2023-01-30, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Inga problem!

När/hur ber jag om att få strafföreläggande?
Vid förhandligen jag kallas till eller tidigare?
Citera
2023-01-30, 14:07
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWeeds
När/hur ber jag om att få strafföreläggande?
Vid förhandligen jag kallas till eller tidigare?
Kontakta åklagaren och fråga om det är en möjlighet.

Skulle gissa på att åklagaren kommer erbjuda det självmant då pissemål inte är åklagarnas favoritsaker att ta upp i rätten, men man vet ju aldrig.
Citera
2023-01-30, 14:58
Medlem
Citat:
Kontakta åklagaren och fråga om det är en möjlighet.

Skulle gissa på att åklagaren kommer erbjuda det självmant då pissemål inte är åklagarnas favoritsaker att ta upp i rätten, men man vet ju aldrig.

Och vilken åklagare det rör sig om får jag reda på i kallelsen?
Citera
2023-01-30, 15:51
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Och vilken åklagare det rör sig om får jag reda på i kallelsen?
Till förhandling, menar du? Nej, det borde du få reda på tidigare. Det kan dock hända att det inte finns någon åklagare på fallet än - såg att det var bara några få dagar sen du "åkte dit." Vid såna här milda brott så brukar det vara polisen som sköter förundersökningen, och åklagaren bara kopplas in vid ett senare skede. Men du kan ringa polisen och fråga hur situationen ser ut.
Citera
2023-01-30, 16:02
Medlem
Citat:
Till förhandling, menar du? Nej, det borde du få reda på tidigare. Det kan dock hända att det inte finns någon åklagare på fallet än - såg att det var bara några få dagar sen du "åkte dit." Vid såna här milda brott så brukar det vara polisen som sköter förundersökningen, och åklagaren bara kopplas in vid ett senare skede. Men du kan ringa polisen och fråga hur situationen ser ut.

Tusen tack för ditt svar igen. Ångestnivån är påtaglig idag…
Jag ringde men det fanns ingen på plats som kunde svara. Ringer dem i morgon igen.
Citera
2023-01-30, 16:06
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Tusen tack för ditt svar igen. Ångestnivån är påtaglig idag…
Jag ringde men det fanns ingen på plats som kunde svara. Ringer dem i morgon igen.
Inga problem.

Förstår att det är stressigt. Du behöver dock inte oroa dig, sånt här är rutinärenden för myndigheterna och de brukar bara vara glada att få köra på ett strafföreläggande istället för att dra en sån småsak till rättegång.
Citera
2023-02-09, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRealEggster
Hej,
Fick husis efter en överdos och dom hittade allt jag hade. Ca 100g amfetamin, 300 imovane, 100 benzo, 100 lyrica. Allt är för personligt bruk, jag brukar alltid köpa bulk för att få ner priserna. Hade inga kontanter hemma.

Jag är inte dömd sen tidigare.

Jag väntar fortfarande på första förhöret och osv, inte hört något på 3 mån alls. Hade det inte varit för att tjejen var hemma när dom kom förbi så hade jag inte vetot om att dom hade raidat.

Vad för straff får jag?

Min andra fråga är om det är vanligt att dom begär konto utdrag och går igenom mina transaktioner?

Ja det är vanligt att kolla kontoutdrag om din misstänker försäljning av narkotika, du kommer nog få fängelse, 6 månader till ett år skulle jag gissa tyvärr. Har du otur är det grovt narkotikabrott och då pratar vi 2 år i fängelse men tror inte du får så lång tid
Citera
2023-02-09, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogstedt90
Hej!
Straffet för ringa narkotikabrott är högst 6 månader i fängelse. Är nyfiken.
Har någon någonsin fått fängelse för ringa narkotika?
Eller stämmer det att de la in det i straffskalan för att polisen ska få det lättare att ta urin/blodprover?
Vet en som fick 35 st ringa samtidigt men han fick skyddstillsyn.

Ja finns folk som fått det, t ex om dom inte betalar böterna gör dom immuna för straff då boten stryks efter 5 år, så kan rätten omvandla till 2-3 månader i kåken istället
Om dom har massa ringa nark som de inte betalar
Citera
2023-02-09, 22:18
Medlem
Jag fick en polisanmälan för snatteri på 300 kr. Jag har begått snatteri i samma butik tidigare vid andra 10 tillfällen för totalt 2500 kr. Jag vet inte om de fick reda på de andra gångerna men vad skulle vara straff om jag får ett straff för det värsta scenariot? Jag är en 21-årig student utan tidigare domar
Citera
2023-02-09, 23:43
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franzino
Jag fick en polisanmälan för snatteri på 300 kr. Jag har begått snatteri i samma butik tidigare vid andra 10 tillfällen för totalt 2500 kr. Jag vet inte om de fick reda på de andra gångerna men vad skulle vara straff om jag får ett straff för det värsta scenariot? Jag är en 21-årig student utan tidigare domar

Om de kommer på dig för att ha tagit alla varorna till ett värde av 2500 kr, så är brottet inte ringa längre. Då har du fängelse i högst 2 år att vänta dig.

Du får hoppas på att du "bara" blir dömd för varan som kostade 300 kr. Då blir det bara böter.
Citera
2023-02-10, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Om de kommer på dig för att ha tagit alla varorna till ett värde av 2500 kr, så är brottet inte ringa längre. Då har du fängelse i högst 2 år att vänta dig.

Du får hoppas på att du "bara" blir dömd för varan som kostade 300 kr. Då blir det bara böter.

Men går det att få villkorlig dom istället för fängelse?
Citera
2023-02-10, 01:11
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franzino
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide

Låter snarare som upprepade fall av ringa stöld, om det inte handlar om organiserad stöldverksamhet eller liknande.

Om du snattat tio gånger tidigare och du inte blivit polisanmäld förrän nu så vet de knappast om de tidigare gångerna. Bara att hålla tyst om dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in