2023-02-09, 23:44
Avslutad
Thomas Pettersson som skrev boken , Den osannolike mördaren, honom är det tyst ifrån nuförtiden. Varför kan man undra. Han tycker kanske han gjort sitt i detta ärende
Citera
2023-02-10, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMH
Thomas Pettersson som skrev boken , Den osannolike mördaren, honom är det tyst ifrån nuförtiden. Varför kan man undra. Han tycker kanske han gjort sitt i detta ärende
Han var på bokmässan i höstas.

Kanske jobbar på nån ny bok ? Vem vet
Citera
2023-02-10, 00:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BMH

Och andra sidan har det varit tyst i medierna gällande MOP, en vecka efter presskonferensen sommaren 2020 har det i princip varit tyst överallt om MOP, förutom på Facebook och Flashback, några poddar, youtube-kanaler (oseriösa och spekulativa hela högen utom Jeremiah) och Gunnar Walls fan club-blogg. Frågan är vad TP skall tillföra? Han har sagt sitt. Gjort sitt arbete med MOP, och inget nytt av värde har ju tillkommit. Klokt av honom.
Citera
2023-02-10, 07:47
Medlem
quggels avatar
Observation:
Rekonstruktionen inför Folke Rydén i rapport gjordes månader efteråt med helt annan väderlek. Även om SE där springer lågt och som en vessla kan han på mordnatten, alkoholpåverkad och iklädd lågskor i snömodd ha uppvisat ett helt annat rörelsemönster.
Citera
2023-02-10, 07:48
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Och andra sidan har det varit tyst i medierna gällande MOP, en vecka efter presskonferensen sommaren 2020 har det i princip varit tyst överallt om MOP, förutom på Facebook och Flashback, några poddar, youtube-kanaler (oseriösa och spekulativa hela högen utom Jeremiah) och Gunnar Walls fan club-blogg. Frågan är vad TP skall tillföra? Han har sagt sitt. Gjort sitt arbete med MOP, och inget nytt av värde har ju tillkommit. Klokt av honom.

Härom veckan råkade jag på en utländsk podd där man intervjuade TP och han fick då frågan om framtiden. Han var hyfsat tydlig med att hans resa med MOP var över. Att han har lagt tillräckligt många år på detta.

Dock adderade han att han fortfarande får tips regelbundet och har inte stängt dörren för mer om något av tillräckligt värde och substans dyker upp.

Han avslutade lite halvkryptiskt med att det finns aspekter och personer i Engströms närhet som han anser man inte har gått på djupet med.
Citera
2023-02-10, 08:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Observation:
Rekonstruktionen inför Folke Rydén i rapport gjordes månader efteråt med helt annan väderlek. Även om SE där springer lågt och som en vessla kan han på mordnatten, alkoholpåverkad och iklädd lågskor i snömodd ha uppvisat ett helt annat rörelsemönster.

Det är en mycket bra observation. Den breda rygg, den framåtlutade stil (vid acceleration?), de tunga men snabba steg och de något långsamt pendlande armar som LJ nämner vad gäller mannen som passerar förbi i gränden, är karaktäristiska även för Skandiamannen?

Synd att FR-inslaget ser ut att ha raderats från Internet.

Operation: Rädda graciös "elefant"? 😉
Citera
2023-02-10, 08:44
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det har jag redan berättat ett antal gånger, här i tråden, men det verkar inte gå in:

Om flera källor indikerar samma sak ... AK. Tensonmannen. Observationen av LJ. O.s.v.

Det vill säga, en mer vetenskaplig strävan.

Intressant att du tydligen tror att det är då. Men du vet innerst inne att det finns exakt noll vetenskap i utpekandet av Engström som mördare.

Det är inte ”flera källor” på dina desperata gissningar om var Engström kunde dra kortet (eftersom du inte får ihop tiden och det gnager inom dig).
Citera
2023-02-10, 08:52
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Observation:

Är det så du förklarar inför dig själv att inget i mördarens rörelsemönster påminner om Engströms?

Eller är det möjligt att Engström tog höjd för detta redan mordnatten? Han körde lite ”silly walk” efter skotten för att han redan då planerat den världsunikt korkade att återvända till mordplatsen och låtsas vara vittne?
Citera
2023-02-10, 08:56
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Härom veckan råkade jag på en utländsk podd där man intervjuade TP och han fick då frågan om framtiden. Han var hyfsat tydlig med att hans resa med MOP var över. Att han har lagt tillräckligt många år på detta.

Dock adderade han att han fortfarande får tips regelbundet och har inte stängt dörren för mer om något av tillräckligt värde och substans dyker upp.

Han avslutade lite halvkryptiskt med att det finns aspekter och personer i Engströms närhet som han anser man inte har gått på djupet med.

Varför gör han inte det då istället för att sitta med den gapiga redaktören på Filter och välja och vraka bland Granskningenskommisionens dokument för att avgöra vilka som är säkra för deras fårskock till läsare att ladda ner?
Citera
2023-02-10, 08:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Hallå!

Matnyttigt och bra inlägg!

