2023-02-08, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Att äga en elbil verkar ungefär lika praktiskt som att återgå till häst och vagn. Hur fan orkar ni?
Det är riktigt smidigt om man kan ladda hemma och på jobbet. Långresor med snabbladdare har dock blivit riktigt dyrt.
Citera
2023-02-08, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nefes
Hej, jag fick igår en anmärkning på ladd plats där jag laddade min elbil, när jag parkerade och satte igång laddningen så laddade den men när jag var klar med mitt besök och skulle hem så hade jag en anmärkning på rutan.. Parkeringsskylten säger endast pågående laddning och bilen laddade tills den blev fulladdad? När jag ringde parkeringsbolaget och frågade om detta och hur man ska veta hur man ska få reda på att bilen är fulladdad eller hur man gör under natten så får man svaret ''jag vet inte''.

Vad är det som gäller egentligen? Blir bilen felparkerad minuten den är fulladdad? Hur många elbil/hybridbils ägare har tillgång till dessa abonnemang som vissa märken erbjuder där man kan kontrollera genom app hur mycket det laddat?

Jag vill bestrida anmärkningen och gör det såklart innan jag betalt anmärkningen men vill gärna höra av er som har bättre koll gällande detta om hur jag borde gå tillväga

Vill även tillägga att det är tomtmark det gäller.

Helt rätt alldeles för många laddare som stor alldeles för länge på dom få platserna som är tillgängliga. Inte första gången laddare står på en laddplats för att det är gratis.
Citera
2023-02-08, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Såg att pissfittorna o pisskukarna lappar bilar i stockholms laddplatser o när jag gick förbi o såg en pisskuk frågade jag honom - skall man betala p-avgift när man laddar - ja det är klart att man ska - o då sa jag men det fattar ju inte folk

Vad menar du att ditt extremt barnsliga inlägg skulle bidra med i tråden…? Är kan du inte uttrycka dig mer moget än en snorunge, och så man begriper din poäng…?

Om det finns regler för hur man får stå eller inte stå på laddplatser så gör såklart parkeringskontrollanterna rätt om de upptäcker bilar som strider mot reglerna och ger dessa bot/avgift. Och är bilförarens ansvar att ha koll på var när och hur man får parkera.
Citera
2023-02-08, 19:38
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vospominaniye
Ja. Jag skojade lite bara…

Sluta skoja med mig, jag är för aspig för att förstå haha
Citera
2023-02-08, 19:46
Medlem
Förstår inte riktigt ditt problem. är det att du inte längre får stå där hurlänge du vill när bilen är laddad?
problemet är att man inte vet riktigt när bilen är fulladdad och hur man kan få reda på det och parkeringsbolaget endast svarar ''jag vet inte''. Den behöver inte stå där hur länge man vill den kan bli fulladdad på 30 minuter eller 5 timmar, det beror väl på hur mycket mycket el den har när man väl satt igång laddningen.

varför valde du inte en annan parkering om du endå inte bara tänkte stå där under pågåendeladdning...

Man har en elbil och laddar den gärna om man ska handla och det finns laddplatser eller besöker någon en stund, den kanske laddat klart på 1 timme men man kommer efter en timme och en kvart, den är ju pågående när man sätter igång den men man vet ju inte riktigt när den är klar.. inte så att man ställt sig där utan att starta laddningen liksom, men det var jättesmart tänkt av dig, nu vet jag att om jag någonsin skaffar mig en elbil så kommer jag inte parkera på laddplats om inte jag har en pågående laddning, common sense.

rimligt svar. hur fan ska de veta eller för den delen bestämma åt dig vad du ska resp inte ska göra.
Väldigt rimligt, dumt att man frågar parkeringsbolaget hur deras system funkar och hur man kan undvika att åka på en bot.

det som står angivet på skylten.
Jodu, det står likadant på många skyltar i landet och man får stå kvar när den är fulladdad.

Nej, i samband med att pågående laddning avslutas. du kan tex inte ladda en stund, dra ut sladden och stå där i en månad för att du hade ärenden.
Precis, inte så man går o tar av kabeln när den är fulladdad o står kvar.. den har bara laddat klart och kabeln är fortfarande isatt under tiden man varit borta. Ja men det låter väl som common sense, att inte dra ut kabeln o stå parkerad i månad eller månader, ska ta del av den informationen och tänka på det när jag får för mig att dra av en laddkabel o stå någonstans i flera månader

Bra fråga, men den är inte relevant,

en "kontrollavgift" ska bestridas utan att betalas.

en "parkeringsanmärkning" ska betalas först, sedan bestridas.
https://lawline.se/answers/behover-m...rkeringsboter-

jahopp.
komunens, statens , din egen , ett företags, en privatpersons?

