2023-02-08, 22:18
Medlem
Nordsteam borde aldrig ha byggts. Det var många som varnade för säkerhetsproblemen (Mikael Odenberg var en av dem) men regeringen Reinfeldt hade gått på myten om "historiens slut" och såg bara billig energi för sina ögon.
Citera
2023-02-08, 22:22
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Förklara för mig vad Ryssland tjänar på att bomba sin egen bizniz? Förklara som att jag vore en idiot tack!
Den ryska propagandan körde ett tag hårt på att Europa skulle frysa den här vintern. Utan rysk gas skulle köldslagna och nyfattiga tyskar och andra vilja ha fred och sluta stödja Ukraina. Nu vet vi inte om Kreml verkligen trodde på detta själva eller om det bara var copium för ryssrunkare och den egna befolkningen.

Tillägg: att ryssarna skulle bomba istället för bara strypa förklaras med att de inte behövde ta ansvar för att gasen slutade levereras.
Senast redigerad av Laszlo Kovacs 2023-02-08 kl. 22:29.
Citera
2023-02-08, 22:23
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Varför inte bara stänga kranarna på sin sida om man vill föra fram ett sådant budskap?

Det gjorde man.

Problemet, eller snarare misstaget, som du och många andra gör, är att tro att det måste finnas en för oss logisk förklaring till varför Ryssland, eller snarare Putin, gjorde detta. Men Putin tänker inte som du och jag, och det som är logiskt för oss är inte nödvändigtvis logiskt för honom, eller tvärtom.

För att förstå varför Putin gjorde detta, måste du börja tänka som Putin. Jag förklarade i ett tidigare inlägg alldeles nyss lite övergripande om hur han skulle kunna tänkas ha resonerat.

Så här, kort uttryckt,

Vinsten för USA och Norge, begränsat ekonomisk - risken för USA och Norge, närmast obegränsad och oförutsägbar.

Risken för Ryssland av Putin betraktad som obefintlig givet läget - vinsten för Ryssland av Putin betraktad som omfattande psykologisk krigföring för att hindra/begränsa Tysklands biståndsvilja gentemot Ukraina.
Citera
2023-02-08, 22:26
Medlem
Känns som det var gubbens sista prime time innan graven. Han är så övertygad så han hittar på källor.
Citera
2023-02-08, 22:27
Medlem
Tanuss avatar
Cui bono?

Equinor, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Equinor
, norskt gasbolag öppnar gasledning till Europa 1 oktober.
https://www.euronews.com/2022/09/27/baltic-pipe-norway-poland-gas-pipeline-opens-in-key-move-to-cut-dependency-on-russia

Equinor är gamla Norsk Hydro, dvs bolaget som tillverkade tungt vatten i Rjukanverken i Vemork. Bröderna Wallenberg försåg Nazi-Tyskland med material till kärnvapenprogrammet, tillverkning i Rjukan och vid Hångstaforsarna i Ljungaverk.
Där finns några som har ekonomisk vinning av stopp i NS 1 & 2.
Senast redigerad av Tanus 2023-02-08 kl. 22:31.
Citera
2023-02-08, 22:31
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det gjorde man.

Problemet, eller snarare misstaget, som du och många andra gör, är att tro att det måste finnas en för oss logisk förklaring till varför Ryssland, eller snarare Putin, gjorde detta. Men Putin tänker inte som du och jag, och det som är logiskt för oss är inte nödvändigtvis logiskt för honom, eller tvärtom.

För att förstå varför Putin gjorde detta, måste du börja tänka som Putin. Jag förklarade i ett tidigare inlägg alldeles nyss lite övergripande om hur han skulle kunna tänkas ha resonerat.

Så här, kort uttryckt,

Vinsten för USA och Norge, begränsat ekonomisk - risken för USA och Norge, närmast obegränsad och oförutsägbar.

Risken för Ryssland av Putin betraktad som obefintlig givet läget - vinsten för Ryssland av Putin betraktad som omfattande psykologisk krigföring för att hindra/begränsa Tysklands biståndsvilja gentemot Ukraina.

Jag förstår hur du resonerar, men jag personligen tror inte på det, av en rad olika orsaker, bland annat det att Joe Biden uttryckligen sa att Nordstream 2 skulle elimineras permanent om Ryssland gick in i Ukraina.

