2023-02-08, 19:25
Medlem
Är det någon som känner till om det fanns någon koppling mellan Stig E och Klara-Lidingö FBU och/ eller
EAP?

https://utsikterinsikter.blogg.se/2018/may/finns-svaret-pa-mordgatan-i-taby.html
Citera
2023-02-08, 19:34
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
För min del är det ganska oväsentligt gällande om han stod upp eller på knä.
Jag är mer intresserad av tider och var han har befunnit sig.

Nästa stycke är vi nog inte riktigt överens om

Är det något specifikt du tänker på?

Instämmer. Gällande tider så är det svårt, då vi nästan är nere på sekunder. En stor osäkerhet utifrån vittnens uppfattningar. Tidsangivelser från olika system (bankomater, LAC, och utstämplings-ur) där ingen klocka går helt rätt.

Gällande tidsintervallet så är det inget specifikt jag tänker på utan vill nog mena att det mesta av det SE säger kan stämma. Det är det jag landar i när jag läst materialet.

Och, ska tilläggas: Lars Larsson & Thomas Petterssons böcker. Den senares svar på frågor tillika Mattias Göranssons inlägg. Krister Petersson framläggning. Samt alla kommentarer, svar och teorier här.
Senast redigerad av MOPspanaren 2023-02-08 kl. 19:41.
Citera
2023-02-08, 19:43
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Men inget tyder på att han såg LJ från mordplatsen?

Däremot syns en keps och en handledsväska röra sig i riktning därifrån, efter skotten.

Skandiamannens försvarstal som vittne placerar honom inte sällan i hasorna på GM.

Han gick bakom paret Palme. Han befann sig nära Lisbet. Han såg LJ. Han sprang på Tunnelgatan.

Han blev till och med förväxlad med mördaren. Sicken osis!

I en version sprang han till och med så långt som till Kungsgatan, men denna reviderades?

Besvärande omständigheter för honom, tveklöst ;-)
Citera
2023-02-08, 20:00
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som känner till om det fanns någon koppling mellan Stig E och Klara-Lidingö FBU och/ eller
EAP?

https://utsikterinsikter.blogg.se/2018/may/finns-svaret-pa-mordgatan-i-taby.html

Jag efterlyser också mer information om detta. Vem var kollegan X på Skandia?
Citera
2023-02-08, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Jag efterlyser också mer information om detta. Vem var kollegan X på Skandia?

Jag frågade förut i den stora Palmemordstråden och fick följande svar,

X: Lennart t*rnqv*ST har avhandlats tidigare i tråden. Han jobbade på Thule, och bör då ha jobbat med SE. När företaget hette Skandia så hade han slutat där.
Citera
2023-02-08, 20:13
Medlem
quggels avatar
Finns material som SE producerade i egenskap av grafiker? Så man kan jämföra med det som producerades av exempelvis EAP under samma tidsperiod?

Han jobbade ju länge på Skandia. Borde rimligen finnas material som han tagit fram. Han arbetade t.ex. med något för Valmet, väl?

Har googlat och inte hittat ett skit vad gäller broschyrer osv. från Skandia, oavsett om det är 70- eller 80-tal.
Senast redigerad av quggel 2023-02-08 kl. 20:39.
Citera
2023-02-08, 20:23
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
...
Däremot syns en keps och en handledsväska röra sig i riktning därifrån, efter skotten.
...

Om det vore sant eller substans i det du skriver om kepsen så skulle det vara ...sämre för Engström.

MEN DET ÄR JU INTE SANT!

Inte ett enda mordplatsvittne har sett en keps på gärningsmannen. Och det var väl närmare tio vittnen som sett hela eller delar av gm.

Utan alla vittnen som säger något om huvudbonad säger, mörk mössa eller barhuvad, mörkhårig.
(Ett vittne säger herrhatt)

Tyder det på att gm har keps eller en stor gubbkeps på sig?

Efter flyktvägen säger LJ, kepsliknande, men han ser ingen skärm på kepsen! Hur kan man då säga att det är en keps? YN noterar ingen huvudbonad. Hade Engström kommit med en stor gubbkeps så noterar man det. Så antagligen barhuvad.

Hur kan man som DU eller andra anhängare få det till att gm hade en keps på sig?
Senast redigerad av niokilometer 2023-02-08 kl. 20:26.
Citera
2023-02-08, 21:17
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Om det vore sant eller substans i det du skriver om kepsen så skulle det vara ...sämre för Engström.

MEN DET ÄR JU INTE SANT!

Inte ett enda mordplatsvittne har sett en keps på gärningsmannen. Och det var väl närmare tio vittnen som sett hela eller delar av gm.

Utan alla vittnen som säger något om huvudbonad säger, mörk mössa eller barhuvad, mörkhårig.
(Ett vittne säger herrhatt)

Tyder det på att gm har keps eller en stor gubbkeps på sig?

