Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Det är decennier sedan vi hade problem i svensk skola - nu är det på katastrofal nivå, men givetvis på väldigt olika sätt, på olika platser. På samhällsnivå är det allvarligaste att vi inte längre kan få fram tillräckligt många, tillräckligt välutbildade unga människor.
Njae...man har nog haft problem i skolan så länge skolan existerat. Finns alltid något som inte helt fungerar. Och nej, katastrofal nivå hade varit om prestationerna i svensk skola hade legat på bottennivå i världen, det gör nu inte svensk skola utan vi ligger nånstans högt upp i mitten.
snabb googling...på 11 plats i OECD länderna. Det är alltså över genomsnittet.
Alltså ingen "katastrof".
Sluta överdriv så förbannat hela tiden.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/utbildning-och-forskning/provresultat/resultat-pisa/
Och vidare...aldrig har vi haft så många universitetsutbildade i Sverige som vi har nu, och du gnäller över
att vi inte skulle ha tillräckligt utbildade. Suck säger jag bara.
Citat:
Jag påstår inte något om nöjdhet, blott att historien inte alltid varit så eländig som Du och andra eländesfeminister hävdar, emedan Ni har ideologiska motiv att förvanska historiska förhållanden.
Historien har nog varit exakt så eländig som den framställs. Att inte värderas som en jämlik vuxen medborgare, fråntas rätt till självständighet, egen ekonomi och typ tvingas leva under konstant beroende och därmed ofta drabbas av maktutövning ÄR sanslöst vidrigt att leva under, tror jag nog du fattar om du tänker efter lite.
Citat:
I sann marxistisk anda, så ser Du upplysning och industrialisering som en omkastning från ett samhälle till ett annat. Istället är det en gradvis utveckling åtminstone sedan sen medeltid, där boktryckarkonsten, eldvapenutvecklingen, proto-renässansen med mera kom att leda vidare till reformationen den oerhörda teknikutvecklingen som sedan sker, vilket möjliggör industrialiseringen.
Detta har inget med marxism att göra. Upplysningen VAR en rejäl brytningspunkt med det gamla ståndsamhället och kyrkans makt och religiöst motstånd mot vetenskap.
att du inte verkar fatta detta...får vara ditt problem, jag orkar fan inte.
Citat:
Bögäktenskap har inge kvinnor, och dessa är betydligt mera hållbara. Hur kan detta komma sig? Ju högre äktenskapssönderfall, ju fler kvinor inblandade - slumpartat?
Precis, du kan inte heller använda bögar för att bedöma hur kvinnor funkar.
Du börjar kanske fatta?
jag har redan lagt ett betydligt rimligare skäl, nämligen existensen av barn i en relation, det är nämligen en av de största faktorerna till ökad ojämställdhet, högre friktioner i relationen, folk får inte sova ex. som i sin tur...leder till skilsmässa. Bögpar lär ha mindre barn än ex. lesbiska, eftersom att skaffa barn som bög är betydligt krångligare historia än att göra det som lesbisk.
Citat:
Det tror jag inte är undersökt, eller möjligen inte kan undersökas. Det är heller inte säkert att det finns barn i äktenskap, vare sig de håller eller inte.
jag tror nog deä r undersökt och konstaterat att kvinnor i regel har bättre relationer med sina barn än män, för att kvinnor är med sina barn i högre grad än män.
Det är en allmän kunskap Uven, att kvinnor är bättre på just sociala relationer än män.
jag tycker fan det är dags nu att du bara ger dig i frågan. Börjar bli tröttsamt löjligt.
Citat:
Den forskningen förefaller inte ha tagit hänsyn till hela livsförloppet, utan endast en tämligen kort tid efter skilsmässan, liksom barnperspektivet givetvis inte heller ingår.
??? efter skilsmässan, jag pratar om vem som tjänar på äktenskap.
Här har du länk om ekonomin:
https://www.saco.se/opinion--fakta/aktuellt-fran-saco/debatt/singelliv-gynnar-kvinnor-giftermal-bast-for-man/
Här har du en om att mäns hälsa är bättre som gifta
https://www.prb.org/resources/marriage-benefits-mens-health/
För kvinnor kan hälsan också gynnas av äktenskap men bara om de trivs med äktenskapet, och inte så mycket som män tjänar hälsomässigt på att vara gifta.
https://www.apa.org/news/press/releases/2003/09/marital-benefit
Behöver jag länka dig bevis för att kvinnor gör mer av det oavlönade arbetet i äktenskap än män och har mindre fritid än män? eller ska du sitta första tjafsa bort det faktumet också?
