2023-01-26, 15:52
Medlem
Naturgasturkens avatar
Imponerande turnaround i PGS, 300% på ett år och väldigt fin rapport idag med tillhörande positiv kapitalmarknadsdag.

Fortsätter offshore utvecklas såhär sitter de på en absolut guldgruva i och med att man tillsammans med privatägda Sharewater äger över 80% av världens oceangående seismiska fartyg.
Citera
2023-01-29, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Imponerande turnaround i PGS, 300% på ett år och väldigt fin rapport idag med tillhörande positiv kapitalmarknadsdag.

Fortsätter offshore utvecklas såhär sitter de på en absolut guldgruva i och med att man tillsammans med privatägda Sharewater äger över 80% av världens oceangående seismiska fartyg.

Har du någon åsikt om Dolphin drilling? De gick i konkurs och återvände till Oslobörsen oktober 2022. Finns inga kvartalsrapporter från det nya bolaget vad jag kan se, men de är ju skuldfria då gammal skuld omvandlades till aktier vid rekonstruktionen. Endast tre riggar i bolaget varav en med kontrakt per idag. De säger att de skall maximera aktieägarvärdet genom stor utdelning, vilket låter positivt. Mer negativt är att ankarinvesterarna har lock-up på sex månader från börsintroduktionen, så någon gång under våren är det risk för dumpning.

Jag gillar för övrigt vd i bolaget som talar engelska med en rejäl norsk brytning, han kan man höra här:

https://youtu.be/j8h7jHrWVzk
Citera
2023-01-30, 12:36
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belsubub
Har du någon åsikt om Dolphin drilling? De gick i konkurs och återvände till Oslobörsen oktober 2022. Finns inga kvartalsrapporter från det nya bolaget vad jag kan se, men de är ju skuldfria då gammal skuld omvandlades till aktier vid rekonstruktionen. Endast tre riggar i bolaget varav en med kontrakt per idag. De säger att de skall maximera aktieägarvärdet genom stor utdelning, vilket låter positivt. Mer negativt är att ankarinvesterarna har lock-up på sex månader från börsintroduktionen, så någon gång under våren är det risk för dumpning.

Jag gillar för övrigt vd i bolaget som talar engelska med en rejäl norsk brytning, han kan man höra här:

https://youtu.be/j8h7jHrWVzk
Jag har en liten post i Dolphin och det är mitt minsta offshore driller innehav. Just för att de mycket väl kan börja flöda ordentligt med pengar, men det finns finare drillers därute. Mina offshoreinnehav för drillers är i följande storleksordning (köpt in mig i alla fem när de återlistades igen):
Valaris – Noble – Diamond – Seadrill – Dolphin

Ungefär såhär ser jag på dem:
+ 2 av 3 riggar verkar inte vara kontrakterade just nu vilket innebär att man kan skriva rätt okay kontrakt.
+ Starka ägare
+ Riggarna som är äldre är ändå väldigt attraktivt värderade då bolagets värdering är ungefär 100 MUSD (150MUSD börsvärde minus ca 50 MUSD i nettokassa), dvs 33 MUSD per rigg. Det är under riggvärderingen för liknande riggar hos de större konkurrenterna.

- Enbart semi-subs kan vara en nackdel
- Riggarna är gamla sett till konkurrenterna vilket innebär att man inte kan vara med på alla tenders, riskerar att ibland hamna i andrasorteringen samt inte kommer få de riktigt höga ratsen. Samtidigt innebär ju äldre riggar lägre värdering på bolaget.
- 2 av 3 riggar är hemmahörande i Nordsjön vilket ökar risken samt innebär att de högsta raterna i Sydamerika och Västafrika missas.
- Lågt insiderägande överlag (VD har väl okay med aktier men resten?)
- Enbart tre riggar innebär betydligt mindre skalbarhet och högre andel av riggens EBITDA går till att täcka G&A.
- Enbart listade i Oslo
- Norskt bolag och inte Bermuda/Cayman-listat som de flesta andra innebär högre skatt.

