2023-02-06, 22:49
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Bra noterat!

"Annars har utredningen gått ut med få uppgifter om kvinnan.
– Eftersom situationen är så himla speciell har vi sagt att den här kvinnan är svensk medborgare och bodde i Sverige då och bor i Sverige alltjämt. Det är allt vi kan säga., säger Ulrika Åberg."

" Trots att det var iskallt och blåsigt satt kvinnan i strumplästen. Hon var cirka 165 centimeter lång och bar ett par smutsiga mörkcerise byxor och en brunbeige jacka. Halv sju nästa morgon satt kvinnan kvar på samma plats, som om hon suttit där hela natten."

Tack!

Jag har en viss känsla att namnet och mer information kommer att bli känt här innan veckan är slut. Det är rätt så många som efterfrågar mer fakta om fallet.

Och även om kvinnan inte kan ställas inför ett straffansvar eller fällas för det här brottet, är intresset med all rätt skyhögt.

Det räcker alltså inte för åklagaren och polisen att säga att fallet är polisiärt uppklarat. Vi vill veta mer.
Citera
2023-02-06, 22:50
Medlem
Spotlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Ok, jag skall erkänna att jag inte är särskilt insatt i de specifika detaljerna, att kvinnan bodde i göteborg vid tiden för mordet var ett rent antagande från min sida. Finns det omständigheter som tyder på att hon var utsocknes ifrån så blir det så klart genast knivigare...

En tillfällig psykos kan förklara att hon själv inte minns det hela så bra, utan mer sett det som ett töcken av händelser.
Hon pratar högt för sig själv etc indikerar snarast psykosliknande tillstånd hos en klädintresserad person.
Citat:
Flera personer lade märke till kvinnan längs Kyrkogatan. En rad vittnen ska efteråt beskriva hennes tillstånd som förvirrat, som om hon blivit rejält uppskrämd. Hon pratade för sig själv. Men där Kyrkogatan mynnar ut i Östra Hamngatan tar alla spår efter henne slut.
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/mordet-p%C3%A5-marie-det-h%C3%A4r-vet-vi-1.672797
Man får tolka att det används ett övermått av övervåld då Marie dog vid första hugget men sedan har det fortsatts att hugga. Intensiva insatser förefaller ha gjorts i närmsta umgängeskretsen för att hitta mördaren. Finns en del som talar för att mördaren kan ha upplevt Marie som ett stort hot mot mördarens företsatser.
Måste nästan gissa att anhöriga har hjälpt till efter händelsen med att tysta ned det hela effektivt och att personen i fråga är psykotisk till och från.
Citera
2023-02-06, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Det är svårt att komma speciellt långt blodig i Göteborg. Hon skall också skurit sig i handen rätt illa (undrar om hon uppsökte sjukhus för det?). En tanke kan varit att hon bodde centralt nära platsen. Har någon hör minne av någon udda klasskamrat med skadad hand?
Vi greppar efter halmstrån men omöjligt är inte detta

En sån person hon verkar vara, bor inte centralt i Göteborg nära den platsen. Det ligger en kyrka precis brevid. Lägenheterna där måste vara dyra. Hon hade ju också frågat en i bil om skjuss till centralen.
Citera
2023-02-06, 22:54
Medlem
Sätter 100 riksdaler på att gärningskvinnan tillhör någon av resandesläkterna omkring Hisingen.
Citera
2023-02-06, 22:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
En sak jag finner underlig är - hur förvarar man 7000 i kontanter om man enbart har ett par mjukisbyxor utan nån väska? Det är ganska mycket sedlar att knöla ner i små jackfickor.

Trosorna kanske.
Senast redigerad av Troian 2023-02-06 kl. 23:04.
Citera
2023-02-06, 22:58
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andthereshewas
Jag kan fan bli beklämd över hur många idioter som får förvaltarnas godkännande att hänga på FB.

Det finns inget här som tyder på att farbror Blå gjort fel. Vittnen som såg den som man i vart fall då trodde mördade sa att det var en kvinna över 30 med rosa blodiga byxor. Jag är tämligen övertygad om att polisen hört SAMTLIGA personer de identifierat har haft rosa blodiga- eller smutsiga - byxor på sig den aktuella perioden. Och svabbat dessa. Hur ska de spana efter samtliga 17åringar efter det? Och 65åriga kvinnor? Och skäggiga män?

Kvinnan i fråga har inte gripits för något sedan dess. Något. Men ändå så är det oerhört att de inte hittat henne? Hon har ju uppenbart inte lämnat dna-spår efter sig efter mordet och inte gripits för något annat heller. Så... hur är det RÄTTSVÄSENDETS fel? Vill NI bli topsade baföatt? Det är helt ok att vilja det enligt principen "har man inget att dölja..." men hur tänker ni att detta ska finansieras?

Preskription. Det ksn man tycka vad man vill om men det är inget "kryphål". Det är en lag. Som stiftas av riksdagen. Ett politiskt beslut. Inte nåt polishittepå för att fikapauserna ska bli längre.

Varför rånar man en liten butik?
Det är LÄTT! En person som jobbar i en liten och välbesökt butik (kan fortfarande sakna stuvkällaren... jättebra tyger till superpris). Nån som knivhugger nån annan vid den tidpunkten på dygnet vid ett rån - i rosa byxor - är inget kriminellt master mind. De ser många kunder och en anställd. Inget mer. Sen, visst. GM kan ha känt Marie men det finns inget som tyder på att kunden som strök runt i butiken var en bekant mer än rykten.