När det är tomtmark så antar jag att man anlitar privat parkeringsbolag varesig det är min egen, privatperson eller ett företag.

Mvh Jahopp.
Citera
2023-02-08, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Det förutsätter ju att TS dels har en uppkopplad bil, denne kanske lånat bilen samt att TS har en mobil man kan ladda ner appar på.
Sen beror det oxå på om det är lastbalansering, då kan det efter en stund bli en helt annan laddtid.
Hur gör en läkare, skall denne avbryta operationen för att flytta bilen?
Om man skall jobba så parkerar man väl inte på en laddplats. Det är ju som att parkera där det står max en timme och sedan skylla på att man jobbade och inte kunde flytta bilen.
Citera
2023-02-08, 20:18
Medlem
Borde väl ligga i alla elbilsägares intresse att man flyttar sin bil när den är fulladdad, kan jag tycka.

Kom på en sak:
Hur funkar det på golfbanor? Har noterat att golfklubbarna var väldigt tidiga med att sätta upp elbilsladdare på sina parkeringar, men hur gör man med flyttandet av bilen när den är fulladdad? En runda kan ju ta 4,5 timmar att spela. Går det att köpa den tjänsten i receptionen att de flyttar bilen, eller får man stå kvar till rundan är färdigspelad?
Citera
2023-02-08, 21:11
Citat:
Hej, jag fick igår en anmärkning på ladd plats där jag laddade min elbil, när jag parkerade och satte igång laddningen så laddade den men när jag var klar med mitt besök och skulle hem så hade jag en anmärkning på rutan.. Parkeringsskylten säger endast pågående laddning och bilen laddade tills den blev fulladdad? När jag ringde parkeringsbolaget och frågade om detta och hur man ska veta hur man ska få reda på att bilen är fulladdad eller hur man gör under natten så får man svaret ''jag vet inte''.

Vad är det som gäller egentligen? Blir bilen felparkerad minuten den är fulladdad? Hur många elbil/hybridbils ägare har tillgång till dessa abonnemang som vissa märken erbjuder där man kan kontrollera genom app hur mycket det laddat?

Jag vill bestrida anmärkningen och gör det såklart innan jag betalt anmärkningen men vill gärna höra av er som har bättre koll gällande detta om hur jag borde gå tillväga

Du har väl som alla andra en app ansluten till bilen, där man får en notis om att bilen är färdigladdad?

Eller har du en analog elbil anno 1902?
Citera
2023-02-08, 21:18
Medlem
MrLevaLivets avatar
Jag fattar inte förvirringen, att ställa sig på en laddplats är ju att likställa med den gamla goda tim-parkeringen, t ex att man får stå på en p-plats i 4h för att handla. På en laddplats får du stå tills den är laddad. Fascinerande att det kan bli sådan problematik.
Citera
2023-02-08, 21:26
Medlem
Citat:

Du ska givetvis bestrida detta. Begreppet "pågående laddning" måste givetvis inbegripa tiden även om batteriet blivit fullt under tiden du parkerat så länge sladden sitter kopplad i stolpen och laddning har aktiverats. Allt annat skulle ju vara nonsens! Vadå? Skulle alla få p-böter om det blev strömavbrott eller eller vad menar dom?
Citera
2023-02-08, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Jag fattar inte förvirringen, att ställa sig på en laddplats är ju att likställa med den gamla goda tim-parkeringen, t ex att man får stå på en p-plats i 4h för att handla. På en laddplats får du stå tills den är laddad. Fascinerande att det kan bli sådan problematik.

Du har gissningsvis ingen som helst koll på hur elbilar fungerar. Ingen vet hur lång laddningen exakt tar i förväg då det beror på allt från temperaturen på batteriet, utetemperaturen, hur mycket/lite laddning som är i batteriet när du börjar, hur många kWh som stolen levererar vilket i många fall kan bero på hur många andra som laddar just när du gör det. Testa själv att uppskatta laddtider på max +/- 3 minuter på din iPhone eller skruvdragare?

Man kan givetvis uppskatta på ett ungefär men ingen kan i förväg veta med den precisionen som krävs för att en lapplisa ska vara nöjd hur lång tid det tar så glöm det. På vissa parkeringsplatser så står det "pågående laddning" max (antal) timmar vilket såklart är en annan sak men det var ju inte vad TS skrev.

Vissa bilar har appar som talar om när bilen är fulladdad men det är ju långt ifrån alla så menar du att man ska få p-bot om det blir strömavbrott?
Citera
2023-02-08, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Många här inne som påstår att du inte ska betala. Det är helt fel.

Betala först. Bestrid sen. Det är sen gammalt när det gäller parkeringsböter.

Edit: Försök inte säga att jag har fel, för det har jag inte.

I det här fallet har du rätt, men inte när det gäller "parkeringsböter" generellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in