2023-02-06, 08:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
För det första är det inte den senaste 74ton som skall skickas.

Enligt Pentagon jo.
Citera
2023-02-06, 09:00
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
.. och inte är optimerade för ukrainska väderförhållanden.
Slava Ukraini!
Jag vill nog tillägga att de framtagna för just krigande i Europa. När Abrams utvecklades så var kalla kriget fortfarande aktuellt och risken för en sovjetisk invasion genom Europa var överhängande.

Så väderförhållandena i Ukraina är nog inga problem. I övrigt håller jag med dig.
Citera
2023-02-06, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Precis som Frankrikes försvar i WWI eller Stalins Sovjets försvar mot Nazityskland under WWII är ”katastrofer i backspegeln”, eller hur menar du? Eller kanske Nordvietnam 1965-1973)

Frihet och oberoende har sällan varit gratis, i synnerhet om man är granne med en hänsynslös regim med imperiedrömmar.

Du vet att det är vinnarna som skriver historien va?
Citera
2023-02-06, 09:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Journalisttjej som alltid får explosioner i närheten.
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1622280041768837122
Citera
2023-02-06, 09:12
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Varför får vi inte se några av alla dessa vagnar i kriget?

Det enda som dykt upp de senaste månaderna är ju ett 50 tal renoverade T-62 och T-54.

I en film från i höstas då Medvedev besökte fabriken höll man på med renovering av T-62 vagnar.

Så snacket om att det produceras hundratals T-90 känns ju bara som ren propaganda.
Tveksam till att det produceras några nya vagnar alls. Produktionslinjerna används antagligen till att få gamla vagnar i brukbart skick då det troligtvis går betydligt snabbare än att bygga nya.

Ryssland har aldrig lyckats serieproducera några tanks i nån större omfattning. Är skeptisk till att man plötsligt skulle göra det nu. T90 syntes en del på slagfältet under den första månaden av invasionen, sen har dom varit osynliga. Det är ryssarna bästa (fungerande) vagn, jag tror det handlar om prestige varför man dragit bort den från slagfältet. Man vill inte förstöra ryktet och myten om den.
Citera
2023-02-06, 09:13
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Saken är att Abrams är inte en överlägsen tank jämfört med Leopard 2. De är hyfsat likvärdiga. Skillnaden är att logistiken för Leopard 2 finns i hela Europa. Abrams är byggd för att rulla i öknen i princip, inte i den ukrainska rasputitsan.
Jag vill nog påstå att Abrams är designad för att rulla överallt men specifikt i centraleuropa och "Fulda Gap" mot sovjetunionen.

Öknen har den nog fått bli modifierad för att gå i och om jag inte missminner mig så hade det problem med sanden initialt och fick ta fram ordentliga filter för att kunna använda dem. Så jag tror inte att designen är främst för att rulla i öknen faktiskt.

EDIT: Forskade lite mer om det och en gasturbin är definitivt inte optimal i en öken då mycket luft går igenom dem. De funkar betydligt bättre i andra områden misstänker jag.
https://www.gao.gov/assets/nsiad-92-94.pdf
Senast redigerad av Conception 2023-02-06 kl. 09:18.
Citera
2023-02-06, 09:19
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Så kanske det blir men bettingbolaget som Psychicsailor så vänligt visade mig har minskat chanserna för att Bakhmut ska falla.

Vet du något som de inte vet om eller önsketänker du?

https://insightprediction.com/c/5/russia-ukraine

Notera att det är marknaden, det är inte bookmakers. Så "de" kan vara t ex officerare.
Citera
2023-02-06, 09:20
Medlem
Greggs morgonuppdatering.
Kortfattat: Massor av orcher, men med usel logistik / försörjning och svaga linjer.

Citat:

"Så till frontlinjerna.
Kreminna området är ett enormt slagfält just nu, strider rasar fram och tillbaka pluton mot pluton. Situationen är minst sagt vimsig men det ser ut som om vi har mera kontroll över vad som sker. Informationen väller in i samma takt med stridernas flytande förändringar. Min personliga åsikt är att turisterna har ca 125.000 man här. En stor siffra men samtidigt sätter det stor press på underhållet. Det behövs ca 250 lastbilar med förnödenheter per dag. Just nu ser det ut som turisterna inte får in dessa bilar, och man konsumerar mer än vad man får i påfyllning. Just detta gör att vi har en chans att slå oss igenom deras linjer, tom med bara infanteriet. Samtidigt har vi fjärrpatruller som spränger upp en och annan depå också.

