2023-01-24, 20:55
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Dom säger ingenting om GM ansikte då dom inte såg det.

Många bedömde på rörelsemönstret.

Jämför med hans språngmarsch i Rapport.

Finns inget som utesluter vittnesuppgifterna om GM ålder eller dylikt.

Att försöka få den samlande bilden från vittnena att stämma mot Engström är ett rent önsketänkande.

Börja i fel ände. Om inte signalementet stämmer varför ska man då hålla på och diskutera hur Engström går på trottoaren eller vilken grad av tillstånd han var i när han kom tillbaka till Skandia.
Senast redigerad av niokilometer 2023-01-24 kl. 20:59.
Citera
2023-01-24, 20:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Hypotetiskt kan han fått vapnet från Indien när han var typ 20. Eller hur gammal han var när fadern gick bort.

Att han senare ville prova den kan ha gjort att han skaffat ammunition senare.

Tycker det finns en hypotes till som du gärna får utvärdera.

Stay behind.

Fanns Magnumrevolver i deras arsenal?

Är det rimligt att dom hade den typen av ammunition?

Hypotetiskt tycker jag SE skulle passa som en som hade ansvar för förrådet. En Stay behind-Malaj

Det påstås att CIA låg bakom Stay Behind. Jag vet inget om hemlig verksamhet, men amerikanska vapen var nog inte högsta prioritet i en hemlig organisation som inte ville förknippas med CIA och USA.

Man bör noga beakta vad det betyder att KP säger på pressträffen att det inte gått att påvisa några kopplingar mellan SE och Stay Behind. Men det är ju mer "spännande" om SE är GM även om ingenting som kommit fram tyder på att han är det.
Citera
2023-01-24, 20:58
Avslutad
Citat:
Hypotetiskt kan han fått vapnet från Indien när han var typ 20. Eller hur gammal han var när fadern gick bort.

Att han senare ville prova den kan ha gjort att han skaffat ammunition senare.

Tycker det finns en hypotes till som du gärna får utvärdera.

Stay behind.

Fanns Magnumrevolver i deras arsenal?

Är det rimligt att dom hade den typen av ammunition?

Hypotetiskt tycker jag SE skulle passa som en som hade ansvar för förrådet. En Stay behind-Malaj

För hundrafemtionde gången, Stig Engströms far Folke Vilhelm Engström levde 1901-1966, dog i Täby.
Citera
2023-01-24, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Att försöka få den samlande bilden från vittnena att stämma mot Engström är ett rent önsketänkande.

Om inte signalementet stämmer varför ska man då hålla på och diskutera hur Engström går på trottoaren eller vilken grad av tillstånd han var i när han kom tillbaka till Skandia.
Det var du som tog upp åldern. Den är inte relevant då de bygger på rörelsemönstret... eller hur ?

Vittnesuppgifterna spretar. Inte så som du vill göra gällande.
Citera
2023-01-24, 21:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Väktarna ansåg Engström vara i så pass dåligt skick att det var tveksamt om han ens skulle klara av att ta sig till nattbussen. Med tanke på vad som hänt låg det nära till hands att tro att det enbart handlade om chock. De hade ju ingen aning om att SE, enligt min spekulation, varit ute och småsprungit nån kilometer. En runda som började med en rejäl uppförsbacke som fick pulsen att slå i maxtaket.

Att SE var chockad redan då han var inne på Bohemia gjorde att vittnen från två olika sällskap lade märke till hans beteende. Polisen tipsades om SEs besök på Bohemia och tipset skrevs in i polisens protokoll kl 02.05 på mordnatten.

Att SE hade svårt att smälta att han just fått reda på att det var OP som blivit mördad då han kom tillbaka till Skandia vittnar båda väktarna om.

