2023-02-08, 13:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det är väl inte tiden som är det konstiga. Som "sent vittne" var han där kanske åtta tio minuter. Det märkliga är påståendet här att han var på knä i tre minuter. Viskningsleken i sitt ésse. Det är typiskt PH eller TP eller anhängare här att tolka in sånt vi inte vet som någon form av sanning och misstänkt.

Det var vad han sa till Hans J, i alla fall. Han är inte lika uttalad med det "offentligt".

Han måste ha sagt det även till Rapport-studion, då de fick med hans nedhukade position.

Man märker ibland på förhörsbandet att tankarna snurrar och att han är lite försiktig med vissa saker.

Det gäller att inte säga alltför mycket som kan kollas upp?
Citera
2023-02-08, 15:41
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Inte för att lägga mig i men 🙂

Självklart kan ingen påvisa att Engström stod på knä i 3 min!
Största utmaningen med det är ju att ingen kan påvisa att han var där alls efter skotten

Men enligt egen utsago var han ju på plats i bra mer än 3 min.

Han säger väl själv att han är på plats ca 5-6 sek efter skotten?
PB 2520 med GS och IW når mordplatsen 23:24.
Engström säger ju själv 10 mars att han var på plats i 3-4 min innan första polisen kommer.

Jag ställde frågan seriöst. Det kan ju vara så att det i någon källa anges, men som du säger så är det väl ändå inget som med exakthet går att påvisa.

Och om det nu inte står något sådant i en källa, så tycker jag det är rätt dumt att försöka belasta SE för saker som inte stämmer. Teorin måste ju kunna stå på egna ben.
Citera
2023-02-08, 15:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ingen har väl stått där med tidtagarur, men om man går efterde tidsangivelserna som SE ger i förhören och i PH:s PM, så blir det dirka 3 minuter:

Den 10:e mars 1986:

"Efter 3-4 minuter anlände den första polisbilen. Nästan omedelbart därefter kom en piketpolisbil [...]"

Den 25:e april 1986:

"F: Efter vad jag förstår så har du cirka 15-16 sekunder efter att skottet avlossats som du har registrerat, så har du gjort iakttagelser av denna människa i silhuett?" [Min kommentar: 35-36 sekunder från "stämpelklockan", d.v.s. dragningen av kortet, enligt Skandiamannens utsagor?]

SE: Ja det bör stämma, med tiden fram och en liten kort orenteringsstund, så bör den tidpunkten stämma."

PH:s PM:

"Knästående tittade han in i gränden [...] Han såg då en man stå i korset Tunnelgatan-Luntmakargatan till vänster om bygg-bodarna. [...] Knästående uppfattade han att en vit bil och en polisbuss anlände [...] Engström kom då plötsligt på att poliserna inte hade fått veta om den blå täckjackan varför han reste sig och sprang efter."

Skandiamannen är enligt denna version knästående vid kroppen från det att han ser LJ i gränden, cirka 15-16 sekunder efter skotten, till det att piketstyrkan springer förbi cirka 3 minuter senare ...

Eller hur räknar du?

Nej jag har inte räknat utan var mest nyfiken på om det framkommit någonstans.
Ser det som svårt att räkna utifrån brist på uppgifter, men det du skriver skulle kanske kunna stämma om han nu inte rest på sig och gjort annat.. för att sedan sätta sig på huk igen.
Detta är ju dessutom PH som återger. Är det hans tolkning bara?
Citera
2023-02-08, 16:21
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag ställde frågan seriöst. Det kan ju vara så att det i någon källa anges, men som du säger så är det väl ändå inget som med exakthet går att påvisa.

Och om det nu inte står något sådant i en källa, så tycker jag det är rätt dumt att försöka belasta SE för saker som inte stämmer. Teorin måste ju kunna stå på egna ben.

Jag förstår.

Som sagt....vi har ett gäng versioner av honom gällande händelseförloppet. Tillräckligt många för att jag ska tappa räkningen....

I breda drag kan man väl dra slutsatsen att han iaf befann sig på plats (enligt egen utsago) betydligt mer än 3 min. Och i alla versioner (förutom när han sprang till Kungsgatan också) är han väl "inkommande" strax efter skotten och stannar vid OP tills de första poliserna kommer. Vilket är ca 3 min. Om han nu gick ner på knä, stod upp, eller båda kommer vi aldrig att reda ut.

Vi kan väl börja med att reda ut var han befann sig 23:19 - 23:35-40 istället?
Citera
2023-02-08, 16:34
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Skandiamannen är nu mer berömd än huset och företaget med samma namn. Denna myt kommer aldrig att hamna i historiens bortglömda vrå, GM eller ej.

GW har inte visat något annat än att han är en trött föredetting. Orkar han ens uppför den berömda trappen? Ålandskvinnan övertrumfade honom för 37 år sen ...

Nej, klonarmén är de tunnelseende figurer som dyker upp om och om igen, med få inlägg, och där allt handlar om att oinitierat repetera samma sak gång på gång.

Den eviga, hoppande grammofonskivan.

Varför inte försöka hitta nån ny detalj istället?

Det var när du började yra om att Engström kan ha dragit sitt kort på utsidan av entrédörren - PÅ UTSIDAN AV ENTRÉDÖRREN - för att Leif Persson visat att Engström har ett bergfast alibi, som du kastade in handduken moraliskt och intellektuellt.

Enström kom ut för sent, han hade ingen revolver och inget motiv.

Han vimsade runt på Sveavägen ett tag och återvände därefter, chockad, till sin arbetsplats.