Soledar-Krasna Hora-Bakhmut-Kostiantynivka linjen är under konstant press men vi har en god 1:8 proportion. Det gapas mycket om i vår nordiska media och bland krigsvloggare om att turisterna skärt av vår supply line. Detta visar hur FEL man kan ha genom att bara sitta hemma och studera kartor. Jag och mina finska journalister körde den nya underhållsvägen från Kramatorsk till Chasiv Yar och den fungerar väldigt bra och är relativt säker, även fast turisterna skulle svärma in i Ivanivske. Däremot avancerar turisterna in i bebyggda områden ÖSTER om huvudkanalen (som delar staden i två halvor). Vi drar oss sakta tillbaka från denna stadsdel in mot centrum. En sista försvarslinje som kommer att förorsaka ännu större förluster för turisterna. Därefter blir Chasiv Yar det nya låset. Det påstås fortsättningsvis i nordisk media att vår 24:de och 63;e brigad är de som sköter huvudförsvaret, så är nu inte fallet. Båda brigaderna har blivit tillbakadragna pga förluster (skadade) som gjort dem stridsodugliga. De befinner sig nu bakom frontlinjen och genomgår nyorganisering samt får in ersättande personal. Vi har två fräcsha enheter där nu som är riktigt duktiga.

Vuhledar är som tidigare, försvaret håller.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Senast redigerad av Chillgren 2023-02-06 kl. 09:22.
Citera
2023-02-06, 09:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Notera att det är marknaden, det är inte bookmakers. Så "de" kan vara t ex officerare.
Det är väl i princip alltid marknaden som styr odds.
Citera
2023-02-06, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, möjligt. Deras största problem är att de kräver mycket underhåll, är tunga, alukar mycket bränsle och inte är optimerade för ukrainska väderförhållanden. Men väl förberedda med en vältränad besättning på platt fast mark så är de, förstås, dödliga, framförallt om fienden kan bekämpas på långt håll. Kortsiktigt lär Ukraina få mer nytta av de CV-90 som Sverige skickar.

Slava Ukraini!

Visste egentligen inget om Abrams förrän det började snackas om dem för några veckor sedan och jag då började läsa på lite om dem. Jag måste säga att jag faktiskt är förvånad över att man konstruerade en sådan sak. Den är säkert bra i strid (det verkar ju så), men den verkar extremt opraktisk att hantera.

Påminner i just det avseendet nästan lite om vissa av Hitlers "elefantiasis-projekt", som t ex den berömda järnvägskanonen som med sina 1350 ton, 40 axlar och extrema bredd krävde dubbelspårig järnväg för att transporteras. Även om själva kanonen i sig var effektiv när den ödelade Sevastopol.... https://sv.wikipedia.org/wiki/80_cm_j%C3%A4rnv%C3%A4gskanon.
Citera
2023-02-06, 09:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Det är ju främst ukrainarna som betalar priset. Sluta upp med att hävda moralisk överlägsenhet, det är bara tröttsamt när folk sitter hemma i soffan och begär att andra ska offra sitt liv så att vi i Väst ska kunna göra könsbyten och gå på Pride med barnen.

Vår moraliska överlägsenhet är gentemot er onda människor som försvara mord på barn, våldtäkter, etnisk rensning och folkmord. Vi begär inte att någon skall offra sina liv; vi begär att Säpo spärrar in landsförrädare som dig. Förstå att det är du som är vår fiende.
Citera
2023-02-06, 09:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag vill nog påstå att Abrams är designad för att rulla överallt men specifikt i centraleuropa och "Fulda Gap" mot sovjetunionen.

Öknen har den nog fått bli modifierad för att gå i och om jag inte missminner mig så hade det problem med sanden initialt och fick ta fram ordentliga filter för att kunna använda dem. Så jag tror inte att designen är främst för att rulla i öknen faktiskt.

Det är en gamal rysstrollning som våra "väst hemma ingenjörer" har gått på.

abrahms kan inte köra på ukrainska broar, abrahms kan inte inte köra på snö, etc osv.

de klarade (kanske) med stora besvär grundskolan, men nu är de fullfjädrade civilingejörer som för befäl över logistik / ingejörstrupper. hemma på sin dator som de fick av sina föräldrar för att de bäddad sin egen säng ibland....

Abrahms är designade för amerikansk terräng, så de ska klara allt från öken till snötäckta kuperade skogslandskap.

men visst , de har ju inte samma filter, "trackpads" osv. utrustning för att förstärka konstruktioner, etc osv på mammas dator...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in