Citat:
Det är barnen som är ändamålet och ekonomin som är medlet. Ändamålet är inte att gå med ekonomisk vinst, utan barn. Vad är då livet bra för? Igen, så kan vi män inte föda barn åt Er, utan det är en uppgift som Ni måste lösa, varför det är angeläget om bättre struktur och ekonomi runt kvinnor och barn, helst enligt mitt förslag.
Nej barn är inte ändamålet för alla.
Och du hävdade som sagt att "uppmuntran" skulle vara nått slags familjeavdrag. Hur kan något vara en ekonomisk uppmuntran om man faktiskt tjänar mer på att inte gifta sig och ta hand om barn?
Vi har ens struktur kring barn....det stavas FRIVILLIGHET och JÄMLIKHET och EKONOMISK bidrag riktat till just BARNEN och inte till äktenskap.
Detta system gynnar alla barn, och garanterar maximalt att barn föds till trygga och vettiga omständigheter.
Ditt system garanterar fakta motsatsen för väldigt många barn.
Hur fan kan du stå för att du utsätter barn för detta?
Citat:
Det var på sin höjd en skylt kvar. Så gott som allt annat hade kollapsat.
BS!
Citat:
Lyssna: om vi kan konstatera att embryot är liv i biologisk mening - vad för slags liv är det? Apa? Noshörning? Grävling? Det är naturligtvis mänskligt liv, och därför i särskild ordning skyddsvärt.
Embryon är celler vid liv.
Alla däggdjurs embryon ser ungefär lika ut, om jag minns mina biologilektioner korrekt.
Det går inte se någon större skillnad på ett tidigt embryo av en hund, ko, får, katt eller människa. De ser alla ut som en litet fiskyngel på några mm, med en svans.
Så nä, det är inte alls "naturligt en människa".
Människa får du först när det som utmärker just människa börjar ta form av cellerna. Och det gör det som sagt en bit in i fosterlivet först. Betydligt senare än då vi vanligen aborterar embryon idag i Sverige.
Citat:
Svaret är = olika. Det finns givetvis inte ett svar, men massor med svenska män har under århundradena uppoffrat sig för både egna och andras barn, på en hel massa olika sätt. Det påminner mig om en artikel nyligen:
https://detgodasamhallet.com/2023/01/20/bitte-assarmo-en-stark-svensk-man/
Och massor av svenska män har dumpat sina barn åt skogen och vägrat ta ansvar....när? ska du ta in den faktan i dina resonemang?
Citat:
Nej, kvinnor skall inte ensamma ta ansvaret, utan det skall fr a ske inom äktenskapet, emedan vi sedan länge vet att i de flesta fall är detta den bästa lösningen.
Ok, då kör vi ett exemplifierande igen....
Amanda och Pelle, båda 18 år och studerande som träffats på en fest, inte har en relation men haft sex en gång, lite i fyllan, där kondomen gick sönder och de blir oönskat gravida...
Ingen av dem är kär, ingen av dem vill gifta sig med den andre utan de upptäcker att de faktiskt inte tycker om varandra överhuvudtaget, ingen av dem vill ha barn.
Berätta Uven, hur ska ansvaret fördelas för detta oönskade barn som alltså ska tvångsutvecklas i Amandas mage för att du förvägrar henne en säker abort.
I ditt samhälle så kan Pelle bara säga nej tack, jag vill inte gifta mig, betala sitt lilla underhållstöd varje månad och ignorera att detta nånsin hänt, medan Amandas liv fullständigt förstörs och kanske även det nya livet som kommer få en morsa som är bitter och kass som morsa.
Annat exempel:
Amanda och Pelle har en relation, som Amanda uppfattar som god, hon är himlastormande kär i Pelle, medan Pelle är lite på väg bort och han är inte speciell kär utan tycker mest det varit bekvämt med en tjej att kunna ligga med.
De blir plötsligt oönskat gravida, ingen vill ha barn överhuvudtaget... varvid Pelle säger nej tack, nu tar jag mitt pick och pack och drar så får du och ugnen klarar sig själva....lycka till!
Citat:
Jaså? Inom vilket samhällsområde, där det offentliga har ett avgörande ansvar, har det inte blivit avsevärt sämre under 40 år? Köerna i sjukvården? Kronans värde? Svensk verkstadsindustri? Vad?
Människors hälsa är bättre än för 40 år sen, och medellivslängden är högre.
Vår yttrandefrihet är bättre i samband med social media.
Journalismen har inte försämrats i vart fall.
Kulturellt lever vi med större tillgänglighet och bredd än för 40 år sen.
Där några exempel.