Han la upp handledsväskan på disken, som enligt dig och andra innehöll en nyligen avlossade revolver (trots att en sådan är mycket för stor).

Logiken haltar inte. Logiken lyser med sin frånvaro.
Citera
2023-02-08, 16:46
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Ja de tillför inget i sak bara att TP är dålig, KP och Melander är dåliga etc. De är dock själva övertygade om att t ex CP eller CA var mördaren märkligt nog (inga indicer, inga bevis). Det finns andra trådar för dem teorierna. Konstigt att ältandet om t ex CP får förekomma i SE-tråden.

Berätta istället hur du tog att trådens outtröttliga Ålands-Hitler insåg att tiden inte går ihop med vittnesmålen från väktare/utstämpling och desperat lanserade idén att Engström nog dragit kortet efter det att han stod i kylan ute på gatan.

Annars går det nämligen inte ihop tidsmässigt.

(Jag vet inte vem som sköt, men jag vet att noll och intet pekar på att det var Engström.)
Citera
2023-02-08, 16:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag förstår.

Som sagt....vi har ett gäng versioner av honom gällande händelseförloppet. Tillräckligt många för att jag ska tappa räkningen....

I breda drag kan man väl dra slutsatsen att han iaf befann sig på plats (enligt egen utsago) betydligt mer än 3 min. Och i alla versioner (förutom när han sprang till Kungsgatan också) är han väl "inkommande" strax efter skotten och stannar vid OP tills de första poliserna kommer. Vilket är ca 3 min. Om han nu gick ner på knä, stod upp, eller båda kommer vi aldrig att reda ut.

Gott, ja tiden till polisen kom är ju ca. 3 min men huruvida han skulle stått på knä hela tiden är väl dels oklart, men kanske helt oväsentligt?

Gällande det tidsspannet så har han kommit med en rad uppgifter som till största delen får stöd i andra uppgifter. I rollen som GM blir dessa för osannolika för min smak och den enkla förklaringen är att han är där. Trots att ingen sett honom.
Citera
2023-02-08, 16:49
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Jag förstår.

Stått på huk i tre minuter. Vad får ni allt ifrån. Ni kastar hela tiden ur er saker. Ni ser ett ord i nån skvallertext som gått i flera led utan minsta verifiering. Plötsligt blir det misstänkt.

Mängder av versioner. Om nått visar det på svagheten. Ni anhängare backar hela tiden. Hoppar från tuva till tuva. Det är så dåligt. Nivån är så låg.
Citera
2023-02-08, 17:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Det var när du började yra om att Engström kan ha dragit sitt kort på utsidan av entrédörren - PÅ UTSIDAN AV ENTRÉDÖRREN - för att Leif Persson visat att Engström har ett bergfast alibi, som du kastade in handduken moraliskt och intellektuellt.

Enström kom ut för sent, han hade ingen revolver och inget motiv.

Han vimsade runt på Sveavägen ett tag och återvände därefter, chockad, till sin arbetsplats.

Han la upp handledsväskan på disken, som enligt dig och andra innehöll en nyligen avlossade revolver (trots att en sådan är mycket för stor).

Logiken haltar inte. Logiken lyser med sin frånvaro.

Ja, det var en idé att han kan ha dragit kortet i en annan apparat än den på insidan av de inre dörrarna. Inget ovanligt att sådana apparater sitter överallt, både på insidan och utsidan av en dörr, som vid den inre.

Men när man tittar närmare på det så behöva det inte. Han kan ha varit ute på gatan kl. 23:19:20 i vilket fall ...

Beklagar om tanken lyckades traumatisera dig ...
Citera
2023-02-08, 17:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Gott, ja tiden till polisen kom är ju ca. 3 min men huruvida han skulle stått på knä hela tiden är väl dels oklart, men kanske helt oväsentligt?

Gällande det tidsspannet så har han kommit med en rad uppgifter som till största delen får stöd i andra uppgifter. I rollen som GM blir dessa för osannolika för min smak och den enkla förklaringen är att han är där. Trots att ingen sett honom.

För egen del tycker jag det är rätt relevant om han befann sig på huk eller på knä, invid kroppen, ända fram till dess att polisen sprang förbi, utan att bli sedd av AH. Dessutom lyckades han konsekvent förväxla KJ med AH ... Djävulen ligger i de små detaljerna.

Varför skulle Hans J och/eller PH hitta på denna detalj?

SE säger även i förhöret den 25:e att han reste sig upp?
Citera
2023-02-08, 17:52
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

För min del är det ganska oväsentligt gällande om han stod upp eller på knä.
Jag är mer intresserad av tider och var han har befunnit sig.

Nästa stycke är vi nog inte riktigt överens om

Är det något specifikt du tänker på?
Citera
2023-02-08, 18:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
För egen del tycker jag det är rätt relevant om han befann sig på huk eller på knä, invid kroppen, ända fram till dess att polisen sprang förbi, utan att bli sedd av AH. Dessutom lyckades han konsekvent förväxla KJ med AH ... Djävulen ligger i de små detaljerna.

Varför skulle Hans J och/eller PH hitta på denna detalj?

SE säger även i förhöret den 25:e att han reste sig upp?

Att han suttit på huk är det väl ingen som ifrågasätter?

Har du läst andras vittnesförhör så ser du att flera missar Glantz helt. Ingen nämner Ersson som hjälpte till med framstupa sidoläge.
Flera nämner två flickor som hjälpte till med livräddning.

Att då försöka göra det konstigt i SE's fall har jag svårt för såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in