2023-02-06, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Bättre nu än på $9.

Kol har följt efter ner, till slut.

jag la in en order med gas x5 bull på avanza i helgen tydligen kan ett gäng gasledningar har gått sönder i turket. det kanske kan vara katalysatorn på en prisuppgång
Citera
2023-02-06, 12:45
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Känns som att tråden dött av lite.

Antar att många sålde av för tidigt?

Jag har själv gjort den missen med vissa bolag, om än att jag hängt kvar till att jag gjort en liten vinst. Men SSAB sålde jag på 61kr, det var en bom uppenbarligen.
NHY håller jag kvar, AA likaså. Nutrien håller jag kvar, oljebolag håller jag kvar. Guld, silver har gått bra sista 3 månaderna men tror att detta år kommer gå bra för ädelmetaller. Köpte in mig i uran igen igår (Cameco), långsiktigt.

Hoppas alla gjort vinster, nog kommer det dippa ned vid tillfälle och då är det läge att ladda på, vi kommer så nya toppar.

Red: Ska säga att jag sålde av en del för att göra utrymme för Försvarsbolag.
Sålde av i rätt tid också (Vale, GOLD, UUUU, CLF, X), fina vinster på dessa.
Jag tror också på ett bra år för guld och silver men tror att det vände nu för en nertrend ett tag. Sålde guld som stampat i inledningen av året. Har lite silver bear x2. Annars är det cash.

Koppar verkar ha vänt neråt och kinesiska nyår är över.
Citera
2023-02-07, 19:48
Medlem
Naturgasturkens avatar
De fallande priserna i naturgas/LNG och kol ger intressanta möjligheter. Producenter med mycket kondensat och NGL har fått nycket spö, ibland välförtjänt och ibland inte där marknaden verkar glömt bort de andra inkomstflödena. Producenterna med väldigtmycket gas är däremot fortfarande dyra men samtidigt behöver inte botten vara så långt borta. LNG skipping är blandad kompott.

När det gäller kol verkar många glömt bort att även vid priser under 200 USD/ton är de väldigt billiga. De australiska namnen får dessutom inte göra återköp 60 dagar innan halvårsrapporter vilket spelar in.

Sämst just nu måste Tethys Oil vara, tur jag sålde efter Q3. Otroligt dåligt att inte kunna kräma ut mer i dagens läge, de sänker tex utdelningen mot förra året. Oacceptabelt och de straffas också ordentligt på börsen.

Vill någon ha något att göra ikväll kan jag rekomendera att lyssna på PGS VDs presentation på Norska Nordnets YouTube-kanal. En uppvisning i gott självförtroende...
Citera
2023-02-07, 19:51
Medlem
Naturgasturkens avatar
Ni som är väldigt bullish ädelmetallsproducenter, kan ni ge lite korta detaljer varför? När jag tar en titt ser det ut som att det krävs väldigt mycket högre priser för att ens komma nära FCF-yieldsnivåer som energi och service kommer leverera.
Senast redigerad av Naturgasturken 2023-02-07 kl. 19:55.
Citera
2023-02-07, 19:59
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Ni som är väldigt bullish ädelmetallsproducenter, kan ni ge lite korta detaljer varför? När jag tar en titt ser det ut som att det krävs väldigt mycket högre priser för att ens komma nära FCF-yieldsnivåer som energi och service kommer leverera.

Jag har gjort samma analys och sålde mina Lundin Gold nyligen. Det är råvaruproducenter men handlas som om de vore defensiva. Risk / Reward måste vara bättre i energi. Okej, råvaran är mer volatil men värderingarna är mycket bättre.
Citera
2023-02-07, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Jag har gjort samma analys och sålde mina Lundin Gold nyligen. Det är råvaruproducenter men handlas som om de vore defensiva. Risk / Reward måste vara bättre i energi. Okej, råvaran är mer volatil men värderingarna är mycket bättre.

Citat:

Jag som är glad amatör kan väl svarade.

Mina skäl är att jag har tendenser till att vara goldbug, tror att guld kommer spela en stor roll igen i världen när fiatvalutor kollapsar, "lätt" att förstå dvs man behöver inte räkna på så mycket mer än AISC och guldpriset, guldproducemter är det lägst värderade de har varit någonsin enligt något Barrons Gold Mining index som Rick Rule konstant babblar om.

Och just att det behöver vara mycket högre priser, det är ju nu man ska köpa och inte efter de högre priserna kommit. Sen är ju jag framför mig ett scenario liknande 70-taler att guld kommer att uppvärdera äs ganska rejält.

Helst skulle jag bara ha ädelmetaller Fysikt och skita i att äga aktier i gruvbolag. Men det är ju kul att få lite utdelning. Man kan ju med fördel kanske äga mest streamingbolag fast de är ganska dyra.

Sen är det ju nu man ska köpa in sig i junior gold miners som har KVALITE i ledning, bra hål i backen, rätt tidpunkt med tillstånd och vilket land det är i.

