2023-02-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
bland annat det att Joe Biden uttryckligen sa att Nordstream 2 skulle elimineras permanent om Ryssland gick in i Ukraina.
Jag tror säkert att det inte är främmande för USA att spränga gasledningar men jag är tveksam till att de annonserar det i förväg.

Kan lika gärna vara Putin som fick idén då. "Ha nu kommer alla dårar att tro det var USA" eller något.
Citera
2023-02-08, 23:01
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Det är däremot lätt att se vilka som gynnas av att Europa inte längre kunde lockas av billig rysk naturgas.

Och det är precis att du ska låta dig luras på just det sättet, som är strategin för denna ryska maskerovska.

Citat:
Jag vet faktiskt inte om följderna skulle bli så svåra för USA om de blev påkomna, vad skulle EU göra, förklara krig?

Du kan inte föreställa dig följderna, alltså kan de inte bli så allvarliga. Seriöst? Det där tror du inte ens på själv. En fientlig handling från USAs sida riktad mot EU och framförallt Tyskland. Ja, det kan tveklöst få oförutsägbara oanade konsekvenser.

Citat:
Sen skulle ändå Amerikanska regeringen alltid kunna neka och hävda att det var en gruppering inom militären som gjort detta på eget bevåg utan godkännande från högre ort.

Det där tror du inte ens på själv. Det skulle krävas förräderi av flera hela stridsenheter i form av fartyg, ubåtar och troligen även flyg. Vilka oskyldiga människor menar du att USA skulle hänga ut och fängsla för ett sådant tilltag? Eller skulle de säga att det var en okänd sådan grupp inom militären? Ursäkta att jag undrar, men, det är inte så att du råkar ha en foliehatt på huvudet?
Citera
2023-02-08, 23:03
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ja, att det ligger en konspiration bakom sprängningen av Nordstream är nog otvivelaktigt då det knappast planerats och utförts av en ensam extremt kapabel sabotör.

Gällande det att tre av fyra ledningar sprängdes så känns det mer troligt att något hindrade utplacerandet av sprängämnen på den sista pipelinen. Dessutom var det en av Nordstream 2-ledningarna som Tyskland efter krigsutbrottet ändå lovat aldrig skulle skruvas på. Därför hade N2 lägre prio. I och med sprängningen förlorade Ryssland ändå hoppet om att kunna använda gasen som ett ekonomiskt påtryckningsmedel mot Europa. Det är däremot lätt att se vilka som gynnas av att Europa inte längre kunde lockas av billig rysk naturgas.

Jag vet faktiskt inte om följderna skulle bli så svåra för USA om de blev påkomna, vad skulle EU göra, förklara krig? Flera EU-länder har ju sedan tidigare också varit negativt inställda till Nordstream. Sen skulle ändå Amerikanska regeringen alltid kunna neka och hävda att det var en gruppering inom militären som gjort detta på eget bevåg utan godkännande från högre ort.

Att just ena NS2 ledningen sparades tyder enligt mig på att Ryssland utförde aktionen. Hoppet var att tvinga Tyskland på knä och få dem att öppna NS2, det hade lett till en gigantisk spricka mellan Tyskland och övriga Europa och USA. Rysslands underskattning av vad marknadskrafterna kan åstadkomma (de flesta trodde på en betydligt större kris) och en mild och blåsig vintern gjorde att Rysslands plan gick åt helvete.
Citera
2023-02-08, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Denna attack på Europeisk industriell infrastruktur planerades redan under hösten 2021.
En seriös journalist som avslöjade krigsbrott i Vietnam, som har kontakter inom det militära är trovärdig.

Om inte dåren i vita huset byts ut i nästa val så riskerar vi ett kärnvapenkrig med Ryssland.
Biden har varit central i planeringen för denna krigshandlingen.
Svenska regeringen har försatt vårt land i en svår sits när man ger sitt fulla stöd åt en dödfödd kamp mot Ryssland.
Blir vi utan medlemskap i Nato så står vi med byxorna nerdragna eftersom våra politiker har gett sig ut på tunn is, det är därför Uffe och Co är så desperata.

Men varför skulle vi vilja vara med i Nato med Usa i spetsen som tydligen saboterar Europeiska länder med rena krigshandlingar, och annan påverkan?
Man saboterar sin "allierades" industri medvetet.

Sverige skulle suttit still i båten, men våra politiker rycktes med i ett fult spel, nu när Ukraina förlorar kriget så står vi på tur.
Med all rätt.
Sparka ut jänkarna ur Europa en gång för alla säger jag bara.

Idioter i tråden påstår alltså fortfarande att Putin sprängde sin egna pipeline
De enda som påstår något med säkerhet, och dessutom har mage att kalla det "fakta" är de som hävdar att USA sprängde den.

Det säger väl ändå allt om dessa personer.
Citera
2023-02-08, 23:06
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Problemet, eller snarare misstaget, som du och många andra gör, är att tro att det måste finnas en för oss logisk förklaring till varför Ryssland, eller snarare Putin, gjorde detta. Men Putin tänker inte som du och jag, och det som är logiskt för oss är inte nödvändigtvis logiskt för honom, eller tvärtom.

Det finns alltid en logisk förklaring.

I detta fall är förklaringen att USA gjorde sig av med konkurrensen och kan nu sälja gas för fyra gånger högre pris än Putin.

Att Putin är en galen idiot är det väl knappast någon som tror på. Ondskefull och hänsynsfull javisst.
Idiot? Inte en chans.
Citera
2023-02-08, 23:07
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Jag tror säkert att det inte är främmande för USA att spränga gasledningar men jag är tveksam till att de annonserar det i förväg.

Kan lika gärna vara Putin som fick idén då. "Ha nu kommer alla dårar att tro det var USA" eller något.

