2023-02-06, 15:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Min fråga är alltså vad du anser som var bättre före du-reformen och vad som är positivt med Ni:andet?

Jag är förmodligen inte yngre än du och kan ju säga att det aldrig förekom någon aktiv utlärning om att säga Ni i skolan på 50-talet.
Det gör detsamma vad jag tycker.
Du-reformen kommer ändå bli kvar.
Citera
2023-02-06, 15:11
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Kolla gärna citatet som jag googlade fram åt dig. Guillou var med på den tiden och har även förklarat det. Att du var tillräckligt vuxen på sextiotalet har jag svårt att tro.
Förstår fortfarande inte problemet.
Citera
2023-02-06, 15:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det gör detsamma vad jag tycker.
Du-reformen kommer ändå bli kvar.

Du-reformen är numera en kultur, inte en reform. Med tanke på ditt engagemang i tråden är din passiva hållning till frågan anmärkningsvärd.

Jag fetmarkerar ditt/din eftersom ett Ni:ande torde medföra att Ni-vännerna även säger er/ert eller ska det vara fint såsom Eder/Edert?

En annan intressant sak är just detta med butiker. Vill Ni-vännerna att det ska hållas distans mellan säljare och kund eller blir det så att det efter ett visst antal besök uppkommer en mer familjär hållning mellan företaget och kunden så att det då går från Ni till du? Hur är det om det finns flera säljare och det kommer in en stamkund som du:as, men som den aktuella säljaren inte träffat. Blir det då Ni? Ska alltså samma kund behandlas olika från gång till annan beroende på säljarens upplevda preferens? Är det säljaren eller företaget som kunden gör affärer med? Jag tror inte att ny-Ni:arna inom försäljningsbranschen tänkt så långt.
Citera
2023-02-06, 15:34
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Du-reformen är numera en kultur, inte en reform. Med tanke på ditt engagemang i tråden är din passiva hållning till frågan anmärkningsvärd.

Jag fetmarkerar ditt/din eftersom ett Ni:ande torde medföra att Ni-vännerna även säger er/ert eller ska det vara fint såsom Eder/Edert?

En annan intressant sak är just detta med butiker. Vill Ni-vännerna att det ska hållas distans mellan säljare och kund eller blir det så att det efter ett visst antal besök uppkommer en mer familjär hållning mellan företaget och kunden så att det då går från Ni till du? Hur är det om det finns flera säljare och det kommer in en stamkund som du:as, men som den aktuella säljaren inte träffat. Blir det då Ni? Ska alltså samma kund behandlas olika från gång till annan beroende på säljarens upplevda preferens? Är det säljaren eller företaget som kunden gör affärer med? Jag tror inte att ny-Ni:arna inom försäljningsbranschen tänkt så långt.
Jag lägger inte tid på att slåss mot väderkvarnar, därav den passiva hållningen.
Oavsett vad jag tycker och gör, så kommer du-reformen att bli kvar.
Citera
2023-02-06, 15:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag lägger inte tid på att slåss mot väderkvarnar, därav den passiva hållningen.
Oavsett vad jag tycker och gör, så kommer du-reformen att bli kvar.

Varför svarar du då?

Naturligtvis kommer människor i allmänhet fortsätta att använda tilltalet du och inte ens fundera på det. Varför tråden finns är ju för att en liten minoritet fått för sig att det ska införas ett Ni och det är ju huvudsakligen telefonförsäljare från callcenter som blivit itutade detta. Dessa företag är ju kända för en tveksam företagskultur och ledningen i dessa företag har inte sällan både usel taktkänsla och bristande lyhördhet. De har säkert anlitat någon mindre nogräknad konsult som fått för sig att de ska vara »internationella« och sneglat på Tyskland där det är kutym att skilja på du och Sie. Lite komiskt med tanke på att Sverige i övrigt är så infernaliskt styrda från amerikansk kultur och det engelska språket.
Citera
2023-02-06, 16:20
Medlem
Citat:
Förstår fortfarande inte problemet.
Problemet är att jag och många med mig inte alls gillar tilltalet ni, som vissa ungar i servicebranschen har snappat upp fan vet varifrån och tror att de är artiga.
Plus att det tros rent allmänt att det är artigt så vissa vuxna köper det.
Citera
2023-02-06, 17:29
Medlem
Citat:

Butiksmedarbetare som Ni:ar kunder har i regel ingen aning om språkbruket och formerna Er/ert. Ofta fliker dom dessutom in ett Du mellan varven så det blir heller inte värst konsekvent.

Det märkliga med Ni:andet i butiker är att jag har svårt att föreställa mig att nån kund tycker särskilt mycket om det. Jag tycker pedsonligen att det mest blir pinsamt, men jag har heller inget behov av att genera butiksbiträdet så jag håller därför tyst, oftast.

Men låt oss för guds skull slippa denna pinsamma och tramsiga trend.
Citera
2023-02-06, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosinda
Jag är i trettioårsåldern och fick av föräldrarna och min något gammalmodiga skola lära mig att säga Ni till äldre personer.

Jag vet att det inte händer så mycket runt om i Sverige men det känns mycket mer respektfullt och trevligt tex när jag talar med mina tillfälliga grannar som är i 90 års åldern. Jag känner mig ohyfsad när jag säger Du, men å andra sidan vill jag inte avvika alltför mycket från normen.

Vad tycker ni om tid och plats för niande? Gör ni det, i så fall hur och när?

Att svara artigt har inga nackdelar. samt att man visar de äldre vörnad. Har ändå varit med och byggt detta land och det minsta vi " yngre" kan bistå med är artighet.
Citera
2023-02-06, 17:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Butiksmedarbetare som Ni:ar kunder har i regel ingen aning om språkbruket och formerna Er/ert. Ofta fliker dom dessutom in ett Du mellan varven så det blir heller inte värst konsekvent.

Det märkliga med Ni:andet i butiker är att jag har svårt att föreställa mig att nån kund tycker särskilt mycket om det. Jag tycker pedsonligen att det mest blir pinsamt, men jag har heller inget behov av att genera butiksbiträdet så jag håller därför tyst, oftast.

Men låt oss för guds skull slippa denna pinsamma och tramsiga trend.

De enda ställen jag hört någon som säger Ni är telefonförsäljare som anlitats från callcenter samt en yngre medarbetare på en veterinärklinik. Jag sade givetvis till och nu är det du som gäller på veterinärkliniken.
Citera
2023-02-06, 17:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonflex
Att svara artigt har inga nackdelar. samt att man visar de äldre vörnad. Har ändå varit med och byggt detta land och det minsta vi " yngre" kan bistå med är artighet.

Fast det är otrevligt, ohyfsat och avståndstagande att göra sig till med ett tilltal som de inte begärt att få. Vad den som säger Ni till »äldre« gör är att påpeka att man tycker att de är gamla och inte ska behandlas som vanliga människor.

Var drar du gränsen för att någon är »äldre« och hur vet du deras ålder så att du kan vanvörda dem?
Citera
2023-02-06, 21:00
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Jag säger ni om det är fler än en, t.ex. "ni är dumma i huvudet".

Till en person så säger jag du, t.ex. "du är dum i huvudet".
Citera
2023-02-06, 22:02
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Jag säger ni om det är fler än en, t.ex. "ni är dumma i huvudet".

Till en person så säger jag du, t.ex. "du är dum i huvudet".
Norrlänningen kan säga "ni är dum i huvudet" utan att försöka vara artig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in