2023-02-10, 09:48
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nu tror jag att du projicerar dina egna farhågor på mig. För egen del har jag landat i en skön visshet:

1. Det tar inte mer än kanske 20-30 sekunder att komma ut på gatan från kortdragningen.

Då hinner SE säga "skiten är inlämnad" och "nu tar jag semester" medan väktarna önskar "glad semester", och kanske "ta det försiktigt i backen".

SE: "Godnatt!"

RB kan dessutom ha diffat på några sekunder till kl. 23:19, när han stämde av datorsystemets klocka manuellt med Fröken Ur. Så SE kan mycket väl vara ute på gatan kl. 23:19:20. Då hinner han upp till Sari, bli förtretad och vända om?

Revolvern tycks GM ha haft i ett axelhölster på vänster sida, enligt ett vittne.

(Väskan gömde SE undan? Gick den ner i fickan?)

2. Det är mer vetenskap i att söka efter samstämmiga, av varandra oberoende, källor.

Än att stirra sig blind på enskilda, möjligen ogenomtänkta, fraser som Klonarmén tenderar att göra.

Innerst inne vet du att det inte finns någon bättre kandidat. Ingen har en bråkdel så mycket substans som SE: Tidpunkten, signalementet, springstilen, försvinnandet från platsen och försvarstalet efteråt. Observationen av LJ. Vittnena: HO, ALG, NF, AD, CL, LJ, YN och hans fru.

Elfmetern är framvisslad och bollen ligger på punkten. Nu ska vi bara se till att sätta upp den i krysset.

Ett hölster kan kanske lokaliseras någonstans, på en bild ... Vem vet.

Dina fantasier tycks orubbliga, som hos en felmedicinerad mentalpatient.

I sektens värld är ord som bergfast alibi, avsaknad av motiv och utan tillgång till vapen ”fraser” som vissa stirrar sig blinda på.

Det skulle ju kunna vara Engström ändå!

Om något kom fram. ”Kanske på en bild.”

Lycka till med det.
Citera
2023-02-10, 09:51
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ja, tre av de vittnen som har bäst vy ser en keps eller lämnar öppet för något kepsliknande.

Har du missat att de flesta beskriver en mörk gestalt där det var svårt att urskilja detaljer?

Vad gäller åldern så såg de flesta bara baksidan av denna gestalt som snabbt avlägsnade sig.

SE springer betydligt rappare än de flesta 50-åringar ... Jag skulle famimej inte hänga med.

Vill man lita på Larssons analys (och Jeremiah förresten) så hade de flesta som befann sig på västra sidan av Sveavägen motljus från Dekorima. De såg alltså primärt människor som silhuetter. Därmed den "mörka figuren".

De såg alltså denna "mörka figur" i några sekunder i motljus från avstånd.
Citera
2023-02-10, 09:51
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Han kan medvetet sprungit så snabbt för att göra det på ett sätt som inte stämmer med hur GM SE sprang den kvällen.

Blir den här otrolige GM-SE som tänker femtio varv och beräknar och kalkylerar.

"Jag återvänder till mordplatsen och "etablerar mig som vittne", jag ringer och tipsar om någon jag såg i gränden då jag kutade förbi, jag röjer mitt utseende i SvD dagen efter så värdet av eventuella utpekanden förtas, jag kutar i Rapport, men på ett annat sätt än jag sprang efter impulsskottet."

Osv osv.

Blir en hel del att pussla med i ateljén.
Citera
2023-02-10, 10:11
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Den här uppgiften att PH fick sparken från polisen är återkommande. Vad baseras den på?

Jag tycker att det framstår som sannolikt att han rekryteras av Skandia som försäkringsutredare efter att han som polis utrett ett bedrägeri mot Skandia 1979. Där menade han (måhända påpassligt) att Skandia förfarit godtroget och själva utrett de skador företaget åsamkats dåligt.

Samma sak gäller avskedande från Skandia, är det belagt? Han verkar haft ansvarsfulla uppgifter fram till omkring tiden han slutar där.

Inget av det du anför motsäger dessa uppgifter om PH.

Jag gissar nu, har inte tid att undersöka saken närmare, att informationen kommer från Olle Minell, journalisten som först uppmärksammade att Engström ville vara i centrum.

Det kan även vara Anér.

