• 1
  • 2
2023-02-08, 16:10
Medlem
Hej, jag fick igår en anmärkning på ladd plats där jag laddade min elbil, när jag parkerade och satte igång laddningen så laddade den men när jag var klar med mitt besök och skulle hem så hade jag en anmärkning på rutan.. Parkeringsskylten säger endast pågående laddning och bilen laddade tills den blev fulladdad? När jag ringde parkeringsbolaget och frågade om detta och hur man ska veta hur man ska få reda på att bilen är fulladdad eller hur man gör under natten så får man svaret ''jag vet inte''.

Vad är det som gäller egentligen? Blir bilen felparkerad minuten den är fulladdad? Hur många elbil/hybridbils ägare har tillgång till dessa abonnemang som vissa märken erbjuder där man kan kontrollera genom app hur mycket det laddat?

Jag vill bestrida anmärkningen och gör det såklart innan jag betalt anmärkningen men vill gärna höra av er som har bättre koll gällande detta om hur jag borde gå tillväga

Vill även tillägga att det är tomtmark det gäller.
Citera
2023-02-08, 16:15
Intressant fråga. Har aldrig hört talas om det, men det låter som något som helt enkelt är ditt problem.

EDIT:

Det är möjligt att du har rätt och de har fel här och att det bara gäller de som inte laddar bilen alls.
Citera
2023-02-08, 16:18
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag läste ett inlägg på facebook där folk som är förbannade på gratisparkerare som ställer sig på laddplatser för att det är gratis att parkera att dom då satte i laddkablar varpå gratisparkerarna fick först betala för laddning och när bilen var fulladdad så kostade det motsvarande 10 kronor per minut att stå kvar. Tror inte det var i Sverige men att det ses som en grov synd att ta upp laddplatser när man inte laddar verkar kosta.
Citera
2023-02-08, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nefes
Hej, jag fick igår en anmärkning på ladd plats där jag laddade min elbil, när jag parkerade och satte igång laddningen så laddade den men när jag var klar med mitt besök och skulle hem så hade jag en anmärkning på rutan.. Parkeringsskylten säger endast pågående laddning och bilen laddade tills den blev fulladdad?

Förstår inte riktigt ditt problem. är det att du inte längre får stå där hurlänge du vill när bilen är laddad?

varför valde du inte en annan parkering om du endå inte bara tänkte stå där under pågåendeladdning...

Citat:
När jag ringde parkeringsbolaget och frågade om detta och hur man ska veta hur man ska få reda på att bilen är fulladdad eller hur man gör under natten så får man svaret ''jag vet inte''.

rimligt svar. hur fan ska de veta eller för den delen bestämma åt dig vad du ska resp inte ska göra.

Citat:
Vad är det som gäller egentligen?
det som står angivet på skylten.

Citat:
Blir bilen felparkerad minuten den är fulladdad?
Nej, i samband med att pågående laddning avslutas. du kan tex inte ladda en stund, dra ut sladden och stå där i en månad för att du hade ärenden.

Citat:
Hur många elbil/hybridbils ägare har tillgång till dessa abonnemang som vissa märken erbjuder där man kan kontrollera genom app hur mycket det laddat?

Bra fråga, men den är inte relevant,

Citat:
Jag vill bestrida anmärkningen och gör det såklart innan jag betalt anmärkningen men vill gärna höra av er som har bättre koll gällande detta om hur jag borde gå tillväga

en "kontrollavgift" ska bestridas utan att betalas.

en "parkeringsanmärkning" ska betalas först, sedan bestridas.
https://lawline.se/answers/behover-m...rkeringsboter-

Citat:
Vill även tillägga att det är tomtmark det gäller.
jahopp.
komunens, statens , din egen , ett företags, en privatpersons?
Citera
2023-02-08, 16:50
Medlem
maxatdunders avatar
Haha , faktiskt aldrig tänkt på det men det är väl så det går till att vid fulladdning ska den flyttas inom en viss tid? Glad att jag inte har elbil just nu, blir mycket stök i onödan.
Citera
2023-02-08, 16:53
Medlem
trngws avatar
Man får inte parkera vid bensinpumpen heller...

Skämtade lite där

Tycker faktiskt att du gör rätt. Betala inte och bestrid. SKicka med bevis på att du laddat bilen när du stått där.
Citera
2023-02-08, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Man får inte parkera vid bensinpumpen heller...

Skämtade lite där

Tycker faktiskt att du gör rätt. Betala inte och bestrid. SKicka med bevis på att du laddat bilen när du stått där.
Även om det var ett skämt så har du en poäng där.
Citera
2023-02-08, 17:06
Medlem
Hur mycket fick du betala på boten?
Citera
2023-02-08, 17:09
Medlem
Såg att pissfittorna o pisskukarna lappar bilar i stockholms laddplatser o när jag gick förbi o såg en pisskuk frågade jag honom - skall man betala p-avgift när man laddar - ja det är klart att man ska - o då sa jag men det fattar ju inte folk
Citera
2023-02-08, 17:11
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Songbird-84
Även om det var ett skämt så har du en poäng där.

Jepp, det är det som gör skämtet bra, lite bitterljuvt sådär

För rent krasst är det ju inte konstigare att man flyttar bilen när den är fulladdad än när den är fulltankad.

Det konstiga är egentligen att man tar parkeringsplatser i anspråk för att ladda elbilar.

På Teslas superchargers får man inte stå kvar när bilen är fulladdad, mer än 5 minuter så blir man debiterad avgift.
Citera
2023-02-08, 17:18
Medlem
johnthedickholmess avatar
tja, det här är ju bara nu. Folk står och laddar ett tag och sedan parkerar kvar på samma ruta hela dagen. Klart det inte funkar. Blir dryga böter självklart.
Citera
2023-02-08, 17:19
Helt rätt att att ställa sig med en bensinare på en laddparkering

man kan ju behöva ladda mobilen ju, eller rakapparaten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in