2023-02-08, 21:41
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
I det här fallet har du rätt, men inte när det gäller "parkeringsböter" generellt.

Hmm okej, vad är skillnaden?
Citera
2023-02-08, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans

Parkeringsanmärkningar betalar man först och bestrider i efterhand hos polisen. Kontrollavgifter betalar man inte utan bestrider bara direkt hos parkeringsbolaget.

Båda kallas till vardags "parkeringsböter" men de skiljer sig åt lite.
Citera
2023-02-08, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans

Polismyndigheten och övriga rättsväsendet har ensamrätt på att utfärda böter.
Dessa ska betalas först och överklaga sen.
Även "parkeringsböter" som är utfärdade av kommunen ska betalas först och överklagas sen.

Däremot "parkeringsböter" som är utfärdade av privata bolag, tex Aimo Park.
Kan man överklaga först och betala sen beroende på överklagan.

Detta gäller inte enbart "parkeringsböter" utan allt betalningskrav som man anser är felaktiga från stat, kommun & landsting ska betalas först och överklagas sen, privata bolag kan man invänta överklagan så länge man gör en tydlig överklagan.
Citera
2023-02-08, 21:56
Medlem
Tycker det finns en fråga här som inte är besvarad.

Hur vet parkeringsbolaget att din laddning är klar? Kan man se det på laddaren eller så?
(Har inte elbil själv).
Citera
2023-02-08, 21:59
Medlem
Det mest väsentliga: Hur är det skyltat på platsen ifråga?
Citera
2023-02-08, 21:59
Medlem
Ser nu att TS skrev tomtmark, då är det förmodligen inte en anmärkning det handlar om utan en kontrollavgift. Alltså inte betala den, bestrida istället.
Citera
2023-02-08, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Borde väl ligga i alla elbilsägares intresse att man flyttar sin bil när den är fulladdad, kan jag tycka.

Kom på en sak:
Hur funkar det på golfbanor? Har noterat att golfklubbarna var väldigt tidiga med att sätta upp elbilsladdare på sina parkeringar, men hur gör man med flyttandet av bilen när den är fulladdad? En runda kan ju ta 4,5 timmar att spela. Går det att köpa den tjänsten i receptionen att de flyttar bilen, eller får man stå kvar till rundan är färdigspelad?

Man står givetvis kvar. Samma parkeringsregler gäller för alla bilar dvs om det står 24 timmars parkering så är det 24 timmar för såväl elbilar som alla andra och om du ställer dig på en laddats så gäller samma regler för dig förutsatt att det inte står något annat vid ex laddplatserna. Det kan ju ibland vara så att det är heldagsparkering men att det sitter en skylt vid just laddplatserna som säger "Max 4 timmar" och då är det ju det som gäller på just de platserna. Rätt självklart kan jag tycka.

Som någon skrev så är ligger det givetvis i ens eget intresse om man har elbil att inte ta upp en laddplats i onödan men som du skriver så kan det givetvis bli så och det är ingen mänsklig rättighet att få en ledig laddplats till sin bil på en parkering. Dom finns där som en extra service. Inget annat.

Att det "står pågående laddning" betyder bara att du inte får stå där med en vanlig bil (eller heller med en elbil utan att ladda/ha laddat.
Citera
2023-02-08, 22:01
Medlem
Citat:
I det här fallet har du rätt, men inte när det gäller "parkeringsböter" generellt.
Nej, det rör sig tydligen om en kontrollavgift, inte en felparkeringsavgift. "Parkeringsböter" finns inte i Sverige.
Citera
2023-02-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fujim
Tycker det finns en fråga här som inte är besvarad.

Hur vet parkeringsbolaget att din laddning är klar? Kan man se det på laddaren eller så?
(Har inte elbil själv).

Brukar finnas lampor i framrutan på bilen som blinkar under laddning för att sedan slockna när det är fulladdat.
Citera
2023-02-08, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, det rör sig tydligen om en kontrollavgift, inte en felparkeringsavgift. "Parkeringsböter" finns inte i Sverige.

TS skrev att han fick en anmärkning. Sedan såg jag att han även skrev att det var på tomtmark, som jag nämner några inlägg upp.

Frågan är vilken bit han virrat till eftersom den kombon inte finns. Var anmärkningen en kontrollavgift eller var tomtmarken gatumark..
Citera
2023-02-08, 22:12
Medlem
Citat:
TS skrev att han fick en anmärkning. Sedan såg jag att han även skrev att det var på tomtmark, som jag nämner några inlägg upp.

Frågan är vilken bit han virrat till eftersom den kombon inte finns. Var anmärkningen en kontrollavgift eller var tomtmarken gatumark..

Utgick från dennes uppgift om tomtmark.
Citera
2023-02-08, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nefes
Hej, jag fick igår en anmärkning på ladd plats där jag laddade min elbil, när jag parkerade och satte igång laddningen så laddade den men när jag var klar med mitt besök och skulle hem så hade jag en anmärkning på rutan.. Parkeringsskylten säger endast pågående laddning och bilen laddade tills den blev fulladdad? När jag ringde parkeringsbolaget och frågade om detta och hur man ska veta hur man ska få reda på att bilen är fulladdad eller hur man gör under natten så får man svaret ''jag vet inte''.

Vad är det som gäller egentligen? Blir bilen felparkerad minuten den är fulladdad? Hur många elbil/hybridbils ägare har tillgång till dessa abonnemang som vissa märken erbjuder där man kan kontrollera genom app hur mycket det laddat?

Jag vill bestrida anmärkningen och gör det såklart innan jag betalt anmärkningen men vill gärna höra av er som har bättre koll gällande detta om hur jag borde gå tillväga

Vill även tillägga att det är tomtmark det gäller.

Följande är av intresse för att kunna svara vidare:

Är det en parkeringsanmärkning eller en kontrollavgift ni har erhållit?
Vilken skyltning finns på platsen?
Vilken öt har åberopats? Någon tilläggstext?
Syns det tydligt att bilen är färdigladdad för vakten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in