Eller så är det från plattformen som granskat hur PH, tillsammans med en skara poliser på den yttersta högerkanten, till slut fick reträttposter hos mannen som under många år personifierade Palmehatet : P.G. Vinge.

https://efolket.eu/smalandsk-smed-kan-leda-utredningen-om-mordet-pa-olof-palme-framat/
Citera
2023-02-10, 10:14
Medlem
Citat:

"Jag återvänder till mordplatsen och "etablerar mig som vittne", jag ringer och tipsar om någon jag såg i gränden då jag kutade förbi, jag röjer mitt utseende i SvD dagen efter så värdet av eventuella utpekanden förtas, jag kutar i Rapport, men på ett annat sätt än jag sprang efter impulsskottet."

Osv osv.

Ser inget problem med det. Skulle det vara han som är GM så lyckades han väldigt bra med taktiken.

Hur hade du gjort om du var GM-SE?
Citera
2023-02-10, 10:23
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Ni är nog typexempel på hur "anhängare" väljer vittnen. TP/FilterGöransson gav cherry picking ett ansikte men ni "anhängare" ligger inte långt efter. Var är den vetenskapliga approachen som ni tror ni har? Varför måste ni hela tiden förklara förklara och bortförklara för att få Engström dit ni vill?

Jaha, så jag är typexempel "anhängare".

Jag plockar inte bland några signalement, utan påpekade bilden på smärt SE apropå att han brukar framföras som överensstämmande med signalementsuppgifter som anger kraftig, bredaxlad, bred ryggtavla. Och rygg är det enda som setts av GM enligt de som framför detta.

---

Det är dock inte osannolikt att GM var något kraftigt byggd eller liknande, det anges av flera vittnen. Men det är en annan fråga.
Citera
2023-02-10, 10:25
Medlem
SE ringde flera gånger dagen efter och ville ha sin utstämplingstid.

1. Varför var det så viktigt?

2. Varför lämna han inte den informationen till Polisen isåfall?
Citera
2023-02-10, 10:26
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Ser inget problem med det. Skulle det vara han som är GM så lyckades han väldigt bra med taktiken.

Hur hade du gjort om du var GM-SE?

Låst dörren, dragit ner persiennerna, rökt extra många Glenn och försökt övertala mig själv att inte låsa dörren, dra ner persiennerna och röka extra många Glenn.
Citera
2023-02-10, 10:29
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Inget av det du anför motsäger dessa uppgifter om PH.

Det är riktigt. Jag bara undrade vad som ligger till grund för denna sak som verkar allmänt vedertagen.

Citat:
Jag gissar nu, har inte tid att undersöka saken närmare, att informationen kommer från Olle Minell, journalisten som först uppmärksammade att Engström ville vara i centrum.

Det kan även vara Anér.

Eller så är det från plattformen som granskat hur PH, tillsammans med en skara poliser på den yttersta högerkanten, till slut fick reträttposter hos mannen som under många år personifierade Palmehatet : P.G. Vinge.

https://efolket.eu/smalandsk-smed-kan-leda-utredningen-om-mordet-pa-olof-palme-framat/
Citera
2023-02-10, 10:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Osv osv.

Det fetade, "jag ringer och tipsar om någon jag såg i gränden då jag kutade förbi". Är det din egen teori om hur SE skall ha resonerat, eller är det åklagarens teori du förklarar här?
Citera
2023-02-10, 10:32
Medlem
Citat:
Låst dörren, dragit ner persiennerna, rökt extra många Glenn och försökt övertala mig själv att inte låsa dörren, dra ner persiennerna och röka extra många Glenn.
Mer detaljer än så.

Du springer ner för David Bagares gata. Du har sett LJ från trappen. Du ser inte YN och AZ.

Du kommer ner till Regeringsgatan.

Vad gör du nu ?
Citera
2023-02-10, 10:40
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
När är den bilden tagen? Sommaren 1986 eller tidigare?

Jag förmodar från början av september 1986. Den förekommer ivf i Expressen 5/9.

I artikel apropå den juristkommission som skall tillsättas och som nu "får granska hans kritik mot polisen".

Han har antagligen, liksom på SvD, ringt och tjatat en del på Expressen och här i september, mitt under PKK:s storhetstid, får han ännu en möjlighet att utgjuta sig över att han blev så förbisedd av PU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in