2019-06-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Du menar den man köpte i sk lös vikt hos LMC?

Som man hällde ut på ett fat/skål och kunde skumma av grädden.

Gud vad tjock man blev(bi effekt).

Den saknar jag också. Minns att mormor efter att ha skummat av grädden la lite mjölk på ett fat med plast över och på så sätt fick filmjölk. Svunna tidr.

Vad får man för skatten idag?

M
Nästan rätt. Vi hämtade den direkt av grannen när jag var hos mormor på landet.
Citera
2019-06-09, 23:03
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nästan rätt. Vi hämtade den direkt av grannen när jag var hos mormor på landet.

Jo vi lyckligt lottade hade den möjligheten men även den mjölk som bonden ställde på mjölkpallen som sedan såldes av Lant Bruks Centralen och till rabatterat pris/lägre om man medtog kärl att transportera den i kunde grädde avskummas.

M

Svunna goda lyckliga tider...
Citera
2019-06-11, 17:33
Medlem
1000001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hos en bonde. Ta med en kanna.
Får dom verkligen sälja opastöriserad mjölk längre?
Vår Arlabonde slutade sälja det för drygt 8 år sedan på livsmedelsverkets order.
Citera
2019-10-08, 11:49
Medlem
Helt klart mycket godare än avfettad mjölk. D-vitamin och andra fettlösliga vitaminer tas upp enklare med en högre fetthalt.
Citera
2019-10-08, 15:52
Medlem
DIEXELs avatar
Arlas Lantmjölk är ju jävligt god till flingor. Ett råd, skaka inte om den, det gjorde jag en gång och all jävla fett hade klumpat ihop sig så något förbannat att jag nästintill tappade aptiten. Det gick ju att äta men det såg ju dock inte så trevligt ut.
Citera
2023-02-09, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeMigMer
Dricker bara arla gammaldags nyttigt som fan ett paket om dagen sen ett par mackor med smör, ost, ägg och kaviar där snackar vi nyttig frukost ibland kör jag leverpastej med gurka istället när jag inte orkar krångla med så mycket pålägg. Drick mer mjölk och ät mindre frukt och grönsaker!

Kalles kaviar som innehåller socker? Och mackor som i vitt bröd? Inte nyttigt någonstans
Citera
2026-06-03, 09:20
Medlem
andan0s avatar
älskar arlas lantmjölk, så mycket godare en deras gröna mjölk som jag körde på förut.
Citera
2026-06-03, 09:20
Medlem
andan0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrienbroner
Kalles kaviar som innehåller socker? Och mackor som i vitt bröd? Inte nyttigt någonstans
socker ≠ onyttigt
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in