Visst, att Putin tycks verka efter en annan sorts logik än de flesta andra, men att han skulle låta spränga ledningarna? Nej, jag ser inte att han vinner mer än vad han förlorar på det.
Citera
2023-02-08, 22:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Känns som det var gubbens sista prime time innan graven. Han är så övertygad så han hittar på källor.
Hittar på lär han inte göra, däremot är möjligt att han blivit lurad.

Han verkar inte riktigt påläst:
Citat:
Sweden had applied for membership into NATO, and had demonstrated its great skill in managing its underwater sound and magnetic sensor systems that successfully tracked Russian submarines that would occasionally show up in remote waters of the Swedish archipelago and be forced to the surface.
Citera
2023-02-08, 22:42
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jag förstår hur du resonerar, men jag personligen tror inte på det, av en rad olika orsaker, bland annat det att Joe Biden uttryckligen sa att Nordstream 2 skulle elimineras permanent om Ryssland gick in i Ukraina.

Nämen oj då, en politiker har sagt något, då måste det vara sant
Nu var det inte riktigt vad du påstår, som Biden sa, men visst, han sa "There will be no longer a Nordstream 2, we will bring an end to it". Exakt vad det betyder kan man orda om i evighet.

Men eftersom han redan har sagt detta, offentligt. Varför skulle han då nu förneka det?
Dessutom så sa han ovanstående i en presskonferens tillsammans med Tysklands Olof Schultz, som inte hade något att invända, så om USA gjort det, eller varit delaktiga, så lär Tyskland ha varit det också.

Det vi också kan notera, är att Nordstream 2 finns fortfarande. Det blev ingen "end to it", så det stämmer inte med vad Biden sa. Om USA hade genomfört operationen. Då hade alla fyra pipelines flugit i luften. Och Biden hade triumferande sagt - I told you so!

Citat:
Visst, att Putin tycks verka efter en annan sorts logik än de flesta andra, men att han skulle låta spränga ledningarna? Nej, jag ser inte att han vinner mer än vad han förlorar på det.

Vad ser du att han vinner på det, och vad ser du att han förlorar på det?
Citera
2023-02-08, 22:49
Medlem
StormuftinMagdas avatar
Denna attack på Europeisk industriell infrastruktur planerades redan under hösten 2021.
En seriös journalist som avslöjade krigsbrott i Vietnam, som har kontakter inom det militära är trovärdig.

Om inte dåren i vita huset byts ut i nästa val så riskerar vi ett kärnvapenkrig med Ryssland.
Biden har varit central i planeringen för denna krigshandlingen.
Svenska regeringen har försatt vårt land i en svår sits när man ger sitt fulla stöd åt en dödfödd kamp mot Ryssland.
Blir vi utan medlemskap i Nato så står vi med byxorna nerdragna eftersom våra politiker har gett sig ut på tunn is, det är därför Uffe och Co är så desperata.

Men varför skulle vi vilja vara med i Nato med Usa i spetsen som tydligen saboterar Europeiska länder med rena krigshandlingar, och annan påverkan?
Man saboterar sin "allierades" industri medvetet.

Sverige skulle suttit still i båten, men våra politiker rycktes med i ett fult spel, nu när Ukraina förlorar kriget så står vi på tur.
Med all rätt.
Sparka ut jänkarna ur Europa en gång för alla säger jag bara.

Idioter i tråden påstår alltså fortfarande att Putin sprängde sin egna pipeline
Citera
2023-02-08, 22:52
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ur betraktningsvinkeln att ordet konspirationsteori ofta används pejorativt om foliehattar så instämmer jag i att ordvalet kanske inte är det bästa, men å andra sidan så är det väl i ordets verkliga betydelse exakt en konspirationsteori. En hypotes om vilka som konspirerat och genomfört detta dåd. Sedan kan det mycket väl vara så att hypotesen i detta fall bygger på information från pålitliga källor, men det är ju svårt för oss att veta säkert.

Det som talar för att det ändå skulle vara Ryssland, är att bara tre av fyra pipelines sprängdes. Man satte alltså inte stopp för den Ryska exporten, och till följd av kriget och sanktioner så var den redan kraftigt begränsad, och Ryssland själva stängde ju av den under en period för att pressa Tyskland och Europa. Så det kan mycket väl vara så att en smått galen Putin tyckte att det var värt det att spränga tre av de fyra pipelines.