Att SE sprungit en kilometer runt i sökområdet som kryllade av poliser utan att bli sedd är ett påhitt från din sida som helt saknar stöd i verkligheten. Ingen av väktarna säger att SE hade hög puls eller var andfådd, så det är återigen fria fantasier från din sida.
Citera
2023-01-24, 21:16
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Det var du som tog upp åldern. Den är inte relevant då de bygger på rörelsemönstret... eller hur ?

Vittnesuppgifterna spretar. Inte så som du vill göra gällande.

Det är inte jag som säger åldern, det är vittnena. De gör förstås en bedömning utifrån av vad de ser.
Citera
2023-01-24, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
För hundrafemtionde gången, Stig Engströms far Folke Vilhelm Engström levde 1901-1966, dog i Täby.
Behöver inte bli sur för det.

Han var 32 år när fadern gick bort tydligen. Tack för det klarläggningen
Citera
2023-01-24, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det påstås att CIA låg bakom Stay Behind. Jag vet inget om hemlig verksamhet, men amerikanska vapen var nog inte högsta prioritet i en hemlig organisation som inte ville förknippas med CIA och USA.

Man bör noga beakta vad det betyder att KP säger på pressträffen att det inte gått att påvisa några kopplingar mellan SE och Stay Behind. Men det är ju mer "spännande" om SE är GM även om ingenting som kommit fram tyder på att han är det.
Sverige gjorde ett eget Stay behind. CIA initierade men fick backa. Om jag inte missminner mig så utrustningen man skickat för den CIA initierade Stay behind skänktes till den svenska.
Citera
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Kan någon bekant till pappan köpt ammunitionen i Indien efter 1979 då den var tillverkad och lämnat över den till SE i Täby efter pappans död?

Det känns ju rimligare att någon annan smugglat in ammunitionen än att SE gjorde det då inget tyder på att SE varken hade vapen eller vapenintresse? Finns det grannar med vapenintresse i Täbytrakten som reste mycket i tjänsten är väl detta extremt troligt?

SE har således alltså "bevisligen" haft en illegal revolver från 1966 fram till 1986 trots att ingen förutom IM sett vapnet "magnum bonum" under tiden. Efter 1979 försågs SE med illegal ammunition till detta vapen av en okänd man. I mars 1986 köpte SE en blå overall och lånade en röd Toyota och dumpade vapnet i ett borrhål i isen på Långtjärnen utanför Hedemora!

Om detta stämmer, kan SE vara OPs mördare!? Glöm inte var ni läste det först!
Senast redigerad av ursprungligen 2023-01-24 kl. 21:25.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det är inte jag som säger åldern, det är vittnena. De gör förstås en bedömning utifrån av vad de ser.
Och dom ser inte ansiktet eller hur?
Citera
2023-01-24, 21:24
Avslutad
Citat:
Behöver inte bli sur för det.

Han var 32 år när fadern gick bort tydligen. Tack för det klarläggningen

Inte sur, borde gjort en smiley i mitt inlägg, sorry

Skulle däremot vara intressant att veta när SEs föräldrar flyttade till Sverige efter Indien, känns som femtiotalet.
Citera
2023-01-24, 21:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Sverige gjorde ett eget Stay behind. CIA initierade men fick backa. Om jag inte missminner mig så utrustningen man skickat för den CIA initierade Stay behind skänktes till den svenska.

Kan det vara beslagtagna vapen från polisen i USA som skeppades till Sverige? USA jagade väl många maffiamedlemmar gammalt tillbaks? Är det tänkbart att några av de beslagtagna maffiavapnen hade kolvar av elfenben och var mycket påkostade?

Eftersom det konstaterats lokalt här i tråden att SE mycket väl kunde vara materialförvaltare åt Stay Behind kan han nog ha sett dessa vapen? Jag tror att det går att bevisa att SE var mördare om man bara kan hitta uttalanden från SE om dessa vapen.

Jag menar inte allmänna tidningsskriverier vid tiden om revolvrar med pärlemorkolvar utan just "elfenben".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in