2019-06-08, 21:25
Medlem
Ljungeldens avatar
Har de senaste månaderna börjat köpa (ekologisk) lantmjölk i stället för vanlig standardiserad mjölk. Delvis tycker jag att den smakar mycket godare än standardiserad mjölk, men den känns även nyttigare och mer naturlig.

Är det fler än jag som föredrar den så kallade lantmjölken, och brukar den finnas i mindre mataffärer? Själv handlar jag nästan alltid på Ica Maxi och där finns alltid ett litet utbud av gammaldags mjölk.
Citera
2019-06-08, 21:58
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Åsens Lantmjölk är riktigt god, föredrar den gröna. När det gäller Arla och sånt föredrar jag ofta röd mjölk, gillar den fylliga, riktiga mjölken.

Men åsens gröna är nog min absoluta favorit.
Citera
2019-06-08, 22:09
Medlem
Jag saknar min barndoms mjölk.
Togs direkt från kylen efter mjölkningen.
Fi ns inget som går upp mot det. Trots att fetthalten var högre och utan att den var pastiroserad.
Jag saknar det gamla enkla livet där man jobbade åt och levde.
Idag zkall allt pastisorereras och folk skall gå till gym efter jobbet i stället för att jobb i skogen.
Citera
2019-06-08, 22:13
Medlem
Vet inte vad du menar med lantmjölk, är inte all mjölk lant? Men Åsens gammeldags mjölk där man får skaka den först för att grädden klumpar sig är bra. Dricker inte mjölk så ofta men till sås och pannkakor är den super.
Citera
2019-06-08, 22:56
Medlem
GeMigMers avatar
Dricker bara arla gammaldags nyttigt som fan ett paket om dagen sen ett par mackor med smör, ost, ägg och kaviar där snackar vi nyttig frukost ibland kör jag leverpastej med gurka istället när jag inte orkar krångla med så mycket pålägg. Drick mer mjölk och ät mindre frukt och grönsaker!
Citera
2019-06-08, 22:57
Medlem
1000001s avatar
Jag föredrar också Lantmjölk! Arlas egna är riktigt god, får ta och pröva Åsens som också verkar populär!
Citera
2019-06-08, 23:10
Medlem
Ljungeldens avatar
Kul att se att fler Flashbackare uppskattar fin och god lantmjök Den kostar väl några kronor mer än "vanlig" mjölk, så den säljer kanske inte lika bra som de andra varianterna.

Citat:
Ursprungligen postat av anotherpieceofmeat
Åsens Lantmjölk är riktigt god, föredrar den gröna. När det gäller Arla och sånt föredrar jag ofta röd mjölk, gillar den fylliga, riktiga mjölken.

Men åsens gröna är nog min absoluta favorit.

Åsens, är det Skånemejerier eller? Jo, Arlas lantmjölk är faktiskt riktigt god. Perfekt till havregrynsgröt och liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vet inte vad du menar med lantmjölk, är inte all mjölk lant? Men Åsens gammeldags mjölk där man får skaka den först för att grädden klumpar sig är bra. Dricker inte mjölk så ofta men till sås och pannkakor är den super.

Nej, den mesta mjölken du hittar i vanliga butiker är standardiserad (standardmjölk ligger på 3 %, mellanmjölk på 1.5 %, osv) och homogeniserad (alltså att fettet sönderdelas och sprids ut i mjölken). Lantmjölken är ett mer naturligt alternativ på så sätt.
Citera
2019-06-08, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungelden
Nej, den mesta mjölken du hittar i vanliga butiker är standardiserad (standardmjölk ligger på 3 %, mellanmjölk på 1.5 %, osv) och homogeniserad (alltså att fettet sönderdelas och sprids ut i mjölken). Lantmjölken är ett mer naturligt alternativ på så sätt.
Den jag menar har varierad fettmängd, men är mellan 3,7 - 4,3 %.

https://www.skanemejerier.se/sortiment/mjolk/gammeldags-mjolk/
Citera
2019-06-08, 23:33
Medlem
AliciaicilAs avatar
Kan man köpa opastöriserad mjölk nånstans, utan tillsatser?
Citera
2019-06-08, 23:38
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungelden
Åsens, är det Skånemejerier eller

Yes
Citera
2019-06-08, 23:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliciaicilA
Kan man köpa opastöriserad mjölk nånstans, utan tillsatser?

Kolla med en mjölkbonde. Det brukar gå.
Citera
2019-06-09, 00:17
Medlem
VincentLels avatar
Klarade inte av klumparna i gammaldags lantmjölk. Testade dock inte att sila den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in