2023-02-06, 16:32
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastareborg
Kvinna borde kunna kallas till ett vittnesförhör
Precis, man har upptäckt att kvinnan var på platsen (dna) och vill höra henne som vittne.
Citera
2023-02-06, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Wow, tack för den informationen! Intressant belysning av hur utredarna har jobbat och aldrig släppt fallet.

Vilket enormt anti-klimax för familj och polis…
Vill uppdatera. Mordet sker 2005. Kompisen blir uppringd av utredare våren 2020 och utredaren förklarar att en telefon registrerad på hennes namn kunnat spåras i området vid ungefär samma tidpunkt. Hon blev ombedd att komma in och topsa sig vilket hon såklart gjorde. Så uppenbarligen sparar telefonbolagen såpass gamla uppgifter. Vilket i detta fall är bra. Men tänk hur många personer med telefoner i området som måste blivit uppringa under åren för att topsas!?
Citera
2023-02-06, 16:36
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Att polisen går ut med att kvinnan varken ska/kommer att förhöras eller åtalas, tolkar jag som att hon faktiskt är död.

Det har med att de inte får göra det baserat på henne ålder vid tillfället tror jag mer på
Citera
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Att polisen går ut med att kvinnan varken ska/kommer att förhöras eller åtalas, tolkar jag som att hon faktiskt är död.
Sakta i backarna. Det helas är av en helt annan kvalitet. När hon mördade Matie var hon endast 17 år. Inga mord i Sverige kan nånsin skrivas av. Dock finns det ett undantag för unga mördare. I såna fall ska de tydligen preskriberas direkt.

Jag tycker själv det låter underligt. Fast man kan ju inte gärna sätta henne på SIS-hem. Hon är 37 år. Jag tycker iaf att en rättslig process kan hållas för att reda ut saker och ting om inget annat. Nnej. Död är hon inte. Undrar vad hon nu gjort för sattyg?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MVW
Hennes DNA var dock österuropeiskt, framkom på tv för några år sedan. Kanske iEfterlyst.

Fantombilden som dom kom med för ett par år sedan hade tydliga balkan-drag...
Citera
2023-02-06, 16:38
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Artikel i Expressen idag angående DNA träffen. Kvinnan ifråga var 17 år när mordet begicks. Under 18 år kan inte dömmas till livstid och brottet är därför preskriberat. Påföljden för brottet hade blivit 15 år.

Även om GM var i åldern 18-20 år bör det vara preskriberat.
Senast redigerad av Troian 2023-02-06 kl. 16:40.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Off topic: Vi väljer att vara övervakade, ska det stå. Ingen som tvingar en att gå runt med mobiltelefon

On topic: Jag är imponerad över att polisen aldrig givit upp på Marie.
Jag med. Det är familjens moraliska rätt att få upprättelse. Vad är vi för samhälle om
Vi inte får upprättelse i sådana här bestialiska fall. Då är vi som djuren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Vill uppdatera. Mordet sker 2005. Kompisen blir uppringd av utredare våren 2020 och utredaren förklarar att en telefon registrerad på hennes namn kunnat spåras i området vid ungefär samma tidpunkt. Hon blev ombedd att komma in och topsa sig vilket hon såklart gjorde. Så uppenbarligen sparar telefonbolagen såpass gamla uppgifter. Vilket i detta fall är bra. Men tänk hur många personer med telefoner i området som måste blivit uppringa under åren för att topsas!?

Undrar just hur förvånade polis och åklagare kan ha varit över att mörderskan var minderårig? Det kan inte ha varit en slump att polisen gjorde ett stort sista ryck våren innan preskriptionstiden för minderåriga gick ut.

Edit: Inte bara minderåriga utan också de av åldern 18-21
Citera
2023-02-06, 16:41
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastareborg
Undrar just hur förvånade polis och åklagare kan ha varit över att mörderskan var minderårig? Det kan inte ha varit en slump att polisen gjorde ett stort sista ryck våren innan preskriptionstiden för minderåriga gick ut.

Edit: Inte bara minderåriga utan också de av åldern 18-21

Varför kan det inte vara en slump?
Citera
2023-02-06, 16:42
Medlem
Signalementet på GM var en kvinna mellan 30-35 år med avvikande utseende.

En 17-åring som ser så gammal ut är sannolikt missbrukare och/eller psykiskt sjuk.

Att GM inte hamnat i polisens DNA-register tidigare indikerar att hon inte är en tung missbrukare som lever ett kriminellt liv. De brukar åka dit för brott med fängelse i straffskalan. Då hamnar man i registret.

Mitt stalltips är att hon var psykotisk, precis som Daniel Nykvist var vid dubbelmordet i Linköping. Sen har hon levt ett isolerat liv med försörjningsstöd och få vänner. Hon har sannolikt haft kontakt med psykiatrin och kan också ha varit inlagd vid ett eller flera tillfällen.
Senast redigerad av Bubo.bubo 2023-02-06 kl. 16:49.
Citera
2023-02-06, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Varför kan det inte vara en slump?

Det känns inte som en slump i alla fall. Jag tycker i alla fall att de verkar ha gjort en hailmary när de topsade din kompis.
Citera
2023-02-06, 16:47
Medlem
Citat:
Signalementet på GM var en kvinna mellan 30-35 år med avvikande utseende.
Eller så var det en oskyldig person med ett utseende som man lägger märke till, och som råkade passera förbi vid den här tidpunkten.
Var det något vittne som såg henne lämna affären?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in