2023-02-09, 09:16
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Du är nästan som ett meme. Kunde du ha mer fel? Snacka om egen agenda!
Vad snackar du om? Jag erkände ju att jag hade fel när aftonbladet och expressen skrev om det.

Du är väl ett meme om något, spammar samma "shoot the messenger!" länkar flera gånger och du copy pastar så dåligt att länkarna inte ens fungerar.

You Had One Job!!
Senast redigerad av doncroce 2023-02-09 kl. 09:48.
Citera
2023-02-09, 09:16
Medlem
LKKINGENs avatar
Det jag har att säga i denna debatt är att det inte finns ett enda reellt motiv för ryssarna att ha gjort det.
Dom är som dom är men dom följer alltid en logik som för oss andra inte alltid är förståelig men att att kapa en av sina stora inkomstkällor är inte logiskt i något sammanhang.
Förr eller senare hade det börjat pumpas gas i den ledningen igen.
I övrigt finns det väl ingen som skulle ha gett sig på detta förutom USA som till och med har en president som sagt han skulle göra det under vissa förutsättningar.

Ingen vågar konfrontera USA för alla har för mycket ekonomiska förbindelser med dem.

Inte heller hördes det mycket om det där passagerarplanet som bara försvann från jordens yta på väg rakt mot en av USAs baser i Indiska Oceanen.

USA gör saker som gynnar USA och inget annat och nu har dom avsättning för sina enorma gasreserver i Mexikanska Gulfen samtidigt som dom gett Putin en pungspark.
Citera
2023-02-09, 09:20
Medlem
Ganska sannolikt ändå. Att det var USA.
Vilka andra skulle det ha varit? Ryssland? Dyr falseflagop iaf. Tyskland? Nej
Ukraina? Nja

Hursomhelst, varför väljer Hersh att gå ut med detta nu? För sin egen vinning el finns det nån annan vinkel?
Som att Jeffrey Sachs sa samma sak. Ekonomen som i princip skapade det postsovjetiska kaoset med sin "chockdoktrin". Då skapades också Putins oligarker. El deras enorma förmögenheter roffades då.

En sån här "nyhet"kan ju förbättra Rysslands förhandlingsläge, ev leda till ett kortare krig. Eller till mer eskalering. Fast Ryssland och de andra vet naturligtvis hur det ligger till redan. Vem som sprängde nordstream egentligen.

Man undrar ändå varför det här kommer ut just nu.
Citera
2023-02-09, 09:23
Medlem
BushwickBills avatar
När journalister som vandrat i maktens korridorer hela yrkeslivet går ut med saker då vill, iaf en del av makten, att det ska komma ut. Myten om "den grävande journalisten" som avslöjar något direkt från säkerhetsapparaten är omöjlig om man tänker bara ett varv till, riktiga journalister mördas om dom råkar snubbla över något sådant här. Detta är inget "gräv" utan det är ett säkerhetspolitiskt kommunikationsstrategi. Ni NATO-troll som försöker smutskasta den här juden är obotligt korkade, invänta nya uppgifter innan ni hugger på allt som kommer fram.
Citera
2023-02-09, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Man kan fundera varför Sverige plötsligt har så bråttom in i NATO.

Är lite knepigt att Ryssarna skulle åka över hela viken och in på Svensk zon och där spränga sin egna ledning.

Såna här tankar kan nog en Svensk journalist inte ens forma.

Du kräver avancerade saker av svensk journalistik. Men om Sverige springer till NATO, pga sprängningar så för att man rädd för vedergällning somhämnd för sprängningarna så känns det lite onödigt nervöst. En hämnd för NS behöver inte göras direkt på Sverige, det är väl bara att spränga europas övriga gas/elnät ute till havs. Och vips så har vi energikris i europa utav bara helvete.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-11-17/where-european-energy-infrastructure-is-vulnerable-to-attack

"tänkte inte på det"...
Citera
2023-02-09, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av systernbolaget
Du kräver avancerade saker av svensk journalistik. Men om Sverige springer till NATO, pga sprängningar så för att man rädd för vedergällning somhämnd för sprängningarna så känns det lite onödigt nervöst. En hämnd för NS behöver inte göras direkt på Sverige, det är väl bara att spränga europas övriga gas/elnät ute till havs. Och vips så har vi energikris i europa utav bara helvete.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-11-17/where-european-energy-infrastructure-is-vulnerable-to-attack

"tänkte inte på det"...