Dolphin ligger i en intressant sits, de är billiga men samtidigt inte riktigt lika attraktiva för de större bolagen att köpa upp då riggarna är rätt gamla. Aquadrill som Seadrill köpte hade betydligt modernare grejer men Seadrill betalade ändå inte mycket mer än vad Dolphin just nu värderas till. Samtidigt om raterna fortsätter öka och Dolphin spelar sina kort rätt kan de mycket väl börja leverera FCF på ett år som är högre än motsvarande bolagsvärde idag och det är inget annat än attraktivt.
Senast redigerad av Naturgasturken 2023-01-30 kl. 12:43.
Citera
2023-01-30, 18:18
Medlem
bajssprutans avatar
Jag frontrunnar brolin lite här och refererar alphamins rapport idag:
Citat:
GRAND BAIE, MAURITIUS, Jan. 30, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- ALPHAMIN ANNOUNCES RECORD ANNUAL TIN PRODUCTION AND EBITDA GUIDANCE/ DECLARATION OF FINAL FY2022 DIVIDEND
MAURITIUS – January 30, 2023 – Alphamin Resources Corp. (AFM:TSXV, APH:JSE AltX)( “Alphamin” or the “Company”), a producer of 4% of the world’s mined tin1 from its high grade operation in the Democratic Republic of Congo, is pleased to provide the following update for the year and quarter ended December 2022:

Record FY2022 tin production of 12,493 tonnes, up 14% from the prior year
Q4 tin production of 3,113 tonnes exceeds market guidance of 3,000 tonnes
FY2022 EBITDA3,4 of US$222m at an average tin price of US$30,636/t (Current tin price: ~US$30,000/t)
Q4 EBITDA3,4 of US$27.1m represents a 41% EBITDA margin3,4 at a weak average tin price of US$21,436/t
Final dividend for FY2022 of CAD$0.03 per share declared (FY2022 total dividends: CAD$0.06 per share)
The Alphamin consolidated Net Cash position of US$109 million at year-end is after dividend payments of US$71.5m to Alphamin shareholders and minority shareholders of the operating mine, US$30m cash applied towards the development of the Mpama South project, US$16.7m spent on exploration activities and DRC taxes paid of US$49.4m. Capital allocation during FY2023 will be prioritised towards the development of the Mpama South project, DRC income tax payments and shareholder distributions.

Med memehattindianerna i strejk lär mpama south i drift göra alphamin en tennmajor, om det finns såna.
Köpte förra året på $1, köpte i år på $1. 5% utdelning förra året, 6% detta och gruvan expanderar.
Stay democratic congo!

En riktig chad hade sålt på blowofftopen när tenn stod runt 50k och backat upp lastbilen när axien kostade 60 cent i somras.
Hade annat för mig tyvärr.

Grafen för kol ser ut som att vi har nått peak coal aktiemässigt sett, men det finns gott om kol kvar i marken.
Senast redigerad av bajssprutan 2023-01-30 kl. 18:56.
Citera
2023-02-02, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Hoppas på ytterligare några procents nedgång idag när lönen ska in på börsen.

Någon stackare här som äger norska DOF?
-44% efter rekonstruktion där skulder omvandlas till aktier. Nuvarande aktieägare kommer efter rekonstruktionen att äga 4% av bolaget, med en kvarvarande skuld som är dubbelt så stor som den del som ingick i rekonstruktionen.

Säger en del om riskerna med att äga bolag med stora skulder. Nu är aktien upp nästan 100% i år trots det, så ingen större skada skedd om man inte kom in nära toppen. Svårt att förstå hur aktien har gått så bra med tanke på bolagets skulder. Norska småsparare gapar och skriker om hur orättvist det är som den värsta SBB-ägaren.

Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
ja, jag varnade för just den aktien endera här eller på twitter eller på båda platserna. Lyckades själv tjäna 10% medan jag läste in mig lite snabbt på finanserna. Det stod klart och tydligt att de inte kunde betala sina skulder och skulle bli tvungna att lösa det på något sätt, aka på långivarnas villkor

Det blev ingen rekonstruktion, man har istället begärt bolaget i konkurs.
Småspararna röstade ner förslaget till att behålla 4% efter rekonstruktionen.
Istället förlorar dem allt.

