla blåses upp. Det är inte omöjligt, men jag tror att det dröjer längre än till 2030 innan människor glömmer hur illa det gick när man överbelånar sig och tror på evigt låga räntor. Det är mer sannolikt att nästa bubbla uppstår någon annanstans.

Jag försökte ge de stackars bolånetorskarna lite hopp - att kanske, om 15 år, så får de tillbaka sina pengar.

Men, ja, du har rätt. Vi kanske ALDRIG återvänder till euforin som var 2020/2021 och bomarknaden - i reella termer - toppade då.
Citera
2023-02-10, 12:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Nu är det officiellt. Tor Borg, analyschef för Citymark och Byggfakta, är först ut med att prognosticera 25% ner från toppen för bomarknaden.

https://www.di.se/nyheter/analyschefens-dom-bopriserna-faller-mer-an-vantat/

Nu börjar racet mot att förutspå 30% ner. Jag gissar att de första prognoserna med den siffran kommer i april-maj.

Vid tillfälle ska jag ställa samman en liten tidslinje med alla rosiga prognoser.
Tja, det beror bara på att hushåll och företag struntat i räntehöjningarna.
Och fortsatt med en hög nivå på konsumerandet.

Senaste idag så ser jag Afry nämna en "historiskt hög orderstock". Och då dämpas ju inte överhettningen av dom och deras kunder iaf. Inte deras anställda heller.

Och när det är så att ekonomin inte dämpas av räntehöjningarna så kommer RB med mer.
Men hur många av er bubbelpratare menade att hushåll och företag skulle strunta i räntehöjningar.
Visa mig dom inläggen tack.

Innan ni kan visa de, är inte ni bättre än de ni baktalar.
Citera
2023-02-10, 12:15
Medlem
Citat:
Nu är det officiellt. Tor Borg, analyschef för Citymark och Byggfakta, är först ut med att prognosticera 25% ner från toppen för bomarknaden.

https://www.di.se/nyheter/analyschefens-dom-bopriserna-faller-mer-an-vantat/

Nu börjar racet mot att förutspå 30% ner. Jag gissar att de första prognoserna med den siffran kommer i april-maj.

Vid tillfälle ska jag ställa samman en liten tidslinje med alla rosiga prognoser.

Det är nog ingen tvekan om att vi ska ner 30 % från toppen.

Inflationen är för bövelen tvåsiffrig.

Riksbanken kommer förmodligen höja med 50 punkter till i april och sedan ett par gånger till under året. vad styrräntan toppar är svårt att sia om, men att tro att 3 % styrränta ska få bukt på tvåsiffrig inflation är idioti.
Citera
2023-02-10, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tja, det beror bara på att hushåll och företag struntat i räntehöjningarna.
Och fortsatt med en hög nivå på konsumerandet.

Senaste idag så ser jag Afry nämna en "historiskt hög orderstock". Och då dämpas ju inte överhettningen av dom och deras kunder iaf. Inte deras anställda heller.

Och när det är så att ekonomin inte dämpas av räntehöjningarna så kommer RB med mer.
Men hur många av er bubbelpratare menade att hushåll och företag skulle strunta i räntehöjningar.
Visa mig dom inläggen tack.

Innan ni kan visa de, är inte ni bättre än de ni baktalar.

Förlåt men dina inlägg är helt galna. Det är som att du parodiserar. Du är trådens Cramer.

Först heter det att priserna bara ska ner lite. Räntor påverkar inte. Hushållen är rika. Sen säger du att alla struntat i räntehöjningar och konsumerat och medger nu att priserna kommer falla mer än vad du och dina nyliberala tomtar yrat om.

