2023-02-06, 10:01
Medlem
Det bästa är att så få olika modeller av MBT. Ukrainas problem är att de har en salig blandning av Sovjetisk/ukrainsk/västerländskt material. Det är bättre att skicka en typ av västerländsk MBT än flera olika. Nu när de sovjetiska/ukrainska inte räcker till.

Det generella problemet med NATO-MBT i Ukraina:

1 Logistiken

2 Vikten på vagnarna.´- Abrams 63 ton Challenger II 62,5-70 ton Leopard II 55-64 ton T72 44,5 ton
A Vägarna och terrängen
B Broar och ukrainska militärens flytbroar mm?
C Järnvägarna - Finns det vagnar som kan transportera Leopards mm? Hur ser tunnlar och broar ut?

3 Inlärningen - Säkert ett mindre problem. Har man kört en MBT så förstår man grunderna med andra MBT. "Alla" MBT är byggda med ungefär samma förmågor.

Jag fattar egentligen inte vad Challenger II gör i Ukraina utom att det är politiskt och får de andra att få arslet ur vagnen. Det samma gäller Abrams nu. Det fick tyskarna att agera. Sen på sikt 1-2 år så behöver Ukraina troligen Abrams.
Citera
2023-02-06, 10:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej det behövs inte. Det är bättre än ingenting men har du luftherravälde och bra AT-trupper behövs det verkligen inte. Om du dessutom inte ens planerar att hålla området är det idiotiskt att satsa på stridsvagnar eftersom du inte ens kommer kunna klara att flytta på den utan baslogistiken.
Ok, lets agree to disagree.

Den var i varje fall inte designad specifikt för ökenkrig som du påstår.

Citat:
As the Abrams entered service, they operated alongside M60A3 within the U.S. military, and with other NATO tanks in various Cold War exercises which usually took place in Western Europe, especially West Germany. The exercises were aimed at countering Soviet forces.
https://en.wikipedia.org/wiki/M1_Abrams

Citat:
The majority of the active Army MlAl tanks are assigned
to the U.S. Army, Europe, and to units of the Army’s III Corps at Fort
Bliss, Texas.
https://www.gao.gov/assets/nsiad-91-114.pdf
Varför skulle majoriteten tilldelas Europa om de inte var främst tänkta att användas i Europa?
Citera
2023-02-06, 10:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
https://www.gao.gov/assets/nsiad-91-114.pdf
Varför skulle majoriteten tilldelas Europa om de inte var främst tänkta att användas i Europa?

För att planen ändrades efter att den första modellen beställdes. När Apache-helikoptern var introducerad så hade hela doktrinen ändrats. Man visste att ryssarna körde "numbers game" så det var ingen idé att försöka kontra med stridsvagnar. När fienden kör numbers game så kör man elastiskt försvar och logistiska attacker, inte hårt mot hårt.
Citera
2023-02-06, 10:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Saken är ju också den att det finns många fler Abrams. USA har 4000-5000 totalt enligt wiki. Enligt Vita Huset är de första 31 Abrams nytillverkade, men om Ukraina väl lärt sig anvönda dem så kan man rimligen skicka 100-tals begagnade vagnar senare.

Tyskarna släpar benen efter sig, men ger faktiskt ganska mycket jämfört med andra länder. Det är bara det att de aldrig vill gå först.
Egentligen har jag ingen kunskap om stridsvagnar och logistik runt dem, jag säger inte emot dig. Det kan säkert visa sig att Abrams funger bra i Ukraina, det blir en fin bonus och då kommer USA säkert att sända fler. Men att skicka Abrams var en katalysator att få igång mestyskarna att sluta förhala leveranser och exportlicenser av Leopard 2 i första hand då service och under håll redan finns. Det var huvudmotivet gissar jag.
Är enig med dig här.
Citera
2023-02-06, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det bästa är att så få olika modeller av MBT. Ukrainas problem är att de har en salig blandning av Sovjetisk/ukrainsk/västerländskt material. Det är bättre att skicka en typ av västerländsk MBT än flera olika. Nu när de sovjetiska/ukrainska inte räcker till.

Det generella problemet med NATO-MBT i Ukraina:

1 Logistiken

2 Vikten på vagnarna.´- Abrams 63 ton Challenger II 62,5-70 ton Leopard II 55-64 ton T72 44,5 ton
A Vägarna och terrängen
B Broar och ukrainska militärens flytbroar mm?
C Järnvägarna - Finns det vagnar som kan transportera Leopards mm? Hur ser tunnlar och broar ut?

3 Inlärningen - Säkert ett mindre problem. Har man kört en MBT så förstår man grunderna med andra MBT. "Alla" MBT är byggda med ungefär samma förmågor.

Jag fattar egentligen inte vad Challenger II gör i Ukraina utom att det är politiskt och får de andra att få arslet ur vagnen. Det samma gäller Abrams nu. Det fick tyskarna att agera. Sen på sikt 1-2 år så behöver Ukraina troligen Abrams.

