2023-02-10, 09:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Intressant att du tydligen tror att det är då. Men du vet innerst inne att det finns exakt noll vetenskap i utpekandet av Engström som mördare.

Det är inte ”flera källor” på dina desperata gissningar om var Engström kunde dra kortet (eftersom du inte får ihop tiden och det gnager inom dig).

Nu tror jag att du projicerar dina egna farhågor på mig. För egen del har jag landat i en skön visshet:

1. Det tar inte mer än kanske 20-30 sekunder att komma ut på gatan från kortdragningen.

Då hinner SE säga "skiten är inlämnad" och "nu tar jag semester" medan väktarna önskar "glad semester", och kanske "ta det försiktigt i backen".

SE: "Godnatt!"

RB kan dessutom ha diffat på några sekunder till kl. 23:19, när han stämde av datorsystemets klocka manuellt med Fröken Ur. Så SE kan mycket väl vara ute på gatan kl. 23:19:20. Då hinner han upp till Sari, bli förtretad och vända om?

Revolvern tycks GM ha haft i ett axelhölster på vänster sida, enligt ett vittne.

(Väskan gömde SE undan? Gick den ner i fickan?)

2. Det är mer vetenskap i att söka efter samstämmiga, av varandra oberoende, källor.

Än att stirra sig blind på enskilda, möjligen ogenomtänkta, fraser som Klonarmén tenderar att göra.

Innerst inne vet du att det inte finns någon bättre kandidat. Ingen har en bråkdel så mycket substans som SE: Tidpunkten, signalementet, springstilen, försvinnandet från platsen och försvarstalet efteråt. Observationen av LJ. Vittnena: HO, ALG, NF, AD, CL, LJ, YN och hans fru.

Elfmetern är framvisslad och bollen ligger på punkten. Nu ska vi bara se till att sätta upp den i krysset.

Ett hölster kan kanske lokaliseras någonstans, på en bild ... Vem vet.
Senast redigerad av Dalulven 2023-02-10 kl. 09:20.
Citera
2023-02-10, 09:16
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Oj vilken otrevlig ton du har.

Fungerar det för dig?

Om man har läst/lyssnat på vissa intervjuer med TP förstår man vilka aspekter och personer han troligtvis pratar om. I princip alla är döda.

Man får/kan tycka vad man vill om TP, men jag personligen har aldrig hört honom säga att man kan tala med de döda.

När Thomas Petersson plagierade Lars Larssons bok och hittade LÖSNINGEN, som innebar att utan bevis anklaga en avliden, oskyldig man för mord, så diskvalificerade han sig från att omtalas i trevlig ton.
Citera
2023-02-10, 09:18
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Han fick sparken både från polisen och Skandia.

Den här uppgiften att PH fick sparken från polisen är återkommande. Vad baseras den på?

Jag tycker att det framstår som sannolikt att han rekryteras av Skandia som försäkringsutredare efter att han som polis utrett ett bedrägeri mot Skandia 1979. Där menade han (måhända påpassligt) att Skandia förfarit godtroget och själva utrett de skador företaget åsamkats dåligt.

Samma sak gäller avskedande från Skandia, är det belagt? Han verkar haft ansvarsfulla uppgifter fram till omkring tiden han slutar där.
Citera
2023-02-10, 09:20
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
När Thomas Petersson plagierade Lars Larssons bok och hittade LÖSNINGEN, som innebar att utan bevis anklaga en avliden, oskyldig man för mord, så diskvalificerade han sig från att omtalas i trevlig ton.

Fast TP började ju sitt arbete ca 10 år innan Larssons bok släpptes.
Och jag vet för ett faktum att de hade kontakt efter 2016. Larsson har enbart positiva saker att säga om TP.

Så att det rör sig om ett plaigiat är ju en subjektiv (och bevisligen en felaktigt) slutsats från ditt håll.
Citera
2023-02-10, 09:20
Medlem
niokilometers avatar
Ålder ålder ålder.

Skulle tro att mordplatsvittnena ligger med ett spann på 30-45år på den bortflyende mannen.
Med kanske ett medel på 38år.

Ålder kan vara svårt att bedöma och just därför har vi ett brett spann på kanske hela 15år.

Rent hypotetiskt. Om Engström, 52år, skulle vara gm borde inte spannet bland vittnesmålen ligga på 45-60år?
Senast redigerad av niokilometer 2023-02-10 kl. 09:23.
Citera
2023-02-10, 09:23
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Den breda rygg

Den där bilden som väl är från september 1986 är intressant i relation till det här bredaxlade, bred ryggtavla, kraftig, hopsjunken? varken smal eller fet och vad det nu är:

https://www.palmemordet.se/assets/images/stig-engstrom.jpg.

Under rockar osv är han fit, slank och tämligen spensligt byggd. Och med god hållning.

"Snygg kropp" för 52 år.
Citera
2023-02-10, 09:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Välj ett vittne. Förklara, förklara...

Så var det med den "vetenskapligheten".

Ja, tre av de vittnen som har bäst vy ser en keps eller lämnar öppet för något kepsliknande.

Har du missat att de flesta beskriver en mörk gestalt där det var svårt att urskilja detaljer?

Vad gäller åldern så såg de flesta bara baksidan av denna gestalt som snabbt avlägsnade sig.

SE springer betydligt rappare än de flesta 50-åringar ... Jag skulle famimej inte hänga med.
Citera
2023-02-10, 09:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Den där bilden som väl är från september 1986 är intressant i relation till det här bredaxlade, bred ryggtavla, kraftig, hopsjunken? varken smal eller fet och vad det nu är:

Under rockar osv är han fit, slank och tämligen spensligt byggd. Och med god hållning.