Ja du, varken du eller jag kan veta säkert, (jag förutsätter att du likväl som jag inte var inblandad på något sätt i det hela) men hela affären är så snurrig att jag mycket väl förstår att andra tror att det förekommer bluffar, dubbelbluffar och trippelbluffar, jag väljer dock att tro att Biden talade sanning.
Citera
2023-02-08, 23:08
Medlem
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
De enda som påstår något med säkerhet, och dessutom har mage att kalla det "fakta" är de som hävdar att USA sprängde den.

Det säger väl ändå allt om dessa personer.
Journalisten har väl visat sig vara seriös med flera avslöjande på sitt cv.
Så det är ingen nobody som kläcker ur sig detta.
Men alla med huvudet på skaft förstod att det med största sannolikhet var Usa med allierade som låg bakom sabotaget.
Alla som försöker dementera, har lägst trovärdighet.
Citera
2023-02-08, 23:09
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nils9
https://www.reddit.com/r/N_N_N/comments/10wx9uu/how_america_took_out_the_nord_stream_pipeline/
länk i reddit

en känd amerikanska journalist med källor i amerikanska militären kommer nu med nya uppgifter om Nordstream bombningarna.

Hans källor säger att det var
amerikanska dykare som ska ha placerat bomber på gasledningarna sommaren 2022 i Natos BALTOPS övning i Östersjön, sverige medverkade också i den övningen!
detotationen utlöstes sedan med trådlös boj, som släpptes ner av norska försvarsmakten P8 flygplan!
Jake Sullivan, Bidens närmast man är inblandad i planeringen

Detta är värre än Watergate!

vad händer nu? att norge är inblandat kan man förstå, för norge tjänar nu miljarder på gasaffärer till europa, istället för ryssarnas gas.

Usa och Norge har föklarat krig mot Eu.
Låter för "bra" för att vara sant men har inte alltför höga tankar om Norge så helt förvånad skulle jag inte bli. Vilken grej det vore. EU mot Norge med Sverige i spetsen? Surrealistiskt.
Citera
2023-02-08, 23:11
Medlem
ConnyKuKHuvuds avatar
Men det förstår väl vem som helst att det var USA. De sa det ju för fan offentligt att de skulle göra det. Ändå har folk svårt att lista ut detta. Bisarrt.
Citera
2023-02-08, 23:12
Medlem
Kan ju finnas en massa anledningar till varför Putin vill klippa ledningen.

1. Visa att man kan utföra attacker men inte för grovt så det esklarerar konflikten.

2. Driva upp gaspriserna

3. Eskalera lagom mycket för att minska risken att någon högt upp enkelt ska kunna göra sig av med honom och snabbt bli bundis med väst och tjäna pengar igen.

Tror nog att amerikanarna har stenkoll på vad som hänt i alla fall. Hersh har ju gaggat en del senaste åren om allt möjligt och det fråntar inte andra verk han ligger bakom.

I fallet kemiska stridsmedel i Syrien tyder det mesta att han har totalt fel men inte heller att Assad beordrade använingen till exempel. Enligt honom var det en false flag av CIA i samarbete med Putin och Assad för att underminera Obama

Han har inte åldrats väl.
Citera
2023-02-08, 23:13
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Och det är precis att du ska låta dig luras på just det sättet, som är strategin för denna ryska maskerovska.
Nu tänker du ju inte logiskt utan utgår ifrån att Ryssland är skyldigt till allt negativt som händer bara för att det är Ryssland. Det har ju läckt ut att fler och fler "höjdare" nu betvivlar att det är Ryssland som ligger bakom sprängningarna, har du missat det?

Citat:
Du kan inte föreställa dig följderna, alltså kan de inte bli så allvarliga. Seriöst? Det där tror du inte ens på själv. En fientlig handling från USAs sida riktad mot EU och framförallt Tyskland. Ja, det kan tveklöst få oförutsägbara oanade konsekvenser.
Som? Du är väldigt naiv om du tror att EU-ledarna inte vet att USA kan genomföra operationer som slår mot Europeiska intressen OM det är i USA:s intresse.
Citat:
Det där tror du inte ens på själv. Det skulle krävas förräderi av flera hela stridsenheter i form av fartyg, ubåtar och troligen även flyg. Vilka oskyldiga människor menar du att USA skulle hänga ut och fängsla för ett sådant tilltag? Eller skulle de säga att det var en okänd sådan grupp inom militären? Ursäkta att jag undrar, men, det är inte så att du råkar ha en foliehatt på huvudet?
Det här handlar om en liten grupp dykare, det är inte hela USA:s militär som är inkopplad
Citera
2023-02-08, 23:15
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Du försöker misskreditera en av världens mest kända Journalister, med en "one liner"...

Seymour Myron "Sy" Hersh (born April 8, 1937) is an American investigative journalist and political writer.

Hersh first gained recognition in 1969 for exposing the My Lai Massacre and its cover-up during the Vietnam War, for which he received the 1970 Pulitzer Prize for International Reporting. During the 1970s, Hersh covered the Watergate scandal for The New York Times and revealed the clandestine bombing of Cambodia. In 2004, he reported on the U.S. military's mistreatment of detainees at Abu Ghraib prison. He has also won two National Magazine Awards and five George Polk Awards. In 2004, he received the George Orwell Award.[6]
https://en.wikipedia.org/wiki/Seymour_Hersh
OT men det där med Watergate finns det andra teorier om än som kom fram då. Nixon ska inte alls ha varit så hemsk som det sades, han blev bortdribblad och orättvist beskriven enligt vad jag har hört och lärt mig i seriösa historieprogram som sänts för inte så längesedan. Hur sant kan man kanske ifrågasätta men onekligen intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in