Så jag håller det inte för otroligt att det var Ryssland.

Samtidigt så skulle det vara en extremt riskfylld operation för USA och Norge att genomföra. Det vore en direkt fientligt handling gentemot en allierad, Tyskland, och i förlängningen många länder i Europa, såväl NATO-länder som andra. Det skulle kunna få enorma politiska konsekvenser för USA, och Norge, om det blev känt att de sprängt Nordstream.

Så jag måste säga att jag håller det ändå för högst otroligt att USA/Norge skulle genomfört detta. Vinsten för dem står inte i relation till risken, helt enkelt.
Ja, att det ligger en konspiration bakom sprängningen av Nordstream är nog otvivelaktigt då det knappast planerats och utförts av en ensam extremt kapabel sabotör.

Gällande det att tre av fyra ledningar sprängdes så känns det mer troligt att något hindrade utplacerandet av sprängämnen på den sista pipelinen. Dessutom var det en av Nordstream 2-ledningarna som Tyskland efter krigsutbrottet ändå lovat aldrig skulle skruvas på. Därför hade N2 lägre prio. I och med sprängningen förlorade Ryssland ändå hoppet om att kunna använda gasen som ett ekonomiskt påtryckningsmedel mot Europa. Det är däremot lätt att se vilka som gynnas av att Europa inte längre kunde lockas av billig rysk naturgas.

Jag vet faktiskt inte om följderna skulle bli så svåra för USA om de blev påkomna, vad skulle EU göra, förklara krig? Flera EU-länder har ju sedan tidigare också varit negativt inställda till Nordstream. Sen skulle ändå Amerikanska regeringen alltid kunna neka och hävda att det var en gruppering inom militären som gjort detta på eget bevåg utan godkännande från högre ort.
Citera
2023-02-08, 22:56
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Vad ser du att han vinner på det, och vad ser du att han förlorar på det?

Det han förlorar på det är i alla fall solklart: Det kommer aldrig mer, eller åtminstone svårligen, strömma någon fossilgas i de sprängda ledningarna, låt säga att Putin hoppas på att i framtiden kunna normalisera relationerna med väst och fortsätta sälja gas, då kommer han måsta låta lägga tre nya rör á åtskilliga miljarder.

Det han eventuellt tror sig vinna är kanske att Tyskland på sikt kommer vilja verka för ett fredsavtal som är till Rysslands favör, så att ryssarna kan börja sälja gas till tyskarna via ledningar som redan finns i Ukraina. Det är långsökt, men möjligt. Om jag minns rätt var Nordstream ett sätt att beröva Ukraina möjligheten att påverka genom att gasledningarna till Väst passerade dem.
Citera
2023-02-08, 22:59
Medlem
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Ja, att det ligger en konspiration bakom sprängningen av Nordstream är nog otvivelaktigt då det knappast planerats och utförts av en ensam extremt kapabel sabotör.

Gällande det att tre av fyra ledningar sprängdes så känns det mer troligt att något hindrade utplacerandet av sprängämnen på den sista pipelinen. Dessutom var det en av Nordstream 2-ledningarna som Tyskland efter krigsutbrottet ändå lovat aldrig skulle skruvas på. Därför hade N2 lägre prio. I och med sprängningen förlorade Ryssland ändå hoppet om att kunna använda gasen som ett ekonomiskt påtryckningsmedel mot Europa. Det är däremot lätt att se vilka som gynnas av att Europa inte längre kunde lockas av billig rysk naturgas.

Jag vet faktiskt inte om följderna skulle bli så svåra för USA om de blev påkomna, vad skulle EU göra, förklara krig? Flera EU-länder har ju sedan tidigare också varit negativt inställda till Nordstream. Sen skulle ändå Amerikanska regeringen alltid kunna neka och hävda att det var en gruppering inom militären som gjort detta på eget bevåg utan godkännande från högre ort.
Attacken planerades INNAN krigsutbrottet i Ukraina, tilltänkt som provokation mot Ryssland för att starta kriget.
Biden och hans kabinett som planerade sabotaget kan få stå till svars om en Republikansk regering vinner valet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in