"Snygg kropp" för 52 år.

Ja, på den bilden har han en fin kropp för sin ålder, vilket syns ännu tydligare när bilden är i helfigur.

Man blir som du säger lite lurad av hans kläder, och säkert även av hans något fylliga ansikte.

När är den bilden tagen? Sommaren 1986 eller tidigare?
Citera
2023-02-10, 09:31
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
"Snygg kropp" för 52 år.

Menar du att inget vittne skulle känna igen detta stora klot till huvud. Därtill med en stor gubbkeps.

Är det inte, som vanligt, tvärtom, vittnen talar om ett litet huvud.
Citera
2023-02-10, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Observation:
Rekonstruktionen inför Folke Rydén i rapport gjordes månader efteråt med helt annan väderlek. Även om SE där springer lågt och som en vessla kan han på mordnatten, alkoholpåverkad och iklädd lågskor i snömodd ha uppvisat ett helt annat rörelsemönster.
Han kan medvetet sprungit så snabbt för att göra det på ett sätt som inte stämmer med hur GM SE sprang den kvällen.

SE som vittne vet jag inte hur han tänkte. Ja eller så sprang vittnet så snabbt. Känns väldigt onaturligt.

Vittnet SE kanske ville stila. Känns väldigt märkligt isåfall.
Citera
2023-02-10, 09:44
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Menar du att inget vittne skulle känna igen detta stora klot till huvud. Därtill med en stor gubbkeps.

Är det inte, som vanligt, tvärtom, vittnen talar om ett litet huvud.

Jag menade ingenting gällande huvudet.

Tänkte mer på det här kraftiga, bredaxlade, bredryggade osv.

Han passas in i det då man menar att han framstår så i sin vintermundering. Men han är inte alls byggd så utan är snarast nätt.

Nu var ju samtliga på stan iklädda vintermundering, men samtliga kan ju inte ha framstått som kraftiga och bredaxlade för det.
Citera
2023-02-10, 09:44
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, man måste såklart vara försiktig med vittnesuppgifter som kommer långt efteråt.
Så en förklaring till de uppgifter jag stolpade upp kan så klart vara att väktarna minns fel och ex. fått det till sig i senare skede etc.
(FB) Skandiamannen
Gällande några av dessa uppgifter så finns även stöd från Bergström som SE talade med på förmiddagen den 1/3. Minns även han fel?

Som sagt uppgifterna finns där och behöver förklaras... och "förklaras bort" i det fall SE är GM.

Och att förklara bort alla väktaruppgifter på ett bräde bara för att de förhördes så sent är förstås inte rätt. De bör värderas de med om än med en större försiktighet.
Och här är det inte bara en uppgift utan flera.

Sedan är vi som sagt inte överens med vad som "går att köpa".
För min del finns det fullt med uppgifter som är oförenliga med honom som GM och som jag har svårt att "förklara bort". Även med hjälp/svar här ifrån på hur dessa uppgifter skulle kunna förklaras.

Jag vill gärna "ha en gärningsman" men för min del behöver det finnas lite tyngre indicier och argument. Just nu finns det för mycket som kan förklaras enklare ur ett vittnesperspektiv.

Hej.

Självklart försökte jag inte "bortförklara" något genom att diska alla uppgifter som kommer från väktarna. Jag är bara personligen väldigt försiktig med de uppgifterna av redan stipulerade anledningar. Det är helt enkelt svårt att känna sig trygg med det som sägs verkligen var saker som sades av Engström 23:40 - 00:00 28 feb 86. Med största sannolikhet har de pratat med honom x-antal gånger fram till juni. Som addering kan man utgå ifrån att de har blivit exponerade av hans medverkan i media.

Du nämner RB.

Det är möjligt att vissa av väktarnas ord korrelerar och får stöd av RB.
Det var ett tag sedan jag läste de förhören och jag har tyvärr inte tiden att sätta mig in materialet igen just nu.

Men ska man använda en källa så borde man kanske använda allt de säger? Annars måste man ju jobba med något form av index för att avgöra vad som är objektivt sant och inte.
RB påstår att incitamentet för språngmarschen är att korrigera ett felaktigt signalement (Engströms).
Engström säger dock i förhör att det handlar om att berätta om den mörkblå jackan.

Vad säger det oss?
Hur många uttag på förtroendekontot får Engström göra innan man kommer till slutsatsen att det går helt enkelt inte att lita på honom?

Jag håller med om att vi inte är överens.

I min värld har han lämnat så många tokiga uppgifter som jag bara inte kan acceptera som objektivt "sanna" i den bemärkelse att de rimligvis kan ha ägt rum. Och det inkluderar hans närvaro vid OP, hans samrörelse med poliser och språngmarsch, hans version(er).

När jag tar bort ovanstående ur hans utsago. Vad finns kvar?
En "lurker"? Stod han på avstånd? Var befann han sig egentligen under de där 20 min?

När jag försöker ställa upp någon form av hypotes där han är ett vittne kommer jag alltid tillbaka till samma sak. Vad är det han ljuger om egentligen? Och varför påstår han sig själv vara förväxlad?

Vi har alltså en individ som påstår sig själv vara några sekunder bakom LOP, är är förväxlad med GM och gör en språngmarsch genom Tunnelgatan.

Du har nu 2 gånger tagit upp att du gärna vill ha en GM. Det vill jag med
Och med risk för att upprepa mig - Jag är inte övertygad om Engströms skuld.

Men jag har svårt att greppa och förstå varför mannen inte blev utredd ordentligt 86-87.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in