2023-02-09, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Att hyra en tv är ju som att ha en avbetalning på tvn via klarna idag.
Ja det kommer jag ihåg..att många hyrde teven...å andra sidan hyr ju folk bilar idag.
Citera
2023-02-09, 20:55
Avslutad
Citat:

Nja inte riktigt. Det fungerade lite som att ha en leasingbil. Man betalade (överpris så klart men överkomligt) och iom det hade man rätt att dels byta modell inom något år alt köpa loss produkten efter en viss tid, till extremt överpris iofs men ändå.

När man inte ville hyra längre så kom de och hämtade den, så valde man inte att köpa loss den kunde hyran fortsätta i evigheter. I mammas fall tex, så hyrde hon samma apparat i mer än tio år, helt vansinnigt men hon kände inte behov av att byta upp sig då hon var ensam. När hon gick bort ville företaget allvarligt att vi skulle köpa loss tv:n men varken jag eller min bror hade behov av en tjock tv- från tidigt 90 tal så de fick vackert komma och hämta en apparat som mamma betalat indirekt för flera gånger om.
Citera
2023-02-09, 20:57
Medlem
NoraKuzmas avatar
Mycket sport.

Bordtennis, tennis, fotboll, hockey, skidor.

Björn Borg och Ingemar Stenmark och bordtennisstjärnorna var stora idoler fortfarande.

Ungdomar var aktiva och föräldrar med som tränare,
funktionärer.

Minns det som att betydligt fler var engagerade i frikyrkor.

I allmänhet var jobben tyngre och många lagade mat, slökollade på nyheterna på SVT och gjorde matlåda och la sig.

Det fanns inga mobiler, inget internet, bara SVT1 och SVT2 samt Sverige Radio.

Man lyssnade på LP-skivor eller kassettband.

Folk läste mycket mer böcker och fick använda fantasin.

Många var aktivt med i SSU och Socialdemokraterna. Väldigt många.
Citera
2023-02-09, 21:00
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:

Det var jävla oekonomiskt, men jag avbetalade en TV. Det var väl som att betala av för 4 TV-apparater.
Men TV-apparater kostade väl runt 4-6 000:- på den tiden om jag minns rätt.
Det kunde man få en begagnad Volvo för.
Citera
2023-02-09, 21:01
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja det kommer jag ihåg..att många hyrde teven...å andra sidan hyr ju folk bilar idag.

Skillnaden med bilar är att man får välja mellan att leasa/amortera eller reparera.

Har inget minne av att man reparerade TV-apparater direkt.
Citera
2023-02-09, 21:03
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
Nja inte riktigt. Det fungerade lite som att ha en leasingbil. Man betalade (överpris så klart men överkomligt) och iom det hade man rätt att dels byta modell inom något år alt köpa loss produkten efter en viss tid, till extremt överpris iofs men ändå.

När man inte ville hyra längre så kom de och hämtade den, så valde man inte att köpa loss den kunde hyran fortsätta i evigheter. I mammas fall tex, så hyrde hon samma apparat i mer än tio år, helt vansinnigt men hon kände inte behov av att byta upp sig då hon var ensam. När hon gick bort ville företaget allvarligt att vi skulle köpa loss tv:n men varken jag eller min bror hade behov av en tjock tv- från tidigt 90 tal så de fick vackert komma och hämta en apparat som mamma betalat indirekt för flera gånger om.

Undra vad vinstmarginalen var på de TV-apparaterna.

Var det inte On-Off som var störst på det? De var väl knutna till någon frikyrka?
Citera
2023-02-09, 21:05
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
Ingen liten sak. Det DÄR är förräderi och stöld. Nationens skatter reades ut.

Först betalade vi det via skattsedeln, sedan såldes det ut till reapris och nu får vi betala överpris för elproduktion som vi folket finansierat.
Citera
2023-02-09, 21:05
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Men inte satt man och häckade framför TV:n i början på 80-talet inte. Nej då. Alla var ute och antingen spelade fotboll eller sprang på krogen...

Jag säger inte att du har sagt det, men det har ju låtit så flera gånger i tråden.

Lite skillnad på 6 timmars skärmtid i veckan och 40 timmars skärmtid som en del lägger nu.
Citera
2023-02-09, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Skillnaden med bilar är att man får välja mellan att leasa/amortera eller reparera.

Jojomen..de flesta lagade teven 1983...vi hade en populär tevereparatör i samhället å han hade fullt upp.
han gjorde även hembesök.
Citera
2023-02-09, 21:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
År 1983 dvs 40 år sedan fanns det knappt vhs eller Atari 2600 (om den kom så vet ej) men vet att game and watch fanns.

Jag förutom spel vad fan gjorde man en onsdag kväll på en februari som singel 30-åring? Läste man böcker? Mådde man bättre?

Något säger mig att man läste en sjulhelevetes massa serietidningar och magasiner typ Okej eller det man har intresserad av. Skulle gissa på att 30-40 åringar hade kanske 2-3 prenumerationer på olika tidningar och magasiner för att få veta om Michael Jackson eller vilka filmer som är påväg till Sverige.

Nämen allvarligt vad fan gjorde man på en Onsdagkväll efter jobbet 1983?
Läste läxor, läste Kalle Och Co, såg på tv (typ Hitchcock eller klassiska svartvita filmer), spelade Atari / colecovision, cyklade, samlades på lokala samlingsplatsen för ungdomar ibland.

Hyrde film. Lånade filmer från vänner, rena biblioteket lol. Fick några klassiker från ett par i branschen.
Vi hyrde VHS först, tidigt, kanske 1981, bland de första att äga en också, garanterat först i grannskapet.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2023-02-09 kl. 21:12.
Citera
2023-02-09, 21:13
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma

Thorn hade ett helt gäng reparatörer. De hyrde ju ut både Tv, video, tvättmaskin och tv-spel. Fördelen med att hyra ett Atari 2600 istället för att köpa ett var att man hade tillgång till Thorns bibliotek av spel. . Det är nästan svårt idag att fatta att man kunde sitta med de spelen. De var oerhört repetitiva och ända skillnaden i stort sätt var att spelet ökade på hastigheten för varje nivå. Skillnaden var väl Activisions spel som hade dubbla minnet. Där var det lite mer variation.
Citera
2023-02-09, 21:16
Medlem
Det fans även butiker i GBG som endast sålde begagnade teveapparater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in