Citat:
Ursprungligen postat av
ncr04
Jag skulle dock inte kalla det konspirationsteori utan ett ganska sannolikt scenario. Om man ska vara lite objektiv så har det aldrig känts logiskt att någon av de länder som förlorar på sprängningen (Ryssland, Tyskland) ligger bakom. Från första början trodde jag ändå det kunde vara Ryssland, helt enkelt för att de legat bakom så mycket djävulskap de senaste åren.
Ur betraktningsvinkeln att ordet konspirationsteori ofta används pejorativt om foliehattar så instämmer jag i att ordvalet kanske inte är det bästa, men å andra sidan så är det väl i ordets verkliga betydelse exakt en konspirationsteori. En hypotes om vilka som konspirerat och genomfört detta dåd. Sedan kan det mycket väl vara så att hypotesen i detta fall bygger på information från pålitliga källor, men det är ju svårt för oss att veta säkert.
Det som talar för att det ändå skulle vara Ryssland, är att bara tre av fyra pipelines sprängdes. Man satte alltså inte stopp för den Ryska exporten, och till följd av kriget och sanktioner så var den redan kraftigt begränsad, och Ryssland själva stängde ju av den under en period för att pressa Tyskland och Europa. Så det kan mycket väl vara så att en smått galen Putin tyckte att det var värt det att spränga tre av de fyra pipelines.
Så jag håller det inte för otroligt att det var Ryssland.
Samtidigt så skulle det vara en extremt riskfylld operation för USA och Norge att genomföra. Det vore en direkt fientligt handling gentemot en allierad, Tyskland, och i förlängningen många länder i Europa, såväl NATO-länder som andra. Det skulle kunna få enorma politiska konsekvenser för USA, och Norge, om det blev känt att de sprängt Nordstream.
Så jag måste säga att jag håller det ändå för högst otroligt att USA/Norge skulle genomfört detta. Vinsten för dem står inte i relation till risken, helt enkelt.