Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Inte direkt. Jag bara påpekar saker. Det är du som verkar ta det speciellt hårt.
Så om det inte är Gud som svälter barnen, då är det OK att han är ovillig att hjälpa? Men då är han ändå ovillig, enligt mitt tidigare resonemang.
Barn är särskilda för att de inte är ansvariga för sina val och (enligt religiösas synsätt) utan synd, förhoppningsvis. Visst finns det de som anser att även barn föds med synd och förtjänar vad som händer men det är liksom en extra nivå av avskyvärdhet bland troende och kanske överkurs.
Det är anmärkningsvärt att du inte kan bemöta det jag skrev och istället diskuterar mig och försöker framställa det som att barn inte skulle vara i någon egen kategori. Lite mentala krumbukter förstår jag.
Jag är muslim.
Det här är en mycket svår fråga att brottas med.
Gud borde ha makten att mätta alla barns magar. Men det verkar ändå som att han inte har det.
Det är något som gör att vi inte kan få fram en föklaring på det som är tillfredställande för människor.
Det finns då två huvudsakliga alternativ:
1) Jag kan tro att historien om Gud är mer lögn än sann och avfärda den baserat på denna iaktagelse.
2) Jag kan tro att mitt förstånd inte fullt ut räcker till för att förstå allt och att berättelsen om Gud ändå är mer sann än falsk trots denna iaktagelse.
Du tycks göra två saker.
Å ena sidan tror du personligen 1.
Sen låtsas du att ingen kan tro 2.