Vet inte om du förväntar dig svar på frågeställningarna. Men vad gäller punkt 2C ovan så är jag ganska så säker på att broar och tunnlar ska klara transport av de vagnar du nämner. Den ryska/ukrainska breda spårvidden på banorna motsvaras i princip av att man har en bredare lastprofil. Så generellt borde det gå.
Citera
2023-02-06, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Hörru din finnpajsare, vi uppskattar inte invandrare som kommer till vårt land och spelar överlägsna. Åk hem till Turku med dig.
Finnarna är vårt underbara broderfolk som många av oss svenskar blödde tillsammans med under vinterkriget, och mot exakt samma ondska som hotar oss idag.

Det är ni genomvidriga ryssråttor som är hatade. Ni är en skam för hela Europa och borde brännmärkas av Säpo. Helst av allt önskar jag att ni tog värvning tillsammans med kåkfararna i Wagner och blev till gödsel i Ukraina.

Är det kul att sitta på Flashback och heja på den ryska folkmordsdiktaturen? Jag slår vad om att ni aldrig vågar yttra era psyksjuka åsikter i det offentliga.
Senast redigerad av Chillgren 2023-02-06 kl. 10:24.
Citera
2023-02-06, 10:22
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
För att planen ändrades efter att den första modellen beställdes. När Apache-helikoptern var introducerad så hade hela doktrinen ändrats. Man visste att ryssarna körde "numbers game" så det var ingen idé att försöka kontra med stridsvagnar. När fienden kör numbers game så kör man elastiskt försvar och logistiska attacker, inte hårt mot hårt.
Som jag skrev så har en stor del av alla Abrams-vagnar varit tilldelade Europas försvar och fortsatte att vara det under 80-talet. Många stora övningar genomfördes också med stridsvagnen tillsammans med helikoptrar och övriga vapenslag.

När sovjetunionen föll i slutet på 80-talet försvann hela doktrinen.
Citera
2023-02-06, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Vet inte om du förväntar dig svar på frågeställningarna. Men vad gäller punkt 2C ovan så är jag ganska så säker på att broar och tunnlar ska klara transport av de vagnar du nämner. Den ryska/ukrainska breda spårvidden på banorna motsvaras i princip av att man har en bredare lastprofil. Så generellt borde det gå.

Nu vet jag att skäl till att sovjeterna byggde lättare stridsvagnar berodde på att det skulle vara svårare för NATO att angripa Sovjet Unionen. Då deras vägar, broar, tunnlar och järnväg skulle passa NATOs MBT sämre.

Skräckexemplet av transport av en pansardivision i USA är 3 månader 1950 mellan två stater. Då allt var byggt för Sherman och inte Pershing.
Citera
2023-02-06, 10:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Som jag skrev så har en stor del av alla Abrams-vagnar varit tilldelade Europas försvar och fortsatte att vara det under 80-talet. Många stora övningar genomfördes också med stridsvagnen tillsammans med helikoptrar och övriga vapenslag.

När sovjetunionen föll i slutet på 80-talet försvann hela doktrinen.

Och Abramsvagnarna blev i samband med det drygt 20 ton tyngre.
Citera
2023-02-06, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tveksam till att det produceras några nya vagnar alls. Produktionslinjerna används antagligen till att få gamla vagnar i brukbart skick då det troligtvis går betydligt snabbare än att bygga nya.

Ryssland har aldrig lyckats serieproducera några tanks i nån större omfattning. Är skeptisk till att man plötsligt skulle göra det nu. T90 syntes en del på slagfältet under den första månaden av invasionen, sen har dom varit osynliga. Det är ryssarna bästa (fungerande) vagn, jag tror det handlar om prestige varför man dragit bort den från slagfältet. Man vill inte förstöra ryktet och myten om den.
Om antalet T-90 drastiskt minskat så är det nog för att de till största del är utskjutna eller av annan anledning trasiga. Ryssarnas största problem är trots allt att de inte lyckas kuva Ukraina, inte T-90s rykte.
Citera
2023-02-06, 10:28
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Och Abramsvagnarna blev i samband med det drygt 20 ton tyngre.
Så de lägger på dig ett par kilo när de slutar att tränar..
Citera
2023-02-06, 10:29
Medlem
Africagonzos avatar
Expressen har ett reportage från Bakhmut. Fienden är hjärntvättad.

https://www.expressen.se/nyheter/galna-mammorna-som-vagrar-lamna-bachmut-mina-barn-ar-inte-radda/

– De är idioter! Helt hjärntvättade på rysk propaganda, säger artilleribefälet Jevgen, 51, vid en kanon på kullarna utanför staden.

Bakom Jevgens uttalande ligger tanken att många i själva verket skulle vänta på att ryssarna ska ta över.

– Min mamma bor på Krimhalvön. Även hon tycker att Putin är jättebra, säger artilleribefälet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in