Man kan se framförsig i ett sådant scenario, när krigshetsarna samlas framför sopeldande tunnor för att värma sig.
Så frågar man:
-Vad det värt att krigshetsa till den grad att vi har fört europeerna till ruinens brant?
-Jaa, vi i EU var tvungen att sätta ner foten och visa vem som bestämmer. Av alla konflikthärdar på jorden så började jag dessutom av någon anledning brinna extra mycket för Donbassregionen.
-Men du ser jätteledsen ut.
-Ja, internet är nere, så jag kan inte visa min storhet online!
Citera
2023-02-09, 09:41
Medlem
Mindbreaths avatar
Jag har inget till övers för Putin idioten och alla hans onlinekrigare men för mig var det ganska uppenbart från dag 1 att det var USA som låg bakom sprängningen. De hade verkligen alla fördelar av explosionen.
Citera
2023-02-09, 09:41
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Hahaha så allt som är ologiskt i ditt resonemang skyller du på lilla Putlin,,för det är han som är ologisk….

Att du skulle förstå tanken var det nog ingen som väntade sig.

Vad är detta "allt" i mina resonemang som du finner ologiskt?
Citera
2023-02-09, 09:44
Medlem
HomoDeuss avatar
Detta är väldigt enkelt:

Om det var USA: Bra gjort!
Om det var ryssen: Jävla ryssar!
Citera
2023-02-09, 09:50
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Detta är väldigt enkelt:

Om det var USA: Bra gjort!
Om det var ryssen: Jävla ryssar!

Exakt. Oavsett vad så kan vi väl gemensamt glädjas åt att Ryssland inte längre kan leverera gas i samma omfattning som tidigare? (Jo jag betalar gärna lite mer för min energi om det är till ryssens nackdel).

Sen står jag fast vid att Ryssland visst har mycket att vinna på ett trasigt Nordstream, i och med deras planer på gas-export till Kina, där utrustningen gör större nytta just nu.

(Och så är tråden som vanligt fylld av nyreggade, flitigt postande trollkonton).
Citera
2023-02-09, 09:51
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nils9
https://www.reddit.com/r/N_N_N/comments/10wx9uu/how_america_took_out_the_nord_stream_pipeline/
länk i reddit

en känd amerikanska journalist med källor i amerikanska militären kommer nu med nya uppgifter om Nordstream bombningarna.

Hans källor säger att det var
amerikanska dykare som ska ha placerat bomber på gasledningarna sommaren 2022 i Natos BALTOPS övning i Östersjön, sverige medverkade också i den övningen!
detotationen utlöstes sedan med trådlös boj, som släpptes ner av norska försvarsmakten P8 flygplan!
Jake Sullivan, Bidens närmast man är inblandad i planeringen

Detta är värre än Watergate!

vad händer nu? att norge är inblandat kan man förstå, för norge tjänar nu miljarder på gasaffärer till europa, istället för ryssarnas gas.

Usa och Norge har föklarat krig mot Eu.

Historien upprepar sig dag in dag ut.
Titta på alla krigsförbrytelser som Wikileaks har rapporterat om, det spelar ingen roll vad för bevis du trycker upp. Folk är helt jävla dumma i huvudet och tror på allt som mainstream media pumpar ut.
Citera
2023-02-09, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bset
Är du in en position att påstå det, kanske du inte gillar tanken att så skedde?

Journalisten i fråga var duktig i unga år, men de senaste 10åren så har många av hans påståenden varit åt konspirationshållet.

Det sagt jag misstänker: Norge, Sverige, Ryssland eller USA samt möjligen Polen och Ukraina kan ligga bakom sprängningen. Dessa länder kan ha motiv att göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in