Efter flyktvägen säger LJ, kepsliknande, men han ser ingen skärm på kepsen! Hur kan man då säga att det är en keps? YN noterar ingen huvudbonad. Hade Engström kommit med en stor gubbkeps så noterar man det. Så antagligen barhuvad.

Hur kan man som DU eller andra anhängare få det till att gm hade en keps på sig?

Sluta nu. Det är DU som har fel.

"Första larmet är att vi söker en man i blå täckjacka. Sedan larmar vi om en man i lång rock och keps med öronlappar". - Gösta Söderström.

Denna information om lång rock och keps med öronlappar kommer från Delsborn, minuter efter mordet. Delsborn säger samma sak i Tingsrätten och Hovrätten. Även LJ säger keps, så sluta trolla nu, en gång för alla.

UPPGIFTEN FINNS DÄR! Förstår du?
Citera
2023-02-08, 21:52
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Sluta nu. Det är DU som har fel.

"Första larmet är att vi söker en man i blå täckjacka. Sedan larmar vi om en man i lång rock och keps med öronlappar". - Gösta Söderström.

Denna information om lång rock och keps med öronlappar kommer från Delsborn, minuter efter mordet. Delsborn säger samma sak i Tingsrätten och Hovrätten. Även LJ säger keps, så sluta trolla nu, en gång för alla.

UPPGIFTEN FINNS DÄR! Förstår du?

Tyvärr, i första förhören säger alla(10?) mordplatsvittnen, mörk mössa eller barhuvad mörkhårig. En(1) AD säger herrhatt, kan välvilligt bli kepsliknande)

10 vs 1

Ska man då söka efter en kepsman?

(GS har väl inte något rätt denna kväll)
Citera
2023-02-08, 22:09
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Instämmer. Gällande tider så är det svårt, då vi nästan är nere på sekunder. En stor osäkerhet utifrån vittnens uppfattningar. Tidsangivelser från olika system (bankomater, LAC, och utstämplings-ur) där ingen klocka går helt rätt.

Gällande tidsintervallet så är det inget specifikt jag tänker på utan vill nog mena att det mesta av det SE säger kan stämma. Det är det jag landar i när jag läst materialet.

Och, ska tilläggas: Lars Larsson & Thomas Petterssons böcker. Den senares svar på frågor tillika Mattias Göranssons inlägg. Krister Petersson framläggning. Samt alla kommentarer, svar och teorier här.

Vi är som sagt inte riktigt överens här.

Jag är aldrig bekväm med att uttrycka mig i absoluta termer. Och självklart kan påstående X korrelera med någon form av objektiv verklighet. Min ståndpunkt idag är bara att så verkar inte vara fallet.

Det enda jag är någorlunda bekväm med är hans observation av LJ.
Jag tror alltså att Engström har befunnit sig någonstans på den "gula linjen" ca 23:22.

Utöver det är jag inte imponerad eller övertygad av hans påståenden.
Språngmarschen är tex mer eller mindre helt utesluten för mig.
Citera
2023-02-08, 22:45
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ja, det var en idé att han kan ha dragit kortet i en annan apparat än den på insidan av de inre dörrarna. Inget ovanligt att sådana apparater sitter överallt, både på insidan och utsidan av en dörr, som vid den inre.

Men när man tittar närmare på det så behöva det inte. Han kan ha varit ute på gatan kl. 23:19:20 i vilket fall ...

Beklagar om tanken lyckades traumatisera dig ...

Nej, han kan inte ha varit ute på Sveavägen 23.19.20 eftersom han drog korten mellan 23.19.00 och 23.19.59 och därefter gick igenom en dörr och sedan pratade bort några minuter med vakten.

Det är sannolikt därför som du så desperat försökte uppfinna en ny tidpunkt att utgå från.

”Jo, det klart att det vakten säger stämmer. Men har ni tänkt på att han kanske drog kortet på utsidan. I vinternatten. Tvärtemot all logik och tvärtemot alla tillgängliga fakta och vittnesmål.”

Detta visar prov på en skamlöshet i klass med Krister Petersson, som ljög hela svenska folket rakt upp i ansiktet.

Det ni som så gärna vill tro på sagorna i Filter låtsas att ni har förträngt är att SE, som världens enda mördare i så fall, själv fabulerar för att få en roll i dramat. Han kortar ner tiden i foajén för att han vet att måste det som vittne.

Vid tiden verksamma poliser viftade bort Engström som en irriterande fluga. Lev med det.
Citera
2023-02-08, 22:47
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
För egen del tycker jag det är rätt relevant om han befann sig på huk eller på knä, invid kroppen, ända fram till dess att polisen sprang förbi, utan att bli sedd av AH. Dessutom lyckades han konsekvent förväxla KJ med AH ... Djävulen ligger i de små detaljerna.

Varför skulle Hans J och/eller PH hitta på denna detalj?

SE säger även i förhöret den 25:e att han reste sig upp?

En detalj som det talas lite om är att PH fick gå från polisen och snart även från Skandia.

Någon borde skriva en tv-serie om honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in