2023-02-09, 23:11
Medlem
Mysquos avatar
I Sverige har vi sedan en tid tillbaka värnplikt för både män och kvinnor.
Så oavsett vilket så kommer kvinnor bli lika tvugna som män att ta till vapen och försvara sig själva och landet.
En del kommer smita undan sina plikter, andra kommer göra mer än förväntat. Oavsett kön.
Citera
2023-02-09, 23:27
Medlem
Jag minns under de första veckorna av kriget mellan Ryssland och Ukraina på en av sidorna (jag kommer inte ihåg vilken men antagligen Ukrainas sida) hade de inrättat ett hjälpcenter men ENDAST för kvinnor och barn. Inga män alltså. Av någon anledning. Jag såg soldat-män som levererade all mat och andra förnödenheter till dem. Jag kanske missar något men det verkar som om vi är på väg åt fel håll. Män är trevliga mot kvinnor men så arga mot andra män. En manlig soldat har precis varit på slagfältet och kämpat för dem och ändå kan de inte gå dit för att få mat eller andra behov.
Detta är bara inte exklusivt för detta men på något sätt får kvinnor i samhället ha sitt eget utrymme: på gym, damklubb och så vidare men män måste dela allt med dem eller inte kan ha sina egna? hur skulle det se ut om män bara började hjälpa andra män? samhällelig kollaps för kvinnor?
Citera
2023-02-09, 23:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reptiliannews
Jag minns under de första veckorna av kriget mellan Ryssland och Ukraina på en av sidorna (jag kommer inte ihåg vilken men antagligen Ukrainas sida) hade de inrättat ett hjälpcenter men ENDAST för kvinnor och barn. Inga män alltså. Av någon anledning. Jag såg soldat-män som levererade all mat och andra förnödenheter till dem. Jag kanske missar något men det verkar som om vi är på väg åt fel håll. Män är trevliga mot kvinnor men så arga mot andra män. En manlig soldat har precis varit på slagfältet och kämpat för dem och ändå kan de inte gå dit för att få mat eller andra behov.
Detta är bara inte exklusivt för detta men på något sätt får kvinnor i samhället ha sitt eget utrymme: på gym, damklubb och så vidare men män måste dela allt med dem eller inte kan ha sina egna? hur skulle det se ut om män bara började hjälpa andra män? samhällelig kollaps för kvinnor?
Militären hjälper även till att leverera förnödenheter till civilbefolkningen.
Citera
2023-02-09, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Militären hjälper även till att leverera förnödenheter till civilbefolkningen.
naturligtvis men inte alla män mobiliserades.
Som äldre män. Så nu kan de inte få hjälp från detta centrum?
Citera
2023-02-09, 23:44
Avslutad
Citat:
naturligtvis men inte alla män mobiliserades.
Som äldre män. Så nu kan de inte få hjälp från detta centrum?
Nä inte om det är ett centrum enbart för kvinnor och barn såklart.

Men det finns ju andra soppkök som både militären och civila levererar till. Finns säkert nåt ungkarlshotell också.
Senast redigerad av Ipsi 2023-02-09 kl. 23:47.
Citera
2023-02-09, 23:49
Medlem
Citat:
Nä inte om det är ett centrum enbart för kvinnor och barn såklart.

Men det finns ju andra soppkök som både militären och civila levererar till. Finns säkert nåt ungkarlshotell också.
Det var en retorisk fråga. Jag har bara ett problem med ett center som är dedikerat till att bara hjälpa ett kön med mat och mediciner och sånt och inte det andra. Jag skulle förstå om centret hade några specifika saker som söks och är bara för kvinnor, men det här var ett center för mat och kläder som båda könen behöver.
Citera
2023-02-09, 23:51
Avslutad
Citat:
Det var en retorisk fråga. Jag har bara ett problem med ett center som är dedikerat till att bara hjälpa ett kön med mat och mediciner och sånt och inte det andra. Jag skulle förstå om centret hade några specifika saker som bara är för kvinnor, men det här var ett center för mat och kläder som båda könen behöver.
Ja men det finns som sagt säkert nåt ungkarlshotell där ensamma män kan få sovplats, mat och kläder också.
Citera
2023-02-09, 23:52
Medlem
Citat:
Ja men det finns som sagt säkert nåt ungkarlshotell där ensamma män kan få sovplats, mat och kläder också.
Du gissar bara men oavsett så skulle jag fortfarande ha problem med det.
Citera
2023-02-09, 23:56
Avslutad
Citat:
Du gissar bara men oavsett så skulle jag fortfarande ha problem med det.
Och med kvinnliga hjälparbetare.
Citera
2023-02-10, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Fast de har inte skrämt iväg några starka individer. De har 'skrämt iväg' de som redan har-eller ändå tänkt fly. Försvaret blir varken svagare eller starkare för att ni som hade flytt oavsett, kommer med bortförklaringar i förväg. Ni lurar ingen.

Jo det har ni visst, vi som lämnat Sverige har gjort det pga attityderna i Sverige, hetsjakten mot oss som vi inte har uppskattat.
Senast redigerad av expat2021 2023-02-10 kl. 04:04.
Citera
2023-02-10, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Jo det har ni visst, vi som lämnat Sverige har gjort det pga attityderna i Sverige, hetsjakten mot oss som vi inte har uppskattat.

Lite det jag menar. Om gränsen går vid 'attityder' för er så hade ni givetvis inte stannat om vi blev invaderade av främmande makt som har både attityder och vapen.
Citera
2023-02-10, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Lite det jag menar. Om gränsen går vid 'attityder' för er så hade ni givetvis inte stannat om vi blev invaderade av främmande makt som har både attityder och vapen.

Varför inte?
När svenskarnas attityder är att hata starka vita män och allt vi står för så drar vi, med respekt och tacksamhet hade vi stannat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in