2023-02-08, 21:44
Medlem
AreYouBacks avatar
Alla verkar bara se förbi fakta. Endast USA kan göra detta. Alla andra länder skulle betyda en destabilisering av Europa. Det är USA och Biden har redan skrytit att vill de stänga Nordstream så kan de. Så sluta spela dumma och att misskreditera journalisten.
Citera
2023-02-08, 21:45
Medlem
Vryzass avatar
USA förnekar och presenterar istället egna bevis:

https://nitter.net/pic/orig/media%2FFoc2nnIXgAEuVxJ.jpg
Citera
2023-02-08, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Säger varken ja eller icke till påståendet men Norge och Usa har ju väldigt nära militärt arbete och så är dom ju med i Nato också
Och vinnare på gasmarknaden efter detta.
Citera
2023-02-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Bra ingång till att plocka av dem deras oljefond.

risky move från norrmännen... med tanke på att dem har lite pipelines här och där längst kusten.. tror ni putin kommer ge igen för de här?
Citera
2023-02-08, 21:56
Medlem
Hehe , att ryssarna själva skulle sprängt gasledningarna var från början så ologiskt att t.om dumsvenne var tveksam , finns väl ingen som fortfarande tror att det var ryssen,eller!?
Citera
2023-02-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
Alltid sorgligt när man stöter på en vuxen människa som inte klarar av att lägga ett pussel för fyraåringar.
Denna konflikten rymmer mängder av komplicerade händelser och svåra ställningstaganden - men du faller alltså pladask här? På jämn terräng och utan försvårande omständigheter. Hur ska du klara av förstå någonting av vad som egentligen händer och sker inom världspolitiken om du på riktigt tror att Ryssland sprängde sin egen Rubelkanal?

De kunde bokstavligt talat vridit på sin egen kran och det hade genererat samma effekt om de så önskat.

Och den konklusionen innebär inte att Ryssland inte är notoriska krigsförbrytare och mordiska marodörer,
för det är dem - Däremot utförde dem inte sabotaget mot Nordstream 2.

yeaa eller faktum att dem skulle spränga bort sitt enda förhandlingskort med väst..
Citera
2023-02-08, 22:06
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Expressen
https://www.expressen.se/nyheter/usa-anklagas-for-nord-stream-explosionerna-helt-falskt/

Finns även i Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQvEg6/usa-anklagas-for-explosionerna-vid-nord-stream

Ops, där hade man fel.
Citera
2023-02-08, 22:07
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Jag skulle dock inte kalla det konspirationsteori utan ett ganska sannolikt scenario. Om man ska vara lite objektiv så har det aldrig känts logiskt att någon av de länder som förlorar på sprängningen (Ryssland, Tyskland) ligger bakom. Från första början trodde jag ändå det kunde vara Ryssland, helt enkelt för att de legat bakom så mycket djävulskap de senaste åren.

Ur betraktningsvinkeln att ordet konspirationsteori ofta används pejorativt om foliehattar så instämmer jag i att ordvalet kanske inte är det bästa, men å andra sidan så är det väl i ordets verkliga betydelse exakt en konspirationsteori. En hypotes om vilka som konspirerat och genomfört detta dåd. Sedan kan det mycket väl vara så att hypotesen i detta fall bygger på information från pålitliga källor, men det är ju svårt för oss att veta säkert.

Det som talar för att det ändå skulle vara Ryssland, är att bara tre av fyra pipelines sprängdes. Man satte alltså inte stopp för den Ryska exporten, och till följd av kriget och sanktioner så var den redan kraftigt begränsad, och Ryssland själva stängde ju av den under en period för att pressa Tyskland och Europa. Så det kan mycket väl vara så att en smått galen Putin tyckte att det var värt det att spränga tre av de fyra pipelines.

Så jag håller det inte för otroligt att det var Ryssland.

Samtidigt så skulle det vara en extremt riskfylld operation för USA och Norge att genomföra. Det vore en direkt fientligt handling gentemot en allierad, Tyskland, och i förlängningen många länder i Europa, såväl NATO-länder som andra. Det skulle kunna få enorma politiska konsekvenser för USA, och Norge, om det blev känt att de sprängt Nordstream.

Så jag måste säga att jag håller det ändå för högst otroligt att USA/Norge skulle genomfört detta. Vinsten för dem står inte i relation till risken, helt enkelt.
Citera
2023-02-08, 22:07
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Ja rätt mycket pekar på det och man använder sin hjärna.
Förklara för mig vad Ryssland tjänar på att bomba sin egen bizniz? Förklara som att jag vore en idiot tack!
Citera
2023-02-08, 22:12
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Förklara för mig vad Ryssland tjänar på att bomba sin egen bizniz? Förklara som att jag vore en idiot tack!

Om du istället för att betrakta dig själv som en idiot, funderar över möjligheten att Rysslands högsta ledare är en idiot, så kanske du förstår varför de anser att de hade mer att vinna på att spränga sin egen bizniz, än att inte göra det.

Ta då också med i beräkningen att de bara sprängde tre av fyra pipelines och att exporten redan var kraftigt begränsad. Den negativa effekten ur Rysslands/Putins perspektiv kanske ansågs obetydligt, samtidigt som de kanske trodde att det skulle skicka en mycket tydlig signal till Europa och framförallt Tyskland om hur känsliga och beroende av Rysk gas de är. Det har också suttit mycket hårdare inne med många beslut om bistånd till Ukraina från just Tyskland, än övriga Europa.
Citera
2023-02-08, 22:15
Medlem
Ryssland beövde endast stänga punpstationerna för samma effekt, totalt onödigt för dem att spränga.

Framför allt tydligt då dels sanktionerna mot Ryssland misslyckats kapitalt, vilket märktes tidigt.
samt att Ryssland inte försökt propagera nämnvärt att det skulle vara USA.

Ockhams razor.
Citera
2023-02-08, 22:16
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Om du istället för att betrakta dig själv som en idiot, funderar över möjligheten att Rysslands högsta ledare är en idiot, så kanske du förstår varför de anser att de hade mer att vinna på att spränga sin egen bizniz, än att inte göra det.

Ta då också med i beräkningen att de bara sprängde tre av fyra pipelines och att exporten redan var kraftigt begränsad. Den negativa effekten ur Rysslands/Putins perspektiv kanske ansågs obetydligt, samtidigt som de kanske trodde att det skulle skicka en mycket tydlig signal till Europa och framförallt Tyskland om hur känsliga och beroende av Rysk gas de är. Det har också suttit mycket hårdare inne med många beslut om bistånd till Ukraina från just Tyskland, än övriga Europa.

Varför inte bara stänga kranarna på sin sida om man vill föra fram ett sådant budskap?
Senast redigerad av Kennethkvarting 2023-02-08 kl. 22:17. Anledning: Felstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in