LUG som nämnts var ett perfekt case att investera i när de kom på börsen, 5x pengarna på 8,5 år är inte illa.

Sen ska man väl inte slänga in allt man har o det här utan det finns ju andra saker som är "bombsäkra" som olja.
Senast redigerad av marcandrew 2023-02-07 kl. 21:33.
Citera
2023-02-07, 22:59
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyless
jag la in en order med gas x5 bull på avanza i helgen tydligen kan ett gäng gasledningar har gått sönder i turket. det kanske kan vara katalysatorn på en prisuppgång
Naturgas är svår att frakta och har därför vitt skilda priser på olika platser i världen. Hittar ingen tracker på Avanza men den är troligen kopplad till amerikanska priset.
Citera
2023-02-07, 23:08
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jag som är glad amatör kan väl svarade.

Mina skäl är att jag har tendenser till att vara goldbug, tror att guld kommer spela en stor roll igen i världen när fiatvalutor kollapsar, "lätt" att förstå dvs man behöver inte räkna på så mycket mer än AISC och guldpriset, guldproducemter är det lägst värderade de har varit någonsin enligt något Barrons Gold Mining index som Rick Rule konstant babblar om.

Och just att det behöver vara mycket högre priser, det är ju nu man ska köpa och inte efter de högre priserna kommit. Sen är ju jag framför mig ett scenario liknande 70-taler att guld kommer att uppvärdera äs ganska rejält.

Helst skulle jag bara ha ädelmetaller Fysikt och skita i att äga aktier i gruvbolag. Men det är ju kul att få lite utdelning. Man kan ju med fördel kanske äga mest streamingbolag fast de är ganska dyra.

Sen är det ju nu man ska köpa in sig i junior gold miners som har KVALITE i ledning, bra hål i backen, rätt tidpunkt med tillstånd och vilket land det är i.

LUG som nämnts var ett perfekt case att investera i när de kom på börsen, 5x pengarna på 8,5 år är inte illa.

Sen ska man väl inte slänga in allt man har o det här utan det finns ju andra saker som är "bombsäkra" som olja.
Intressant perspektiv, men du tror inte att börsen och hela det finansiella systemet blir oanvändbart om FIAT systemet kraschar ändå oavsett vad bolagen producerar? Dvs den enda säkerheten mot något sådant är realtillgångar så som fysiskt guld, ädelstenar, konst, skog (risk att den beslagtas kanske?) mm?

Jag tänker såhär att jag försäkrar mig mot worst case scenariot med fysiskt guld, men jag investerar utifrån sannolikheter, och en total krash är inte sannolik och även om guld sticker iväg långt över 3000 USD är FCF för guldbolagen fortfarande sämre sett till dagens aktiepris än vad flera av energibolagen ligger på idag.
Citera
2023-02-08, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Naturgas är svår att frakta och har därför vitt skilda priser på olika platser i världen. Hittar ingen tracker på Avanza men den är troligen kopplad till amerikanska priset.

det finns certifikat gas bull ava x5 , gjorde 30% igår ;D
Citera
2023-02-08, 07:02
Medlem
Citat:
Intressant perspektiv, men du tror inte att börsen och hela det finansiella systemet blir oanvändbart om FIAT systemet kraschar ändå oavsett vad bolagen producerar? Dvs den enda säkerheten mot något sådant är realtillgångar så som fysiskt guld, ädelstenar, konst, skog (risk att den beslagtas kanske?) mm?

Jag tänker såhär att jag försäkrar mig mot worst case scenariot med fysiskt guld, men jag investerar utifrån sannolikheter, och en total krash är inte sannolik och även om guld sticker iväg långt över 3000 USD är FCF för guldbolagen fortfarande sämre sett till dagens aktiepris än vad flera av energibolagen ligger på idag.

Man ska ju inte lägga alla äggen i samma korg, men klart att realtillgångar är bättre i det perspektivet. Men jag tror världen kommer tuffa på som vanligt, den tuffade på som vanligt mer eller mindre under bägge världskrigen och världens alla bolag konkade inte under oljekrisen eller när bretton woods kollapsade. Tror min "take" är ganska vanlig i kretsar där folk gillar ädelmetaller(Edit: Ja och andra halvan är de som tror på Mad Max scenario med bar överkropp).

Om jag ska försvara mitt ställningstagande eller vad man ska säga så tror jag att många av de guldbolag jag äger ska x gånger pengarna på 20-talet.

Och ja, det är klart att många energibolag drar in mer pengar till mindre pengar än vad många guldproducenter gör. Jag har alltid trott att oljeproducenter går dåligt i kriser tex. Men att energi kommer gå bra under 20-talet är väl en no brainer med alla underinvesteringar i produktionen. Om oljan drar kommer måga länder att införa windfall taxes och ta vinst från skiten. Tror det var du som en gångs beskrev här i tråden hur det fungerar i Norge.