Jag önskar verkligen att jag hade mer tid att kommentera allt!
Tyvärr är privatlivet något intensivt just nu.

Men några snabba saker kan jag kommentera!

Uppgifterna som kommer från 28 feb 23:40 tycker jag personligen att man ska vara lite försiktig med. Det har gått 3 mån och med största sannolikhet har Engström “tjötat” med samma väktare x-antal gånger innan de förhördes. Jag köper att väktarna uppfattade honom som chockad och hade svårt att formulera sig inledningsvis. Det är ju något man inte direkt glömmer. Men uppgifter på detaljnivå är iaf jag tveksam till att använda. För eller emot honom som GM.

Gällande den mörkblå jackan kan jag sympatisera med synpunkten att det är “våghalsigt” att dra en lögn om att man har samtalat med LP. Dock tror jag att det är en lögn. Oavsett om han är vittne eller GM.
Och personligen anser jag att Engström påvisar samma våghalsiga beteende löpande tiden efteråt också. Jag är ju helt övertygad om att tex språngmarschen (den version han berättar) aldrig har ägt rum. Och att då stå i prime time tv (Rapport) och dra den lögnen, samt mer eller mindre håna polisen påvisar ett ytterst tveksamt beteende hos Engström. Även som vittne. Även hans beteende i brevform med Anér anser jag påvisar ett smått obehagligt samt våghalsigt beteende som påvisar att han saknar vissa spärrar. Jag tänker tex på hans respons på att AH inte vill kännas vid honom.

Min poäng är väl att enligt mig (även som vittne) ljuger han om väldigt märkliga saker. Det handlar om lögner som är riskabla då i en fungerande utredning borde han blivit ifrågasatt. Nu blev han aldrig det.

Jag kan bara inte köpa att han ha haft en aktiv roll med försöket att rädda livet på OP.
Jag köper inte att han har fått signalement av LP eller att han ska ha guidat några poliser.
Framför allt är jag helt övertygad om att hans version av språngmarschen aldrig har ägt rum. Det är helt otänkbart för mig. Vi kan strunta i att den inte har stöd i materialet.
Sätt dig i GS med kollegors skor. De kommer fram till en brottsplats där en man ligger på gatan och blöder ut av en skottskada. Två av deras kollegor springer in i gränden medans några stannar kvar vid mannen. Ca 10 sekunder senare rusar bara en man iväg in i gränden. Ska man inte reagera som polis då? Det känns helt otänkbart att ingen hade reagerat på detta. Och att efteråt har alla glömt bort det.

Ja, man måste såklart vara försiktig med vittnesuppgifter som kommer långt efteråt.
Så en förklaring till de uppgifter jag stolpade upp kan så klart vara att väktarna minns fel och ex. fått det till sig i senare skede etc.
(FB) Skandiamannen
Gällande några av dessa uppgifter så finns även stöd från Bergström som SE talade med på förmiddagen den 1/3. Minns även han fel?

Som sagt uppgifterna finns där och behöver förklaras... och "förklaras bort" i det fall SE är GM.

Och att förklara bort alla väktaruppgifter på ett bräde bara för att de förhördes så sent är förstås inte rätt. De bör värderas de med om än med en större försiktighet.
Och här är det inte bara en uppgift utan flera.

Sedan är vi som sagt inte överens med vad som "går att köpa".
För min del finns det fullt med uppgifter som är oförenliga med honom som GM och som jag har svårt att "förklara bort". Även med hjälp/svar här ifrån på hur dessa uppgifter skulle kunna förklaras.

Jag vill gärna "ha en gärningsman" men för min del behöver det finnas lite tyngre indicier och argument. Just nu finns det för mycket som kan förklaras enklare ur ett vittnesperspektiv.
Citera
2023-02-10, 09:01
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Därför att AD, och en av hans medpassagerare, som såg GM mer från sidan, båda är inne på keps.
Eller i AD:s fall åtminstone något med skärm och öronlappar.
SE hade en huvudbonad med skärm och öronlappar, enligt väktarna inne på Skandia.
Och för att LJ inne i gränden, som också hade en relativt bra vy, nämner keps ett dussin gånger.
De flesta ser bara en mörk gestalt under ett par sekunder, och från olika vinklar i en hektisk situation. Inte så lätt att urskilja en huvudbonad då, vilket som bekant framgår i TV-sändningen från platsen. Om nu de bilderna återger hur väl saker och ting syntes.

Ska Klonarmén fortsätta älta samma detaljer om och om igen?

Välj ett vittne. Förklara, förklara...

Så var det med den "vetenskapligheten".
Citera
2023-02-10, 09:08
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Varför gör han inte det då istället för att sitta med den gapiga redaktören på Filter och välja och vraka bland Granskningenskommisionens dokument för att avgöra vilka som är säkra för deras fårskock till läsare att ladda ner?

Oj vilken otrevlig ton du har.

Fungerar det för dig?

Om man har läst/lyssnat på vissa intervjuer med TP förstår man vilka aspekter och personer han troligtvis pratar om. I princip alla är döda.

Man får/kan tycka vad man vill om TP, men jag personligen har aldrig hört honom säga att man kan tala med de döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in