Du är verkligen helt galen, eller så är du bara en Mäcklare. Men en sak är säker och det är att dina prognoser och vanföreställningar är helt galna.
Citera
2023-02-10, 12:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Skulle tippa på att de blåste banken. Har en bekant som tillsammans med sambo och 2 barn har bolån + blanco till bostad som ligger precis under 9x årsinkomster.
Med medlåntagare så kan man komma upp i många x. Står ju inget om ifall DN-familjen hade det.
Men dina bekanta kanske är bedragare?
Citera
2023-02-10, 12:20
Medlem
Massa dysterkvistar härinne. Det ni glömmer är att RB inte kan höja räntan till den punkt där det börjar göra ont för svensson. Det man i praktiken kommer göra istället är att nöja sig med en inflation på lagom 4-5% om året, och ingen som har köpt bostad kommer hamna i knipa. Att detta kommer leda till att priserna får vingar igen är tämligen självklart. Men hade ni haft affärsinstinkter hade ni inte suttit i en HR och tryckt, så det här kommer ni förstås inte förstå.
Citera
2023-02-10, 12:21
Medlem
Ser bra ut för en av våra största yrkesgrupper i Sverige:

Polisaspiranter har samma lön som för 20 år sen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1051632

Ska dessa köpa villor för 10 miljoner snart?
Citera
2023-02-10, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Massa dysterkvistar härinne. Det ni glömmer är att RB inte kan höja räntan till den punkt där det börjar göra ont för svensson. Det man i praktiken kommer göra istället är att nöja sig med en inflation på lagom 4-5% om året, och ingen som har köpt bostad kommer hamna i knipa. Att detta kommer leda till att priserna får vingar igen är tämligen självklart. Men hade ni haft affärsinstinkter hade ni inte suttit i en HR och tryckt, så det här kommer ni förstås inte förstå.

Ingen som har köpt bostad kommer att hamna i knipa?

Ni har bara, i snitt, gått back 2 miljoner snart på era boenden. Och innan året är slut så är hundratusentals svenssons boenden mindre värda än bolånet.

Med en negativ reallöneökning i år och de närmaste åren ser det verkligen positivt ut.
Citera
2023-02-10, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Ser bra ut för en av våra största yrkesgrupper i Sverige:

Polisaspiranter har samma lön som för 20 år sen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1051632

Ska dessa köpa villor för 10 miljoner snart?

Med tanke på hur dålig den svenska polisen är kan vi verkligen fråga oss om vi alls behöver dessa "aspiranter" istället för riktiga, utbildade, poliser. Att polisaspiranters ingångslön inte har stigit på 20 år är m.a.o ett icke-problem.
Citera
2023-02-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Ni har bara, i snitt, gått back 2 miljoner snart på era boenden. Och innan året är slut så är hundratusentals svenssons boenden mindre värda än bolånet.

På kort sikt stämmer såklar det du säger. Jag pratar om en längre tidshorisont. Räknar max 5 år innan vi når 1,000,000 kr/kvm på de bättre addresserna i Stockholm, exempelvis. Alla makrotrender stöder den prisbilden.
Citera
2023-02-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Med tanke på hur dålig den svenska polisen är kan vi verkligen fråga oss om vi alls behöver dessa "aspiranter" istället för riktiga, utbildade, poliser. Att polisaspiranters ingångslön inte har stigit på 20 år är m.a.o ett icke-problem.

För bomarknaden är det ett stort problem om inte sjuksköterskor, poliser och lärare får väldiga reallöneökningar snart. De är trots allt flera hundratusen.
Citera
2023-02-10, 12:30
Medlem
Fanns en smått rörande artikel i DN idag. Om människor som tvingas ha flera arbeten,
som tvingats låna sota summor m m. Och som drabbats av mycket högre elräkningar
än man någonsin kunnat föreställa sig.

https://www.dn.se/ekonomi/vi-vill-salja-men-da-forlorar-vi-22-ars-besparingar/

Den som är satt i skuld är faktiskt oftast inte så speciellt fri.
Själv har man t ex inte råd med morgontidning, bara eftermiddags dito och blir därför
väldigt sen på bollen i dylika sammanhang.
Senast redigerad av TheChelsea 2023-02-10 kl. 12:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in