Köpte lite oljebolag häromveckan och lite shipping. De oljebolagen jag köpte var dubbelt så dyra som när jag sålde dem förra året....Köper nog hellre Exxon Mobile och Chevron än Barrick och Newmont.

Måst säga att jag är säker på att du spelar i en väldigt mycket högre liga än mig när det kommer till kunskaper i ämnet och informationsinhämtning. Men jag sparkar vidare i mitt korplag...
Citera
2023-02-08, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag har som några få kanske uppmärksammat tjatat om stålbolag och gruvor i ett par andra trådar.
Det försvann i crypto/guldgröten precis som min GMEdd ignorerades när den fortfarande var aktuell.
Nu tänkte jag ge er en extra chans att ta del av mina tankar.
Jag kan ha fel och det här är inte investeringsråd.

Jag var lite tidigt in i stål men nu har det äntligen börjat röra på sig.
Koppar är dyrt som attan, och kommer antagligen att vara det inom en överskådlig framtid.
Nickel och järn har även de börjat röra på sig.

Ädelmetaller som guld och silver har visserligen industriell användning, men priserna på dessa råvaror drivs primärt av spekulation och folk som vill leka von Anka hemma med mynt.
Precis som Bitcoin. Man kan köpa knark med det, men inte mkt mer.
Och innan BTC/guldfanboysen börjar älta om sin tillgångs förträfflighet: Ta det i en annan tråd.

Det som kommer att hända skulle kunna jämföras med GME-bubblan fast med fundamenta istället.
Det kommer att bli en peak som rasar när produktionen kommer ifatt. Men när det gäller det här fallet tar det en jävla tid att gräva en gruva till skillnad från att dra fram lite GME-aktier ur rockärmen.
Och efterfrågan kan man inte bara strypa genom att förbjuda folk att köpa stål. Det funkar inte.

Allt ska elektrifieras = koppar. Infrastrukturbygge = stål.

Förra gången stålet stod i topp var 2008 och då kom finanskrisen i vägen. Det som bland annat drev priserna fram tills dess var en enorm efterfrågan från Kina.
Nu har kina tillräcklig egen produktion och har under många år subventionerat exporten och dumpat priset.

Efterfrågan kommer att öka pga alla infrastrukturprojekt som dras igång nu.
Stålbranschen ska även göras betydligt miljövänligare då den ihop med betong står för en ansenlig del co2.
Här tror jag kinesernas fulstål kommer straffbeskattas bort.
Till och med kineserna börjar förstå att alla dessa blast furnaces runtomkring har en stor del av skulden till att befinna sig en dag i Beijing motsvarar att dra i sig två paket jompa utan filter.
Subventionerna ska minskas.

Förra gången tryckte Kinas efterfrågan upp priserna, och det kommer att hända nu igen.
Bara det att landet heter Indien den här gången.

Ber om ursäkt for att jag råkade posta i forumet för aktier istället. Moderator kan bortse från den då tråden inte gäller en specifik aktie utan råvaror generellt.

Länkar:

Commodities
Stålfutures
"Infrastrukturbygge" = Indien? Du kanske hade länkat till det, tidigare?
Citera
2023-02-08, 16:31
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Man ska ju inte lägga alla äggen i samma korg, men klart att realtillgångar är bättre i det perspektivet. Men jag tror världen kommer tuffa på som vanligt, den tuffade på som vanligt mer eller mindre under bägge världskrigen och världens alla bolag konkade inte under oljekrisen eller när bretton woods kollapsade. Tror min "take" är ganska vanlig i kretsar där folk gillar ädelmetaller(Edit: Ja och andra halvan är de som tror på Mad Max scenario med bar överkropp).

Om jag ska försvara mitt ställningstagande eller vad man ska säga så tror jag att många av de guldbolag jag äger ska x gånger pengarna på 20-talet.

Och ja, det är klart att många energibolag drar in mer pengar till mindre pengar än vad många guldproducenter gör. Jag har alltid trott att oljeproducenter går dåligt i kriser tex. Men att energi kommer gå bra under 20-talet är väl en no brainer med alla underinvesteringar i produktionen. Om oljan drar kommer måga länder att införa windfall taxes och ta vinst från skiten. Tror det var du som en gångs beskrev här i tråden hur det fungerar i Norge.

Köpte lite oljebolag häromveckan och lite shipping. De oljebolagen jag köpte var dubbelt så dyra som när jag sålde dem förra året....Köper nog hellre Exxon Mobile och Chevron än Barrick och Newmont.

Måst säga att jag är säker på att du spelar i en väldigt mycket högre liga än mig när det kommer till kunskaper i ämnet och informationsinhämtning. Men jag sparkar vidare i mitt korplag...
Finns inga rätt eller fel här så länge det finns en tanke bakom och investeringarna är välgrundade med ett tydligt mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in