Citat:
Ursprungligen postat av
MrWeeds
Jag blev tagen för att ha urinerat på allmän plats i Lördags. Blev så förbannad så jag vägrade ta boten på plats varför jag kommer att kallas till tinget. Har tre frågor egentligen
1) kommer det här synas på mig om man kollar typ MrKoll och liknande? Vilka andra konsekvenser kan den här pricken i belastningsregistret medföra?
2) kan jag på något sätt acceptera boten i efterhand och på så vis slippa dra det genom tingsrätten? (Edit:Googlat mig fram till att det inte är möjligt…)
3) kommer jag att få betala för rättegångskostnader och hur mycket rör det sig om isf?
1) Ja. Inga andra konsekvenser rent juridiskt, men man vet aldrig hur framtida arbetsgivare och liknande kan reagera.
2) Du kan be åklagaren om ett strafföreläggande. Är han okej med det så kommer du åka på dagsböter, men du slipper rättegång.
3) Nej, man betalar endast begränsade rättegångskostnader i brottmål. Du kommer få betala för din advokat om du anlitar en och skulle förlora (du kommer inte få en offentlig försvarare för ett sånt här mål om du inte är under 18, så din inkomst kommer inte göra någon skillnad). Eftersom det inte finns någon målsägare så kan du inte åka på kostnader för målsägarbiträde(n) heller.