Vilka idioter det finns. Köpa aktier i ett bolag med enorma skulder för att sedan bli arga när långivarna vill ha pengarna tillbaka.

Driften fortsätter som vanligt i dotterbolagen, så ingen blir av med jobbet. Lär återkomma på börsen i en eller annan form så småningom.
Citera
2023-02-02, 23:09
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag frontrunnar brolin lite här och refererar alphamins rapport idag:

Med memehattindianerna i strejk lär mpama south i drift göra alphamin en tennmajor, om det finns såna.
Köpte förra året på $1, köpte i år på $1. 5% utdelning förra året, 6% detta och gruvan expanderar.
Stay democratic congo!

En riktig chad hade sålt på blowofftopen när tenn stod runt 50k och backat upp lastbilen när axien kostade 60 cent i somras.
Hade annat för mig tyvärr.

Grafen för kol ser ut som att vi har nått peak coal aktiemässigt sett, men det finns gott om kol kvar i marken.

Det känns som att det blev lite stopp i uppgången på tenn, vilket är synd.

Det går inte att komma ifrån att Alpha gjort det bra som lyckats hålla nere kostnaderna för brytningen, med tanke på hur mycket priserna skenat på allt möjligt.

När väl konjunkturen tar fart igen och allt ska elektrifieras så borde tenn vara en av metallerna som rusar mest då marknaden är ganska liten och det inte direkt är första metallen som gruvbolag riktar in sig på

Jag gjorde för övrigt den swingentrejden med Alpha med en del av mitt innehav, jag blev dock förvånad över hur snabbt det gick att komma tillbaka till kronan, så hann inte köpa in mig för fullt
Citera
2023-02-03, 14:33
Medlem
Jag börjar nästan att se råvarubolag som en hedge efter 2022 års framgångar. Men oftast med dessa bolag är det för mig gömma och glömma som har fungerat bäst även om jag dragit ned lite gran inför en 2023.
Citera
2023-02-03, 14:38
Medlem
Enterprises avatar
Arbetslöshetssiffran i USA lägre än förväntat. Riskerar att driva upp inflationen ytterligare, därmed.

https://www.bls.gov/news.release/empsit.nr0.htm
https://finance.yahoo.com/news/january-jobs-report-labor-market-economy-february-3-2023-125436675.html
Citera
2023-02-04, 14:58
Medlem
nån annan som börjar bli sugen på att köpa naturgas? känns onaturligt lågt det lär bli så att man sätter in 100k med x5 hävstång
Citera
2023-02-04, 18:33
Medlem
Bob-Dylans avatar
Känns som att tråden dött av lite.

Antar att många sålde av för tidigt?

Jag har själv gjort den missen med vissa bolag, om än att jag hängt kvar till att jag gjort en liten vinst. Men SSAB sålde jag på 61kr, det var en bom uppenbarligen.
NHY håller jag kvar, AA likaså. Nutrien håller jag kvar, oljebolag håller jag kvar. Guld, silver har gått bra sista 3 månaderna men tror att detta år kommer gå bra för ädelmetaller. Köpte in mig i uran igen igår (Cameco), långsiktigt.

Hoppas alla gjort vinster, nog kommer det dippa ned vid tillfälle och då är det läge att ladda på, vi kommer så nya toppar.

Red: Ska säga att jag sålde av en del för att göra utrymme för Försvarsbolag.
Sålde av i rätt tid också (Vale, GOLD, UUUU, CLF, X), fina vinster på dessa.
Senast redigerad av Bob-Dylan 2023-02-04 kl. 18:36.
Citera
2023-02-05, 21:34
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyless
nån annan som börjar bli sugen på att köpa naturgas?
Bättre nu än på $9.

Kol har följt efter ner, till slut.
Citera
2023-02-05, 21:53
Medlem
Vad tror vi, har Seadrill mer att ge? Funderar på att skala av efter den fina utvecklingen på sistone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in