2023-02-06, 12:53
Medlem
Peace2023s avatar
https://www.expressen.se/nyheter/dna-traff-efter-mordet-pa-marie-i-tygkallaren/

Vem är mördaren??
Citera
Medlem
Kan man få reda på namn? Polisen lät ju riktigt bitter har säkert varit ett av deras prestigeprojekt också nu bara..luften ur.
Är ändå glad att det har uppklarat men på nåt sätt måste de få till nån avslutning. Kvinnan vet ju att polisen vet.
Citera
Medlem
[quote=Paffet|83383887]Håller helt med dig oxå.. Hon har ju för faen mördat en annan människa, tagit dennes liv.. så klart skall hon ställas till svars för detta.. oavsett tid som gått… Gör om gör rätt…[/QUOTE?
Enskilt åtal, kanske..
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Det enda straffet man kan ge kvinnan är väl att börja punktmarkera henne samt sätta dit henne för annat. Skulle inte ha något emot om någon "råkar" hitta droger på henne och hon råkar göra motstånd.

Ja är redan kriminell med droger förmodligen. Så "gömma" något där och sätta dit henne på 12 år.

Frågan är vad de kommer göra. De kan ju alltså inte ens meddela henne att vi vet att du begick det här mordet. Vad om vi säger hon mördar igen vilket ansvar ska polisen i så fall ha för det?
Citera
2023-02-06, 12:54
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
Man utgår från hur lagen såg ut 2005. Så en 20 åring som begick det här mordet hade inte kunnat dömas idag

Det begriper jag. Jag resonerade kring hur det är med mord begångna idag. Om de preskriberas om GM är 18 men ej 21 år fyllda. Jag vet inte hur det är med den saken.
Citera
2023-02-06, 12:54
Medlem
En snabb sökning på lexabse visar att kvinna som pekas ut i den andra tråden inte finns med i brottsregistret. Händelsen skedde i mitten av januari. Om det nu skulle vara denna kvinna som ligger bakom det påstådda "mordförsöket" lär fallet ändå inte ha hunnit gå till åtal eller dom ännu.

Likväl talar det emot att den utpekade att kvinnan från Vara skulle varit kriminellt belastad, i sådana fall hade det nog funnits en del annat smått och gått på henne i Lexbase.

Dessutom motsäger det vi fått veta om GM i Marie Johanssonfallet vad vi fått veta om det påstådda mordförsöket. GM ska inte vara frihetsberövad och brottet ska vara mindre allvarligt enligt Expressen:

Om det inte var Gunilla Persson nivå i överdrift att rubricera händelsen i Vara som ett mordförsök, och att händelsen därför fått en helt klart mildare rubricering efteråt så rör det sig antagligen inte om samma kvinnor.
Citera
2023-02-06, 12:55
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Vilka kvinnliga bulgariska/rumänska zigenerskor född 1988 född och bosatt i Sverige och som bodde i gbg 2005 som nyligen åtalats för ett brott med minst fängelse i straffskalan finns det?
Citera
2023-02-06, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Det är bergis en zigenare.
Fick också en känsla av det
Måste finnas folk som minns var det nån som brukade hänga där. Nån med problematik, knarkare etc. Skola i närheten? Eller som du säger n
Citera
2023-02-06, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubo.bubo
Jag har frågat en senior forskare vid NFC om tillförlitligheten i dessa DNA-genererade fantombilder. Forskaren menade att man inte kan lita på dem. Det ansikte man får fram behöver inte alls vara likt personen som lämnat DNAt.

GM avslöjades efter att hon topsats i en annan utredning. Hennes DNA har tidigare varit okänt för polisen. Hon har alltså inte åkt fast för grova brott under 2010-talet. Det tycker jag talar emot att hon har ett missbruk. Mer sannolikt är att hon påminner om Daniel Nyström, dubbelmördaren från Linköping. Alltså att hon är en isolerad person med psykisk problematik, exempelvis svår autism, som gjort att hon levt lite utanför samhället.
Topsats i en annan utredning??
Citera
2023-02-06, 12:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
Vilka kvinnliga bulgariska/rumänska zigenerskor född 1988 född och bosatt i Sverige och som bodde i gbg 2005 som nyligen åtalats för ett brott med minst fängelse i straffskalan finns det?

Tror inte hon är åtalad. Men stryk det där med bulgarisk, rumänsk och rom.
Citera
2023-02-06, 12:57
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det begriper jag. Jag resonerade kring hur det är med mord begångna idag. Om de preskriberas om GM är 18 men ej 21 år fyllda. Jag vet inte hur det är med den saken.
18 åringar kan dömas till livstid så om de begår mord så gäller preskription obegränsad tid framåt. Men om en 17 åring mördar och håller sig undan i 15 år så är det knas
Citera
2023-02-06, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastareborg
En snabb sökning på lexabse visar att kvinna som pekas ut i den andra tråden inte finns med i brottsregistret. Händelsen skedde i mitten av januari. Om det nu skulle vara denna kvinna som ligger bakom det påstådda "mordförsöket" lär fallet ändå inte ha hunnit gå till åtal eller dom ännu.

Likväl talar det emot att den utpekade att kvinnan från Vara skulle varit kriminellt belastad, i sådana fall hade det nog funnits en del annat smått och gått på henne i Lexbase.

Dessutom motsäger det vi fått veta om GM i Marie Johanssonfallet vad vi fått veta om det påstådda mordförsöket. GM ska inte vara frihetsberövad och brottet ska vara mindre allvarligt enligt Expressen:

Om det inte var Gunilla Persson nivå i överdrift att rubricera händelsen i Vara som ett mordförsök, och att händelsen därför fått en helt klart mildare rubricering efteråt så rör det sig antagligen inte om samma kvinnor.

Vi kan utgå från att GM är ostraffad eftersom hennes DNA inte funnits i polisens register. Hon lär i vart fall inte ha gripits för ett brott som kan ge fängelse sedan 2006, då man började topsa för DNA i större skala.
Senast redigerad av Bubo.bubo 2023-02-06 kl. 13:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in