Hur som helst lider jag med Maries anhöriga. Förhoppningsvis får de nu i alla fall veta vad som hände. Det här mordet berörde verkligen när det skedde och jag är minst lika intresserad som alla andra om vem det var... var det nån man visste vem det var? Jag är intresserad av att veta VARFÖR människan försvann som en skugga. Känns ju jättekonstigt att nån som mördar på det sättet inte gjort något sen dess...
Väl talat!!

Vi får hoppas att polisen hittar en möjlighet att ta in henne på förhör. Tycker det skulle vara klockrent att höra henne som vittne om inte annat.

Jag är imponerad av göteborgspolisen som aldrig gett upp på rättvisa för Marie, som du skriver är det pga lagtext som detta inte verkar gå i mål. Tippar på ett nytt lagförslag efter detta.

Är dock förvånad över att polisen har gått ut med denna info innan de ens vet hur de skall hantera det hela. Kanske var det Maries familj som ringde media?
Citera
2023-02-06, 23:03
Medlem
I tråden refereras det till den ”genetiska fantombild” som polisen släppte.

Där framgår det att kvinnans etniska bakgrund är 81% sydösteuropé och 18% norra mellanöstern. Vissa har tolkat det som att det är ”18% chans att hon är från mellsnöster”. Det är helt fel. Om man läser på företagets sida ser man att dom tagit fram ett antal indexpopulationer och beräknar personens dna som procent admixture utifrån dessa.

Citat:
Parabon has built a powerful system for determining ethnic ancestry from DNA. Most other forensic ancestry systems use only a small number of SNPs and thus are limited to very coarse populations and cannot detect admixture between populations. Snapshot uses tens of thousands of SNPs across the genome to obtain very precise estimates of ancestry, even for admixed individuals. Parabon's scientists have collected data from many published scientific articles, totalling more than 9,000 individuals with clearly defined ancestry from more than 150 populations around the world.

https://snapshot.parabon-nanolabs.com/ancestry

Det man kan säga är alltså att kvinnan är av sydösteuropeiskt ursprung med ca 18% admixture från norra mellanöstern, vilket verkar vara Turkiet och omkringliggande länder. Finns ju en del admixture som kommer från ottomanska riket i länderna på balkan. Jag skulle tippa på att andelen är högre i muslimska populationer. Så att hon är från exempelvis Bosnien är inte otroligt.
Rom-spåret tror jag däremot inte på. Hade hon varit rom borde det gett ett tydligt admixture från sydasien, dvs indien/pakistan. Sådan admixture saknas i det här fallet helt.
Senast redigerad av WisbyPils 2023-02-06 kl. 23:06.
Citera
2023-02-06, 23:04
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Trosorna kanske.

En 17-åring på den tiden hade väl snarare string än mamelucker? En dagskassa från en sybehörsaffär torde bestå av sedlar i mindre valörer samt kanske mynt.

Nej, jag tror hon lämnade över bytet till någon på vägen.
Citera
2023-02-06, 23:10
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ennazus
Kan vara ett långt skott... kvinna i överensstämmande ålder o utseende åtalas för misshandel och ska upp i rötten denna vecka. Misshandeln anses vara av grov karaktär.
Hur vet du detaljer om ålder och utseende? Listan på tingsrättens hemsida är inte särskilt detaljerad.
Citera
2023-02-06, 23:11
Medlem
Hur blir det juridiskt runtomkring? Hon var ju 17 när mordet begicks och således slipper ta ansvar. I tråden spekuleras ju om att hon skickats utomlands av familj för att gömmas, är de handlingarna i så fall också preskriberade?
Var i lokalen nyligen för ett ärende och har tänkt på mordet 2005 varje gång jag har nåt i krokarna att göra. Det måste ju ändå kännas som ett polisiärt antiklimax.
Citera
2023-02-06, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrielswe
Hittade denna under kommentarer på gp.se;

"En anledning till att man aldrig fick fast henne var också att hon lämnade landet och har under lång tid vistats utomlands. Polisen har också ett tag haft träff på andra kriminella släktingar men inte vetat exakt vem den skyldige var innan hon greps för annat brott.

Själva händelsen var precis som man från början trott, ett snatteriförsök som Marie försökt hindra och inget rånförsök där förövaren försökt komma åt kassan."

Minns att jag redan år 2019 läste att Polisen börjat nysta bland listor på släktingar till kvinnan som mördade Marie Johansson. Detta tack vare en lagändring som gav polisen rätt att ta fram dna-baserade listor på släktingar till grova brottslingar. Man hade år 2019 fått fram nästan 100 personer. Polisen hade börjat bearbeta listan och nästa steg var att börja topsa. Så trist att man inte hann komma fram i tid då brottet preskriberades år 2020. Dock hade Polisen inte vetskap om detta, dvs att mördaren var omyndig.
Citera
2023-02-06, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MVW
Hon har inte levt ett normalt liv, hon har varit inblandad i flera brott/levt kriminellt.

Vad har du för belägg för det? Det som hittills påvisats är att denna kvinna levt ett laglydigt liv tills hon blev misstänkt och topsa.

Jag försöker inte försvara kvinna, men vi jobbar med fakta här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in