Kan ta allt Ifrån början så alla hänger med.
Lagtexten skriver såhär ” Vid bedömningen av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska det särskilt beaktas om frivillighet har kommit till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt”
Vi gör helt uppenbart 2 olika tolkningar av lagtexten.
Enligt mig kommer domstolen göra bedömningen baserad på dom faktiska handlingarna oberoende om dom ville eller inte innerst inne. Och därför kommer göra bedömningen att min flickvän inte deltog frivilligt när hon va helt passiv.
Enligt dig kommer domstolen göra bedömningen baserad på dom innerst ville eller inte oberoende deras faktiska handlingar. Och därför kommer göra bedömningen att min flickvän deltog frivilligt om hon hade samtyckt till att vara helt passiv
Vad pekar på att jag har rätt?
Jo det här!
”utan samtycke i och med att du sov när handlingen utfördes” och ”Det finns tre situationer då personen aldrig anses ha deltagit frivilligt, inte ens om personen själv säger att det var frivilligt:”
Men även ett avgörande ifrån Högsta domstolen ( NJA 2019 s. 668 ) dvs ett Prejudikat.
Som skriver såhär ”Frivilligt deltagande måste ha kommit till uttryck på något sätt, genom ord, handling eller minspel eller kroppsuttryck på något sätt. Hel avsaknad av sådana uttryck är att uppfatta som att frivilligt deltagande inte föreligger”
Sen vet jag även att förarbetet till lagen säger tvärt om.
Förarbetet= Samtycket måste inte utryckas för att vara giltigt.
Ett avgörande ifrån HD/ett Prejudikat= Samtycker måste utryckas för att vara giltig.
Men nu är det så att tingsrätten och hovrätten måste döma efter ett avgörande ifrån HD/ett Prejudikat.
Då domstolens bedömning kommer gå efter det uttryckliga samtycket och inte det mentala samtycket.
Citat:
I den här prejudicerande domen från HD
Den domen handlar om hur tingsrätt och hovrätt ska tolka om själva oaktsamheten till att hon inte deltog frivilligt. Alltså hur domstolen ska tolka grov oaktsam.
Inte om hon deltog frivilligt eller inte i sig.