2019-06-09, 00:33
Medlem
Som någon annan skriver: ingenting går upp mot opastöriserad mjölk!
Citera
2019-06-09, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Klarade inte av klumparna i gammaldags lantmjölk. Testade dock inte att sila den.
Då blir du ju av med fettet. Skaka den en stund så blir det finfördelat.
Citera
2019-06-09, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AliciaicilA
Kan man köpa opastöriserad mjölk nånstans, utan tillsatser?
Hos en bonde. Ta med en kanna.
Citera
2019-06-09, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Som någon annan skriver: ingenting går upp mot opastöriserad mjölk!

Där är mer näring i opastöriserat & mer smak, samma med allt jf. past Vs opastöriserad tex oliver. Pastoriserad mjölk är inte sunt men opastiöriserad är. Det är därför det har varit förvirring om mjölk är sunt eller inte genom alla åren.
Citera
2019-06-09, 07:30
Medlem
JoeBidens avatar
Köper inte snacket om att något är mer naturligt och dylikt. Frågan är om man jämfört med homogeniserad mjölk, är den nyttigare? Jag tar höjd för att man på något vis lägger om sin kost proportionerligt för att ta rygg för de extra kalorierna/fettet som man får med sig i lantmjölken (de extra fettet är alltså inte en pro eller con i detta fall).
Citera
2019-06-09, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bamsemor777
Där är mer näring i opastöriserat & mer smak, samma med allt jf. past Vs opastöriserad tex oliver. Pastoriserad mjölk är inte sunt men opastiöriserad är. Det är därför det har varit förvirring om mjölk är sunt eller inte genom alla åren.

Jag delar din uppfattning.
Citera
2019-06-09, 14:58
Medlem
Ljungeldens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Köper inte snacket om att något är mer naturligt och dylikt. Frågan är om man jämfört med homogeniserad mjölk, är den nyttigare? Jag tar höjd för att man på något vis lägger om sin kost proportionerligt för att ta rygg för de extra kalorierna/fettet som man får med sig i lantmjölken (de extra fettet är alltså inte en pro eller con i detta fall).

Jag kan inte svara för andra, men jag har dragit ner en aning på kolhydrater och i stället börjat äta mer fet mat. Inte LCHF direkt, men en viss förändring är det.

Som med allt annat finns det alltid en massa åsikter om vad som är nyttigt och inte, men av det jag läst och hört så tycker jag att lantmjölk verkar bättre än den standardiserade mjölken.
Citera
2019-06-09, 19:57
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vet inte vad du menar med lantmjölk, är inte all mjölk lant? Men Åsens gammeldags mjölk där man får skaka den först för att grädden klumpar sig är bra. Dricker inte mjölk så ofta men till sås och pannkakor är den super.

Det finns mänsklig vegansk bröstmjölk som nog inte är så lantlig
Citera
2019-06-09, 20:12
Bannlyst
Jag föredrar lantmjölk / gammaldags, men hållbarheten är för kort när jag förbrukar så lite mjölk.
Citera
2019-06-09, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Det finns mänsklig vegansk bröstmjölk som nog inte är så lantlig
Hur fick du ihop det, om det är mänsklig kan den inte samtidigt vara vegansk? Men nog kan den ändå vara lantlig!
Citera
2019-06-09, 20:42
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag saknar min barndoms mjölk.
Togs direkt från kylen efter mjölkningen.
Fi ns inget som går upp mot det. Trots att fetthalten var högre och utan att den var pastiroserad.
Jag saknar det gamla enkla livet där man jobbade åt och levde.
Idag zkall allt pastisorereras och folk skall gå till gym efter jobbet i stället för att jobb i skogen.

Du menar den man köpte i sk lös vikt hos LMC?

Som man hällde ut på ett fat/skål och kunde skumma av grädden.

Gud vad tjock man blev(bi effekt).

Den saknar jag också. Minns att mormor efter att ha skummat av grädden la lite mjölk på ett fat med plast över och på så sätt fick filmjölk. Svunna tidr.

Vad får man för skatten idag?

M
Citera
2019-06-09, 21:35
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur fick du ihop det, om det är mänsklig kan den inte samtidigt vara vegansk? Men nog kan den ändå vara lantlig!

Vad tror du mjölkas ?

Sen är det väl inte så mycket affärer på landet precis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in